• Liniz

Ok att tacka nej om man inte hittar barnvakt?

Jag bara undrar vad den allmänna uppfattningen är...
    Vi valde alla våra gäster med stor omsorg och eftersom min mors bröder alltid varit mig nära, var det självklart att vi bjöd dom med sina respektive. Däremot blev det bara en kusin totalt på båda sidor. Det kändes lite synd men vi valde att ha ett barnfritt bröllop av flera anledningar. Att vi skulle bli för många och det skulle bli alldeles för dyrt kombinerat med att det är en lång sittrning då vi vill att alla ska kunna sitta i lugn och ro, har varit de främsta anledningarna. Tråkigt men det får man ju respektera som gäst. Vi försökte skriva det bra i inbjudningskorten, "vi älskar allas ungar men denna gången får dom vara hemma". Mina två morbröder hörde inte ens av sig innan osa och när mor ringde sa dom att dom bara kom på vigseln för att dom inte kunde hitta barnvakt. Den ene som har ett barn på 13 år skyllde på semestertider. Den andra familjen har jag passat barnen mycket ( en på 11 och 2 på 5 år) och ställt upp för. Jag menar, dom är ju inga spädisar!!!! Trodde vi var närmre än så... Jag blev så ledsen, arg och besviken. För det var ju inte så att en kommer för att representera famlijerna utan ingen kommer. Jag har så svårt att släppa och förstå detta. Dom har vetat om detta i 2 år och vi skickade ut inbjundningarna i april! Jag skulle ALDRIG göra så själv. Det är ju en ära att få komma på bröllop och man går ju inte för sin egen skull. Vad tycker du?

• Svar på tråden Ok att tacka nej om man inte hittar barnvakt?
  • Daemia

Naturligtvis är det en stor händelse, jag har aldrig påstått något annat. Men att tro att det är en lika stor händelse för gästen tycker jag är förmätet. Jag kan inte hålla med om att "det är en ära att få gå på bröllop" och jag tycker inte att man kan kräva av sina gäster att de skall inställa sig och där med basta.

Man bjuder in till bröllop just för att man vill umgås och för att dela en stor händelse i ens liv.....men man måste faktiskt respektera om andra inte kan vara med. Händelsen kommer knappast att bli mindre bara för att 2 personer inte kan komma.

Jag är övertygad om att TS bröllop kommer att bli precis så fantastiskt som hon planerat....tillsammans med de gästerna som kommer att vara där.

Troll1 skrev 2008-06-28 10:37:30 följande:
    Daemia: Jodå, ett bröllop, barns födelse mm ÄR stora händelser. Då tycker jag att man kan lägga manken till för ngn annans skull om inte annat. Det GÅR att dela på sig som par. Vet man om saken sedan lång tid, så är det konstigt att man inte kan få till det. Jag vill inte heller lämna mina barn till vemsomhelst, självklart, och jag har definitivt inte lätt att få barnvakt. MEN man löser det på ena eller andra sättet under såpass lång tid när dessutom barnen i fallet inte är ex 1 år.Lycka Till Liniz, med bröllopsplaneringen och dagen "D"!
  • Hedebris

min m2b har kompisar som tackat nej eftersom de är emot av princip att man gifter sig ung..

• avil

alla måste få ha rätt att tacka nej! En inbjudan är inget tvång...
    fattar inte alls varför alla verkar tycka så??
    O om man inte kan ,vill eller vad som helst ,att gå på nån annans bröllop,så är det faktiskt okej.
    Man kanska VILL göra nåt annat!!Då är det ju faktiskt enklare att "skylla på" att man inte får barnvakt tex,än att säja-Vi VILL inte komma på ert bröllop.
    Det sårar nog mer va?

hedebris-tråkigt för er.men de måsta ha rätt till sin åsikt.

• Hedebris

klart. hade dock förstått mer om de var specifikt mot VÅRT bröllop...

• Lavendelblomma

Det var det sjukaste jag hört!
    Vad e det för vänner eg?

Hedebris skrev 2008-06-28 12:06:48 följande:
    min m2b har kompisar som tackat nej eftersom de är emot av princip att man gifter sig ung..
  • Lavendelblomma

Skillnad på att bli SUR/ARG eller helt enkelt besviken för att man trodde att man stod varandra närmre än så. Är man NÄRA vänner så går man ju på varandras bröllop, eller i er bekantskapskrets kanske man struntar i sånt!?

avil skrev 2008-06-28 13:02:28 följande:
    alla måste få ha rätt att tacka nej! En inbjudan är inget tvång...fattar inte alls varför alla verkar tycka så??O om man inte kan ,vill eller vad som helst ,att gå på nån annans bröllop,så är det faktiskt okej.Man kanska VILL göra nåt annat!!Då är det ju faktiskt enklare att "skylla på" att man inte får barnvakt tex,än att säja-Vi VILL inte komma på ert bröllop.Det sårar nog mer va?hedebris-tråkigt för er.men de måsta ha rätt till sin åsikt.
  • Troll1

För mig finns det inte med på kartan att inte gå på nära släkt eller vänners bröllop. Då får det vara verklig kris...

• ninnabell

jag kan tycka att om man kräver barnlöst så får man faktiskt räkna med att vissa inte kommer....som jag skrivit tidigare så kan det vara svårt att skaffa barnvakt. och att bli sur är att ta i.

• avil

lavendelblomma-nä i vår bekantskapskrets så gör vi allt vi kan,för varandra-inom rimliga gränser!
    Kan man inte tex lämna bort barnen då kan man inte fara kanske.....
    Jag är själv besviken på att våra vänner inte kan komma på vårt bröllop..
    FAST det är ju i cypern.De är de enda som alls vet om att vi ska gifta oss dessutomm! hade jättegärna haft de med!! Då hade det varit de o vi,nu blir det BARA vi.Lite trist! Men så klart fattar jag att ta en familj till cypern hur som helst kan inte alla......
    Så BESVIKELSEN förstår jag!men jag skulle aldrig känns mig sviken av de..

Svar på tråden Ok att tacka nej om man inte hittar barnvakt?