• Liniz

Ok att tacka nej om man inte hittar barnvakt?

Jag bara undrar vad den allmänna uppfattningen är...
    Vi valde alla våra gäster med stor omsorg och eftersom min mors bröder alltid varit mig nära, var det självklart att vi bjöd dom med sina respektive. Däremot blev det bara en kusin totalt på båda sidor. Det kändes lite synd men vi valde att ha ett barnfritt bröllop av flera anledningar. Att vi skulle bli för många och det skulle bli alldeles för dyrt kombinerat med att det är en lång sittrning då vi vill att alla ska kunna sitta i lugn och ro, har varit de främsta anledningarna. Tråkigt men det får man ju respektera som gäst. Vi försökte skriva det bra i inbjudningskorten, "vi älskar allas ungar men denna gången får dom vara hemma". Mina två morbröder hörde inte ens av sig innan osa och när mor ringde sa dom att dom bara kom på vigseln för att dom inte kunde hitta barnvakt. Den ene som har ett barn på 13 år skyllde på semestertider. Den andra familjen har jag passat barnen mycket ( en på 11 och 2 på 5 år) och ställt upp för. Jag menar, dom är ju inga spädisar!!!! Trodde vi var närmre än så... Jag blev så ledsen, arg och besviken. För det var ju inte så att en kommer för att representera famlijerna utan ingen kommer. Jag har så svårt att släppa och förstå detta. Dom har vetat om detta i 2 år och vi skickade ut inbjundningarna i april! Jag skulle ALDRIG göra så själv. Det är ju en ära att få komma på bröllop och man går ju inte för sin egen skull. Vad tycker du?

• Svar på tråden Ok att tacka nej om man inte hittar barnvakt?
  • grabbarna

eeeh jo så gör faktiskt folk... dom vill iten boka upp sig så långt iförväg och att boka en barnvakt i god tid är jättesvårt för folk vill inte boka upp sig på nåt sånt tråkit för man kan ju hitta på nåt roligare..eller så glömmer folk bort att dom lovat när det händer långt i förväg och bokar upp sig på nåt annat och då står man där likt förbannat

Anja 19 juli 2008 skrev 2008-06-29 09:53:17 följande:

Nej Avil jag menar inte så men alla har ju troligtvis NÅGON i sin bekantskapskrets. OM man inte är HELT tom på både släktingar och vänner. Och talar man om för dem TVÅ ÅR INNAN att man kommer behöva deras hjälp den dagen så bokar de inte semester då, de tackar inte ja till en fest den dagen, de åker inte iväg på en spontan weekend, för de VET att de är uppbokade den specifika dagen.har man tex en kompis som kan ställa upp men som ITNE känner barnet jättebra så har man två år på sig att se till att den vännen och barnen lär känna varandra.Jag har oxå tre barn och om jag fått veta två år innan att ajg skulle på bröllop så hade jag fixat det oavsett om jag behövt anlita en OKÄND barnflicka, för på TVÅ år hade jag hunnit anlita henne flera ggr och lära känna henne!Så svårt ÄR det inte om man vet långt innan. handlar väl om att prioritera och ha framförhållning.jag fattar att det finns folk helt utan socialt nätverk, det är skitsorgligt och så himla tråkigt. Men jag tvivlar på att det är så med ALLA som tackar nej pga att de ej kan få tag i barnvakt!Att ha åtminstone en person som kan vara barnvakt åt en är väl ganska bra och i ens eget intresse oxå, för man kan ju VERKLIGEN behöva barnvakt någon gång, så om man inte tidigare haft någon och inte känner nån alls som man kan tänka sig så är det ju ett ypperligt tillfälle att kanske börja lära känna grannens dotter som är 19, för att introducera henne med barnen coh själv vara med de första gångerna kanske.Menar inte att JAG TYCKER ATT alla SKA göra en så stor grej av att skaffa barnvakt men jag menar att det GÅR. Det går i allra högsta grad om man har två år på sig. Oavsett om man har socialt nätverk eller ej. Man kan ju själv tjäna massor på det! Att ha en barnvakt innebär stor trygghet och frihet, vilket man nog ofta behöver som förälder då det tex är föräldramöte eller annat (om man tex är ensamstående förälder eller så).
  • avil

visst..men man KAN ju vilja göra annat,än att gå på det där bröllopet.O då är det "lite lindrigare" att skylla på att man ej har barnvakt,än att säja rakt ut:vi vill inte komma.
    Tycker då jag.
    Om jag var brud o hade bjudit folk så skulle jag i alla fall tycka det var "roligare" att höra "vi har ingen barnvakt" än att de slängde i ansiktet "vi VILL inte komma på ert bröllop",även om jag ju kunde misstänka att det inte var den verkliga anledningen......
    Men det är ju jag det.
    Att nån gifter sig är INTE jordens händelse tycker jag!
    För den som gör det är det ju stort,men inte för alla andra.
    Men man har ju olika åsikter...
    O hur som så tycker jag inte alls att man har rätt att bli arg,sur,sårad,eller nåt för att vissa tackar nej till en bröllopsinbjudan.
    Det ÄR frivilligt!

• Hedebris

tråkigt?
    då kan man istället direkt säga: ni behöver inte skicka inbjudan till oss eftersom vi är inte säkra på att vi skulle prioritera det framför en biokväll....

så resonerar man inte om man bryr sig om brudparet.
    bryr man sig det minsta så fixar man det.
    det finns en anledning till att man hör av sig i god tid innan. För att folk ska kunna fixa barnvakt, inte boka upp sig, ta ledigt osv.

jag hade uppskattat att de som inte bryr sig om vårt bröllop hade sagt det innan vi hade lagt 30kr styck på inbjudningarna vi skickade ut och satt och gjorde i flera veckor.

grabbarna skrev 2008-06-29 10:44:05 följande:
    eeeh jo så gör faktiskt folk... dom vill iten boka upp sig så långt iförväg och att boka en barnvakt i god tid är jättesvårt för folk vill inte boka upp sig på nåt sånt tråkit för man kan ju hitta på nåt roligare..eller så glömmer folk bort att dom lovat när det händer långt i förväg och bokar upp sig på nåt annat och då står man där likt förbannatAnja 19 juli 2008 skrev 2008-06-29 09:53:17 följande:
  • Troll1

Anja: Håller med dig. För vår del tycker alla att det är självklart att inte dra med sina småbarn till vår bröllopsfest. En del kommer dock att vara med i kyrkan, i de fall där de är ngt äldre och själva vill. Ett par fick strul med barnvakt och då går ena parten, den som ändå står mig närmast. Inga sura miner eller krusiduller om det. Vi är själva bjudna på bröllop och har ingen barnvakt, men det var ok för dem med barn, så vi tar med vår lilla skrutt och åker hem tidigare. No big deal. Hade vi inte fått ta med henne hade en av oss gått och möjligen också åkt hem lite tidigare.
    Konstigt att detta med "barnfritt" eller ej rör upp så mkt känslor?? Ingen i min bekantskapskrets skulle komma på tanken att ta med barnen till 35-årsfesten osv heller, om det inte uttryckligen innefattar HELA familjer.
    Jaja, men folk är olika....

• grabbarna

javisst är det trist jag själv och ingen jag umgås med tänker så men vet flera med den attityden

Hedebris skrev 2008-06-29 10:47:52 följande:
    tråkigt?då kan man istället direkt säga: ni behöver inte skicka inbjudan till oss eftersom vi är inte säkra på att vi skulle prioritera det framför en biokväll....så resonerar man inte om man bryr sig om brudparet.bryr man sig det minsta så fixar man det.det finns en anledning till att man hör av sig i god tid innan. För att folk ska kunna fixa barnvakt, inte boka upp sig, ta ledigt osv.jag hade uppskattat att de som inte bryr sig om vårt bröllop hade sagt det innan vi hade lagt 30kr styck på inbjudningarna vi skickade ut och satt och gjorde i flera veckor.
  • grabbarna

alltså jag menar att en del tycker att det är tråkit att boka upp sig för att vara barnvakt inte att gå på bröllop

• Anja 19 juli 2008

Avil

ja självklart, håller helt med dig där. Mina inlägg syftade alltså enbart på NÄRA vänner och nära familj, såna man verklgien står nära och räknar med.

är det någon som inte står en så nära så SJÄLVKLART kan det faktiskt vara så att man inte känner att ett bröllop är värt allt "besvär" det för med sig, även om det är jätteroligt och man blir glad att ha blivit inbjuden. Det kostar massor att vara gäst på bröllop oxå. Mina vänner har ju köpt festblåsor, lägger ut pengar på att fixa sitt hår, få make-up + att jag vet att möhippan inte var det billigaste här i världen och sedan är det ju dessutom så att man tar med sig present till brudparet oftast. Så kläder till två + present, det är inte helt billigt. Är det dessutom en bit att åka oxå och man tex även ska betala en barnvakt så går ju detta bröllop på ett par tusen för de som ska gå.

Så jag fattar ABSOLUT att man ej vill/kan gå på bröllop hos kreti och pleti, utan jag menade verkligen bara att "man gör allt för att kunna gå om det är någon som står NÄRA"

• Anja 19 juli 2008

grabbarna

fy, så trist Jag känner verkligen ingen som skulle ha gjort så, varken glömt eller skitit i det. (jag hade dessutom sett till att de inte hade en chans att glömma det )

Trist att människor gör så mot varann. Handlar det om en enda kväll då man hjälper någon, vad sjutton gör det. NOg måste man väl kunna göra det för någon man tycker om.

• Lavendelblomma

Ok, då förstår jag!

avil skrev 2008-06-28 17:11:43 följande:
    lavendelblomma-nä i vår bekantskapskrets så gör vi allt vi kan,för varandra-inom rimliga gränser!Kan man inte tex lämna bort barnen då kan man inte fara kanske.....Jag är själv besviken på att våra vänner inte kan komma på vårt bröllop..FAST det är ju i cypern.De är de enda som alls vet om att vi ska gifta oss dessutomm! hade jättegärna haft de med!! Då hade det varit de o vi,nu blir det BARA vi.Lite trist! Men så klart fattar jag att ta en familj till cypern hur som helst kan inte alla......Så BESVIKELSEN förstår jag!men jag skulle aldrig känns mig sviken av de..
  • ninnabell

vi har delat in vårt bröllop i 2 delar. kyrka med fika där barn får vara med och en del på kvällen där inga barn ska vara med.
    Vi har ett uppehåll på några timmar så att folk kan lämna barn och frächa till sig på....dom som har barnvakt behöver då inte ha så många timmars barnvakt och dom som ingen barnvakt har dom var iaf med på dagen.

Svar på tråden Ok att tacka nej om man inte hittar barnvakt?