• Liniz

Ok att tacka nej om man inte hittar barnvakt?

Jag bara undrar vad den allmänna uppfattningen är...
    Vi valde alla våra gäster med stor omsorg och eftersom min mors bröder alltid varit mig nära, var det självklart att vi bjöd dom med sina respektive. Däremot blev det bara en kusin totalt på båda sidor. Det kändes lite synd men vi valde att ha ett barnfritt bröllop av flera anledningar. Att vi skulle bli för många och det skulle bli alldeles för dyrt kombinerat med att det är en lång sittrning då vi vill att alla ska kunna sitta i lugn och ro, har varit de främsta anledningarna. Tråkigt men det får man ju respektera som gäst. Vi försökte skriva det bra i inbjudningskorten, "vi älskar allas ungar men denna gången får dom vara hemma". Mina två morbröder hörde inte ens av sig innan osa och när mor ringde sa dom att dom bara kom på vigseln för att dom inte kunde hitta barnvakt. Den ene som har ett barn på 13 år skyllde på semestertider. Den andra familjen har jag passat barnen mycket ( en på 11 och 2 på 5 år) och ställt upp för. Jag menar, dom är ju inga spädisar!!!! Trodde vi var närmre än så... Jag blev så ledsen, arg och besviken. För det var ju inte så att en kommer för att representera famlijerna utan ingen kommer. Jag har så svårt att släppa och förstå detta. Dom har vetat om detta i 2 år och vi skickade ut inbjundningarna i april! Jag skulle ALDRIG göra så själv. Det är ju en ära att få komma på bröllop och man går ju inte för sin egen skull. Vad tycker du?

• Svar på tråden Ok att tacka nej om man inte hittar barnvakt?
  • Munchkin

Nu har ju inte jag barn själv så skjut mig inte men jag kan föreställa mig att man inte vill lämna bort sina barn till vem som helst, utan man vill ha en pålitlig barnvakt, och tyvärr kasnk man inte alla g¨ånger har tillgång till en sån.
    Sen förstår jag inte alla brudar som tar det som ett personligt påhopp att vissa gäster av ett eller annat skäl tvingas tacka nej till inbjudan, ditt brölopp är inte årets händelse för alla i din bekantskapekrets, och kan nu inte dina morbröder skaffa barnvakt så är det inte något personligt mot just dig, att de sen inte kunde osa i tid är kasnke lite klantigt.
    varken mina eller min m2b´s farföräldrar kommer på vårt bröllop men inte fan tar vi det som en personlig skymf, allt handlar faktiskt inte om oss...trots att det just den dagen är vårt bröllop.....man måste ha lite perspektiv och inte haka upp msig på småsaker.

Gläds åt de gäster som faktiskt kommer att närvara och framför allt åt det viktigaste, at ni gifter er, det har förhoppningsvis inget med gäster eller festen att göra, och har det det så gifter ni er helt enkelt utav fel anledning.....

• laris

Ibland kan vi glömma bort att vår dag inte är lika viktig för alla andra som den är för oss.

Ta det inte så personligt och fokusra på att lägga din energi på att vara utvilad och lycklig inför er stora dag.

• Daemia

Jag säger också -ta det inte så personligt. Du vet inte vad som pågår i deras liv och även om det är en besvikelse så måste man respektera andras beslut. Det är trots allt en inbjudan och inte ett krav på att de skall inställa sig. Man kan ju vända på det och säga att om det är jätteviktigt för dej att de kommer får du helt enkelt kompromissa med din barnfria dag och bjuda in ungarna också.

Det där med "Ett bröllop är ett bröllop, en av de största ögonblicken i ens liv" är något som jag tror att vi många gånger intalar oss gäller även för våra gäster just bara för att vi själva är så uppe i vår dag, vår planering och har levt med det så länge. För gästerna är det ofrånkomligt aldrig lika viktigt och det får vi nog bara acceptera.

Din dag kommer förtfarande vara en höjdpunkt i livet....men med 2 mindre gäster. :D

Troll1 skrev 2008-06-27 20:08:16 följande:
    Jag håller med om att det är dåligt av dem. Ett bröllop är ett bröllop, en av de största ögonblicken i ens liv. Kan de inte lösa det då? Jag är förvånad över hur folk bara ser till sig själva i så många frågor...Försök släppa det, er dag blir underbar på alla sätt ändå.
  • AnnaochHenrik

Vi har också en del gäster som vi tagit för självklara på bröllopet som inte kommer. Visst blir man besviken på så vis att vi gärna skulle ha delat dagen med dem, men de har ju rätt att tacka nej, hur nära vänner de än är.
    Vilken motivering man anger tycker inte jag spelar någon roll, det är ju inget tvång att gå på bröllop.

• erikaboyden

vi hade oxå barnfritt det ar inget gnat om det, men jag kan förstå de som inte kan komma om hela släkten är bjuden vi har själva 3 tonåringar den äldsta 15 år vi skulle inte lämna dem hemma själva om bröllopet var en bit bort då det händer mycket i tonåren man minns ju själv hur det var jag är 34 år.
    så det skulle kännas olustigt vi var tvugna att tacka nej nyligen till en 40-årsfest som vi hade sett fram emot att gå på när hon som anordnade helt plötsligt ringer och säger att det är barnfritt fast hela familjen var inbjuden elnigt inbjudan och hör och häpna vi hade redan ringt och tackat ja....så ibland spelar det ingen roll har man ingen som kan vara hemma med barnen så måste man tacka nej

• zsandora

Jag kan förstå TS på sätt å vis, om jag läste rätt hade dom vetat om detta i två år?? Å då har man mer än väl tid att fixa barnvakt... Å går det inte så kan man väl ändå ha respekten att höra av sig i tid.

Vi har själva satt barnfritt i den mån det går pga salen bara rymmer 70 pers. Vi skrev dock att dom som inte fick tag i barnvakt lr ammar får ju ta med sig. Min m2bs storebror tog tom med sin svärmor från norrland för att passa deras minsta. Vår son blir hämtad efter maten. Så istället för 15 barn kommer 5 barn. Skönt tycker ja!!!
    Ja e ingen barnfantast förutom när det gäller min son..... alltid varit så....

• JosieAdde

För det första är det INTE ok att inte svara inom utsatt tid!
    För det andra - om man HAR problem med barnvakt så kontaktar man väll för 17 värdparet och pratar o saken?? Kanske fler personer har samma problem och man kan hitta en lösning tillsammans? Om det inte går så har man i alla fall försökt. Så har vi gjort med mina brorsbarn.

• Liniz

Tack för allas inlägg! Nu ska jag fokusera på mitt bröllop och önskar er lycka till med era!!

Mvh, L

• Lavendelblomma

Förstår dina känslor! Förstår inte heller varför man inte går på ett bröllop pga. att det inte är lämpligt att ta med barnen. De borde ju ha kunnat hitta barnvakt under denna tiden. Fast antagligen har de en annan uppfattning om detta och blev lite sura för att deras barn inte var välkomna. Reagerade lite på din slutmening "och man går ju inte för sin egen skull". Hmm...det gör man väl ändå! För att ha roligt o trevligt själv! Eller?

• Troll1

Daemia: Jodå, ett bröllop, barns födelse mm ÄR stora händelser. Då tycker jag att man kan lägga manken till för ngn annans skull om inte annat. Det GÅR att dela på sig som par. Vet man om saken sedan lång tid, så är det konstigt att man inte kan få till det. Jag vill inte heller lämna mina barn till vemsomhelst, självklart, och jag har definitivt inte lätt att få barnvakt. MEN man löser det på ena eller andra sättet under såpass lång tid när dessutom barnen i fallet inte är ex 1 år.
    Lycka Till Liniz, med bröllopsplaneringen och dagen "D"!

Svar på tråden Ok att tacka nej om man inte hittar barnvakt?