• Tinga

Barnkarusellen 2

Hej alla barnkarusellsåkare!

Hoppas att ni ursäktar min dåliga fantasi när det gäller nytt trådnamn, men min fantasi går just nu åt till att namnge de små!

Välkomna alla gamla och nya anhängare!

• Svar på tråden Barnkarusellen 2
  • nennesjuttioåtta

Tinga
    Fantastiska nyheter!!!!!

Lappis & Izzie (m fl)
    www.axmarbrygga.se/ Det ligger 4,5 mil norr om Gävle. Rekommenderas!

Telis
    tr-tr-tr-triiilingar !?!? :-s näeee men aladåben då? Borde den inte klofsa ut först? Eller fick Lapppis min del av slempropp när hon hade ÄL, kanske?

muggles
    iiiiiiiiiih!!! Har hon sagt mamma!!! Lyckost dig!!! ...säger man grattis, eller?!?! Jaaaa, det är aldrig fel med ett grattis!! *krulltrumpeeeeet*
    ______

Maken har signalerat för operation Tuppjuck imorgon innan han åker iväg. Revelj blåses 04.00 och insättning av stridsfordon -90 (en jäkla stridspitt!) förhoppnignsvis några minuter senare. Måste nog ta hjälp av delfinen så tidigt, eftersom glidmedel är out of the question. Ge mig styrka! Sen har vi nog gjort vad vi kunnat den här gången.

• nennesjuttioåtta

vi har t o m kommit samtidigt alla gånger! Det borde ju hjälpa de slöa trupperna en bit upp i grottan. En gång i en vedbod, höhöhöhöhöh!!!! Vi e som älgar på en nyplantering. Nja, det var väl att överdriva. Vi har hållit oss till varannan dag, för att hans krabater ska ha en chans att vakna till lite. Men imorgon är det frågan om hönan hinner vakna till....

• nennesjuttioåtta

med tanke på det så är det dags att säga godnatt.

Ha en skön kväll och natt! Puss på er!

• Tinga

Hej på er! Tack för alla grattis och fortsatt hållna tummar. Även om det ser bra ut just nu kommer det med största sannolikhet bakslag framöver, och då behövs era tummar igen. Den store blev av med respiratorn vid lunchtid idag, men har sen haft det lite jobbigt med andningen under kvällen, så vi får se om det blir respirator igen, eller vad som händer. Som vi förstår det är respiratorn inte ett mått på hur bra lungorna fungerar, utan snarare på hur mycket bebisen orkar. Därför känns det inte så hemskt om de måste sätta in respirator igen, utan hellre det än att det blir alltför ansträngande för honom.

Den lille hade det lite kämpigt med andningen ett tag i förmiddags, men efter lite koffein blev det fart på honom igen, och när vi lämnade ikväll verkade allting bra. Den store har förresten gulsot också, så nu måste han sola med. Det kan bli i alltifrån ett dygn till en vecka, men vi hoppas så klart på så kort tid som möjligt. Dock är vi otroligt tacksamma för att det behandlas, för obehandlad gulsot kan leda till svåra cp-skador. Det hade jag ingen aning om!

Än så länge är jag fortfarande inskriven på BB (barnen är på neonatal) och eftersom jag har ett eget rum är sköterskorna snälla nog att låta maken också bo här, på en skabbig tältsäng från IKEA . Fast det gör han så gärna för att få vara här. Förmodligen blir jag kvar tills på tisdag, och när jag väl blir utskriven får maken och jag bo hemma medan barnen bor på neonatalavdelningen. Det är bara barnen som förblir inskrivna, och eftersom vi bor här i stan bor vi hellre hemma än på patienthotellet eller Ronald McDonald, för att få någon trygghet i en värld som gungar. Sen får vi vara hos barnen så mycket vi vill, när som helst på dygnet.

Som det är nu är vi med i all deras omvårdnad; matning, vändning, byta blöjor osv. Jag har dessutom börjat pumpa, men än så länge har det bara kommit några droppar, och de har vi använt till att doppa deras nappar i (ja, även så små barn har sugbehov). Sen får de donatormjölk och dropp för resten. Mjölken är bara till för att mogna deras mag/tarmsystem; den näring de behöver får de via dropp inkopplat i navelsträngen.

Tja, det var lite om livet med barn på neonatalavdelningen. Ni lär få höra mer framöver. Både maken och jag är iallafall jätteglada och tacksamma för att ni tänker på oss, och även om vi kanske inte orkar skriva så ofta (svårt att säga hur det blir framöver) kommer vi garanterat att läsa, och det är så uppskattat med era kommentarer och tankar.

Och Nenne - både maken och jag garvade gott åt dina ovanstående inlägg! Hoppas att ni får en bra natt och att resultatet blir vad ni önskar.

Kramar till er allihop!

Förresten, ett par ord om mig själv. Jag blev ju snittad, och läkarna som gjorde snittet var väldigt nöjda med ingreppet, som från bedövning till färdigsydd tog 30 minuter. Nu är barnmorskorna på BB imponerade av min rörlighet och hur jag mår, men det är maratoninstinkterna som kommer väl till pass nu. Dessutom har jag inte tid att tänka så mycket på huruvuda jag har ont eller ej - den energin lägger jag hellre på barnen. Men jag lovar - jag ska tänka på mig själv också framöver, för annars tror jag inte att jag kan vårda mina barn på ett bra sätt.

• sweetstreet

Å Tinga!! jag sitter här och gråter...
    Känner mig så rörd och lycklig över att ni alla verkar må bra trots allt!!!!!

Tänker så mycket på er.
    jag skickade ett mail häromdagen men gissar att du inte har ngn tid eller energi för att läsa mail. Hoppas att de små skruttarna ska få styrka och att de växer och frodas. Jag har ju nära vänner där deras andra barn var föddes med en skada och var på neo och sedan på barnintensiven i mer än 9 månader innan hon fick komma hem. Så jag förstår att det är otroligt tufft för en som förälder också. Alla känslor, all stress och oro. Men också glädje över när saker och ting går som de ska eller t o m över förväntan!

Det låer ändå som om du mår bra och jag tycker det är fantastiskt at du kan klara av att vara så stark och lugn mitt i allt detta. Stora och varma kramar!!!!
    Helt underbart att du t o m har varit in här och startat nya tråden!
    Kraaaam!

• fru AM

Tinga! Stort grattis till dig och maken och de små killarna!
    KRAM

• muggles

Nennelainen: ja jädrar Nenne vad ni har laddat! Nu har iaf _ni_ gjort vad ni kunnat! Varför är glidmedel out-of-the-question? haha, jag tycker fanimej att 6livet blivit ett strå vassare sedan glidmedlet gjorde entré! Har tom funderat på att investera i en delfin el annat djur (Piggelin - du låter inte din M2B läsa det här va?! Du vet ju mina 6livsdetaljer ändå men han behöver ju inte veta dem... )

Tinga: gött att snittet mm gick så bra. Du hann aldrig gå den där profylaxen va??? Jätteintressant att följa era små och livet på en neonatalavd. Får ni hålla de små i famnen någonting (hud mot hud) el är de alltid i kuvösen? Det är inte lätt att pumpa ur, du skulle nästan behöva låna ett barn som får suga så det rinner till Det jag tycker är så fantastiskt är att jag inte har hört dig/er klaga en enda gång på hur allt blev - ni bara kör på med en positiv attityd och hoppas på det bästa. Stor kram!!!

• junilejon

Tinga...jag säger som Sweet...herregud vad jag är imponerad av dig/er att du orkar ens gå in här och skriva till oss....
    Blir helt tårögd och rörd av det du skriver,du är så stark och kommer att bli en underbar mamma....tänk om jag bara var hälften så stark som du!!!!
    Du måste ju bli årets mamma här i tråden
    Mina krämpor och problem känns väldigt löjliga om man tänker på vad du går och har gått igenom....

STORA KRAMAR FRÅN MIG,MAKEN OCH DEN LILLA KOTTEN....

• nennesjuttioåtta

muggles
    det är mest i-fall-att det skadar de små liven som vi inte använder glidmedel, annars är det mer än tillåtet.

• nennesjuttioåtta

Tinga
    magiskt att få läsa, det är verkligen alla sorters graviditeter, födslar och liv här i tråden! Kram på er!

Svar på tråden Barnkarusellen 2