• Liniz

Ok att tacka nej om man inte hittar barnvakt?

Jag bara undrar vad den allmänna uppfattningen är...
    Vi valde alla våra gäster med stor omsorg och eftersom min mors bröder alltid varit mig nära, var det självklart att vi bjöd dom med sina respektive. Däremot blev det bara en kusin totalt på båda sidor. Det kändes lite synd men vi valde att ha ett barnfritt bröllop av flera anledningar. Att vi skulle bli för många och det skulle bli alldeles för dyrt kombinerat med att det är en lång sittrning då vi vill att alla ska kunna sitta i lugn och ro, har varit de främsta anledningarna. Tråkigt men det får man ju respektera som gäst. Vi försökte skriva det bra i inbjudningskorten, "vi älskar allas ungar men denna gången får dom vara hemma". Mina två morbröder hörde inte ens av sig innan osa och när mor ringde sa dom att dom bara kom på vigseln för att dom inte kunde hitta barnvakt. Den ene som har ett barn på 13 år skyllde på semestertider. Den andra familjen har jag passat barnen mycket ( en på 11 och 2 på 5 år) och ställt upp för. Jag menar, dom är ju inga spädisar!!!! Trodde vi var närmre än så... Jag blev så ledsen, arg och besviken. För det var ju inte så att en kommer för att representera famlijerna utan ingen kommer. Jag har så svårt att släppa och förstå detta. Dom har vetat om detta i 2 år och vi skickade ut inbjundningarna i april! Jag skulle ALDRIG göra så själv. Det är ju en ära att få komma på bröllop och man går ju inte för sin egen skull. Vad tycker du?

• Svar på tråden Ok att tacka nej om man inte hittar barnvakt?
  • Liniz

Anne, det verkar som om du också tycker det är lite dåligt att inte bjuda barn eller?
    Det handlar inte om att ge igen. Men jag kommer inte att anstränga mig i fortsättningen.

• anne på grönkulla

Näe, absolut inte - det valet är ert. Men jag tycker det är lite dåligt att inte förstå att det inte funkar för alla då, och respektera att folk då tvingas tacka nej. Att bli arg på folk för att de gör som ni vill och inte tar med barnen är lite konstigt för mig.

Och jag tror som sagt inte du löser era relationsproblem genom att inte prioritera dem tillbaks än en gång. Prata med dem - har de inte gjort det så får du/ni göra det - om ni vill ha en lika nära relation igen, förstås. Är du ok med sakernas läge nu så kan du ju låta det vara.

• Liniz

Jag fattar vad du menar. Men jag är sårad för att dom inte ansträngt sig. That´s it. Får se om jag kommer prata med dom om det... Har ingen lust som det känns nu, utan ska försöka fokusera på vår dag. :) Tack för din feedback.

• angelsson

Jag tänker lite "vill man så kan man" och då löser man barnvakt, går det absolut inte så får den som i detta fallet är morbror till bruden gå själv utan respektive. Men så tänker tyvärr inte alla...

Förstår precis hur du känner ts, hade känt precis likadant!

• anne på grönkulla

Ja, att man är besviken för att folk inte kan komma är ju självklart. Men att bli arg för att de tackar nej av fel skäl tycker jag är konstigt, det är ju trots allt en inbjudan o inte en inkallelseorder man skickat ut.

Jag gissar som sagt att de i sin tur är lite stötta för att de inte är bjudna hela familjen o tycker att de ställt upp så mycket för er och står er så nära hela familjen att de gärna velat få ett samtal med er om varför de inte skulle vara viktiga nog att bli bjudna allihopa.

• grabbarna

tja visst är det ok att tacka nej pga barnvaktsproblem och bara för att man har god tid på sig att ordna barnvakt betyder ju inte det att man faktiskt lyckas och nu i semestertider kan det vara extra svårt när folk tom kan vara bortresta men nog tycker jag att den som är morbror ska kunna gå ensam i så fall men det finns ju tyvärr folk som inte kan göra nåt utan den andra parten...och att dom inte ens kan höra av sig är väldigt dåligt

det finns en viss risk att min svägerska ligger på bb när vi gifter oss men så länge hon inte ligger och klämmer ut ungen just då så kommer brorsan ändå..

• Mrs Mommy

Har bara läst Ts!

Se det så här!
    De har inte lyckats att skaffa barnvakt men vill ändå vara med på det viktigaste på din dag nämligen när du vigs.
    Om du och din dag inte hade varit viktig för dem tror jag knappast att de skulle göra sig "besvär" att ta sig till kyrkan, eller?

• avil

självklart!kan man INTE lämna sina barn hur som helst!!
    Du bjuder,o alla har rätt att tacka ja eller NEJ,om det inte passar av vilken anledning som helst.
    Ett brlööp är inte obligatoriskt att svara ja.
    fattar inte alls din undran? klart att du kanske är besviken,men ens barn går alltid föra ALLT!

• Troll1
    Liniz skrev 2008-06-27 20:30:40 följande:
    Och varför kan inte en komma? Det behövs ju knappast 2 pers att passa en 13-åring!!
    Förstår hur du menar. Har själv tre barn. Det är många ggr en dålig ursäkt att skylla på brist på barnvakt.
    Visst barnen går väl före allt, men två personer KAN dela på sig ett par timmar. Det handlar om VILJAN trots allt!!
Svar på tråden Ok att tacka nej om man inte hittar barnvakt?