• Liniz

Ok att tacka nej om man inte hittar barnvakt?

Jag bara undrar vad den allmänna uppfattningen är...
    Vi valde alla våra gäster med stor omsorg och eftersom min mors bröder alltid varit mig nära, var det självklart att vi bjöd dom med sina respektive. Däremot blev det bara en kusin totalt på båda sidor. Det kändes lite synd men vi valde att ha ett barnfritt bröllop av flera anledningar. Att vi skulle bli för många och det skulle bli alldeles för dyrt kombinerat med att det är en lång sittrning då vi vill att alla ska kunna sitta i lugn och ro, har varit de främsta anledningarna. Tråkigt men det får man ju respektera som gäst. Vi försökte skriva det bra i inbjudningskorten, "vi älskar allas ungar men denna gången får dom vara hemma". Mina två morbröder hörde inte ens av sig innan osa och när mor ringde sa dom att dom bara kom på vigseln för att dom inte kunde hitta barnvakt. Den ene som har ett barn på 13 år skyllde på semestertider. Den andra familjen har jag passat barnen mycket ( en på 11 och 2 på 5 år) och ställt upp för. Jag menar, dom är ju inga spädisar!!!! Trodde vi var närmre än så... Jag blev så ledsen, arg och besviken. För det var ju inte så att en kommer för att representera famlijerna utan ingen kommer. Jag har så svårt att släppa och förstå detta. Dom har vetat om detta i 2 år och vi skickade ut inbjundningarna i april! Jag skulle ALDRIG göra så själv. Det är ju en ära att få komma på bröllop och man går ju inte för sin egen skull. Vad tycker du?

• Svar på tråden Ok att tacka nej om man inte hittar barnvakt?
  • JPerlestam

Jag tycker att att det är en väldigt legitim anledning att tacka nej. Vi skulle först ha barnfritt på vårt bröllop men eftersom min bästa kompis inte har turen att ha mamma, pappa, mormor eller någon annan närstående som kan passa hennes barn så bestämde vi att barn får komma trots allt viktigare att ha min bästa kompis där. Det är ju inte alla som har släkt eller vänner som kan ställa upp. Vi ordnar ett lekrum med pyssel och godis så ordnar det sig säkert.

• lycklig78

Jag förstår dig mycket väl. Det verkar vara något som går igen på allas bröllop.. Att någon blir besviken. Men jag tänkte mer: Den som inte anmäler sig, är väl inte så noga på att komma, och då är vi inte så noga på att de kommer heller. På vårat bröllop kom alla, trots barnfritt. De tyckte det skulle bli helt underbart med en kväll i vuxet sällskap, och det är vi glada för. Vill man verkligen gå på ett bröllop så anstränger man sig för att skaffa barnvakt.

Jag tycker det är synd att flera i tråden ska vara lite halvt översittare som vanligt. "Man får skylla sig själv som har barnfritt". Hoppas det känns bra för er när ni skriver så.

Jag tycker dock att man går på bröllop, delvis för ens egen skull, eftersom jag tycker det är astrevligt och skulle aldrig tacka nej, om det inte vore för något alldeles speciellt.

Men kom ihåg.. En inbjudan är en inbjudan, inte ett KRAV på att pilla sig dit. Den som vill kommer. Gräm dig inte över detta utan tänk på alla som kommer och va trevligt det ska bli istället.

DEN BÄSTA DAGEN I ERA LIV!

• Malaki

hallå alla ;)
    jag tycker det är ok att tacka nej om man inte hittar barnvakt (dock tycker jag att man borde kunde ha hittat barnvakt eftersom ni var ute i så god tid). Det som man måste få ha rätt att bli ledsen och besviken på - vilket jag uppfattar att TS är -är SÄTTET man tackar nej på.. Alla har rätt att tacka nej, men man kan göra det på ett schysst och snällt sätt.

Men nu är det som det är - Så längta och tänk på den bästa dagen i ditt liv som kommer snart och de dagar som du ska ha med din blivande man.. kom ihåg att det är de som är på bröllopet som gör er dag speciell och härlig - inte de som inte kunde komma.
    kram!

• Daemia

Eh....jag måste ifrågasätta det där påståendet. Var någonstans i denna tråden läste du det!?

lycklig78 skrev 2008-06-28 20:25:58 följande:
    Jag tycker det är synd att flera i tråden ska vara lite halvt översittare som vanligt. "Man får skylla sig själv som har barnfritt". Hoppas det känns bra för er när ni skriver så.
  • Dionysos

Liniz. Jag förstår om du är besviken, verkligen. Skulle kanske varit lättare om dem hade ringt själv för att diskutera det där med barnen. Men ibland kan jag tycka att föräldrar tar det för självklart att deras barn ska vara med överallt. (vi har en radda ungar på vårat bröllop) men det viktiga är att brudparet får bestämma själv, herregud det är ju ni sdom bjuder då tycker jag inte att mann som gäst kan ha krav. Det blir säkert jättebra men jag förstår att du blev ledsen.

• Anja 19 juli 2008

Vi har oxå barnfritt och har sagt till dem som ringt och tackat nej pga barnvakt att det är ok att de tar med barnen. Vi har även skrivit detta på vår hemsida, att vi önskar barnfritt bröllop men om det verkligen krisar m barnvakt så är vi inte helt svåra lixom.

Vill ju hellre ha personerna med MED barn, än att de ej kommer alls.

Självklart är det en godtagbar ursäkt men man tycker, ärligt talat, att om någonvetat om ett bröllop i två år, så borde det ha gått att skaka fram en barnvakt på den tiden.

Men men...

alla är olika.

Jag tycker faktiskt, lixom många andra att det är ganska ärofyllt att bli inbjuden på bröllop, att få ta del av någon annans stora dag och jag tycker verklgien inte att det är förmätet (som någon uttryckte sig) att vänta sig att de som står en nära, ska se det på samma sätt. Ett bröllop ÄR något stort! Punkt slut!

Visst finns det folk som inte fattar det, känns mest som att det är synd om dem isåfall, att de inte förstår bättre.

Gläd er åt dem som kommer, vill komma och som gläds med er och ser det som en stor händelse och viktig dag coh skit i alla andra. Sörj inte de som inte värdesätter inbjudan tillräckligt högt för att anstränga sig lite extra för att kunna komma.

De som ej osa:de i tid, dem bara strök vi ur inbjudningslistan så jag hoppas verklgien att de inte dyker upp och tror att det ska finnas en dukad plats och ett kuvert till dem. (ett par av m2b:s urusla vänner, som har blivit påminda flera ggr men skitit i att osa).

Er dag kommer bli underbar, oavsett vem som kommer. De allra viktigaste tycker jag är föräldrar, syskon och närmsta vännerna och de kommer iallafall hos oss. Vi bjöd 99 stycken och vi blir exakt 70, de flesta med helt godtagbara o självklara ursäkter att itne komma, men ursäkter som "jag kan inte ta ledigt från jobbet", jag kan inte fixa barnvakt osv, nä jag tror inte på dem. Då är det mer att man inte vill komma känner jag.

*massor av kramar*

• avil

JAG kan tycka det är konstigt att så många tycker att "man kan hitta barnvakt då man vetat om det i så god tid!"?
    Fattar inte det?? växer det upp morföräldrar eller friska farföräldrar oså vidare med tiden?? FÅR man en extra mamma bara för att man har god tid på sig?????
    Man har väl inte fler vänner o bekanta o släktingar som man kan lämna sina barn hos bara för att man har god tid på sig??
    Eller??
    För alla vill INTE lämna barn hos okända "barnflickor".

• Anja 19 juli 2008

Nej Avil jag menar inte så men alla har ju troligtvis NÅGON i sin bekantskapskrets. OM man inte är HELT tom på både släktingar och vänner. Och talar man om för dem TVÅ ÅR INNAN att man kommer behöva deras hjälp den dagen så bokar de inte semester då, de tackar inte ja till en fest den dagen, de åker inte iväg på en spontan weekend, för de VET att de är uppbokade den specifika dagen.

har man tex en kompis som kan ställa upp men som ITNE känner barnet jättebra så har man två år på sig att se till att den vännen och barnen lär känna varandra.

Jag har oxå tre barn och om jag fått veta två år innan att ajg skulle på bröllop så hade jag fixat det oavsett om jag behövt anlita en OKÄND barnflicka, för på TVÅ år hade jag hunnit anlita henne flera ggr och lära känna henne!

Så svårt ÄR det inte om man vet långt innan. handlar väl om att prioritera och ha framförhållning.

jag fattar att det finns folk helt utan socialt nätverk, det är skitsorgligt och så himla tråkigt. Men jag tvivlar på att det är så med ALLA som tackar nej pga att de ej kan få tag i barnvakt!

Att ha åtminstone en person som kan vara barnvakt åt en är väl ganska bra och i ens eget intresse oxå, för man kan ju VERKLIGEN behöva barnvakt någon gång, så om man inte tidigare haft någon och inte känner nån alls som man kan tänka sig så är det ju ett ypperligt tillfälle att kanske börja lära känna grannens dotter som är 19, för att introducera henne med barnen coh själv vara med de första gångerna kanske.

Menar inte att JAG TYCKER ATT alla SKA göra en så stor grej av att skaffa barnvakt men jag menar att det GÅR. Det går i allra högsta grad om man har två år på sig. Oavsett om man har socialt nätverk eller ej. Man kan ju själv tjäna massor på det! Att ha en barnvakt innebär stor trygghet och frihet, vilket man nog ofta behöver som förälder då det tex är föräldramöte eller annat (om man tex är ensamstående förälder eller så).

• Anja 19 juli 2008

Nu låter det på mig som att vi är rika och kan anlita barnflickor t höger o vänster. Så är dock inte fallet, vi ligger nog långt under genomsnittet för vad ett normalt par tjänar i månaden. Han murare, jag socionom (timanställd med helt osäker inkomst), så nä, vi har det INTE fett.

• Anja 19 juli 2008

Måste förtydliga lite till...

jag menar alltså inte att man behöver gå genom eld och vatten för att kunna gå på någons bröllop. Speciellt inte om man INTE vill gå, om personen inte är "så viktig" för en att man tycker att det är värt allt besvär om man har svårt med barnvakt.

Tycker bara att OM man verklgien vill gå, så är barnvakt ingen ursäkt, för om man VERKLGIEN hade velat gå så HADE man löst det! Menade alltså inte att man bör göra allt för att kunna gå på alla bröllop, men om det är en riktigt nära vän eller familjemedlem så tycker jag det.

Svar på tråden Ok att tacka nej om man inte hittar barnvakt?