• MissieA

SÅÅ trött på en del kommentarer!!!

Jag är faktiskt helt trött på en del kommentarer här på BT!! Man är inte mindre smart bara för att man är yngre än vissa och visst kan man vara klok och göra smarta beslut även om man är yngre!!

Jag vet att en del säger att erfarenhet kommer med åldern, men tyvärr är det inte så i vissa fall och jooo en 20 åring kan vara såååå mycket klokare än en 40 åring. Alla är vi olika så snälla sluta med kommentarer som " lyssna på mig, jag är äldre", "jag har gått genom så mycket än dig och är smartare".. Döm mig inte efter min ålder utan efter mina handlingar och hurdan jag är som person. Jag är 20 år men det är bara en siffra!!..

Var vara tvungen att skriva av mig litee..

• Svar på tråden SÅÅ trött på en del kommentarer!!!
  • Efter 11 år är det min tur

Bra sagt....

Lilltrolle skrev 2008-03-14 11:52:47 följande:
    IdaälskarlennartJag förstår inte riktigt din aggressivitet eller ditt inlägg, jag tycker jag var väldigt tydlig med att åldern inte spelar någon roll då det alltid kommer att finnas människor i alla åldrar som aldrig mognar och växer till sig och även motsatsen d v s unga människor med stor insikt om livet och vad det bär med sig. Livserfarenhet kommer med livet och ju fler år du lever desto mer livserfarenhet får du med all sannolikhet, och nej det sker inte lika mycket efter 25 - 27, inte i samma rasande takt som innan. Därmed inte sagt att man inte kan ta mogna och genomtänkta beslut när man är yngre. Men ju äldre jag blir, desto ödmjukare blir jag, livet är så långt ifrån svart eller vitt som jag så gärna ville att det skulle vara när jag var i yngre tonåren - det är väldigt mycket gråzon och alla typer av männsikor finns i alla åldrar.Jag efterlyser dock fortfarande lyhördhet och ödmjukhet vilket jag knappast tycker du visar mig i det här fallet, du har inte den blekaste om vad jag hade upplevt när JAG var tjugo år lika lite som jag har kännedom om alla dina erfarenheter och sidor. Jag har ingen aning om vad du har gjort för erfarenheter i ditt liv, lika lite som du vet vad jag har sett och gjort i mitt. Min poäng med mitt inlägg är just att jag är så trött på den aggressivitet som väldigt ofta visar sig i just unga skribenters inlägg, behovet av att tala om att JAG minsann är mogen och DU vet IGENTING om mig följt av utropstecken och frågetecken - jag har aldrig ifrågasatt dig eller ditt val i att gifta dig eller skaffa barn ung (om du nu tänker göra det, vad vet jag). Jag säger bara: Lyssna & tänk efter INNAN du skriver ditt svar - kanske finns det ett råd som du faktiskt kan ta till dig om du lugnar ner dig lite först? Jag skrev om ÖDMJUKHET inför det man står framför och i många fall modet att faktiskt kunna erkänna att man inte VET allt för gudarna skall veta att vi har alla saker kvar att lära, oavsett vart i livet man befinner sig.
  • Trisen

IdaÄlskarLennart
    Okej du har flyttat hemifrån. Då lär man sig att stå på egna ben, sant.

Men du kan omöjligt ha mera erfarenheter än din pappa, för han är mycket äldre än du. Och vad har det med saken att göra att din kille är 35 år och att du är bonusmamma till fyra pojkar?

Du skrev tidigare att om du klarar av det så varför skulle du inte klara av ett eget barn? Men du, den yngsta är 8 år och ni har varit (enl. din pres.) 7 månader tillsammans. Det är inte samma sak. Att du klarar av det psykiskt, jättebra! Men av egen erfarenhet kan jag säga att det krävs mera än att vara tillsammans med pappan för att verkligen VARA en bonusmamma. Titeln har ju kommit automatiskt. Och det tar lång tid innan man blir en extra vuxen med en bonusförälders ansvar i ett barns liv.

Därmed menar jag inte, att du inte är mogen att skaffa barn. för jag känner ju inte dig...

Att man egentligen först "blir sig själv" vid ca 25 års ålder som Lilltrolle skrev stämmer. Finns forskningar om det. Och hur mycket vi än skulle vilja så kan vi som är yngre (jag är också 20) inte argumentera emot det. Vi har massvis att lära oss som kommer med livserfarenhet och vad än sen du har upplevt så måste naturen få ha sin gång så att säga.

För vi gör bara bort oss själva om vi, som Lilltrollet skrev, är aggressiva mot andra och inte lyssnar. För det är bara att inse, det gör vi inte. Och vet du vad? Det är helt okej för det är så det skall vara!

• Trisen

förlåt en rad har fallit bort i sista stycket. Där skall stå att vi unga vet allt. (för det är bara att inse, det gör vi inte!) o.s.v.

• Duchess

Du uttrycker det jag vill säga, fast på ett bättre sätt än vad jag skulle kunnat göra. Tack!

Lilltrolle skrev 2008-03-14 10:25:43 följande:
    Med ålder kommer livserfarenhet och visdom, inser man inte det är man oerhört omogen skulle jag vilja påstå. /// Jag kan sakna hos de unga här inne, är ödmjukheten inför vad de ger sig in i. Behovet att bekräfta att de gör rätt är oerhört tröttsamt i bland, man dör inte av att lyssna lite på de mer erfarna och deras råd - det ligger ofta egen erfarenhet bakom dessa råd. Sen behöver man nödvändigtvis inte göra exakt som de säger men TA IN det först och fundera ett tag istället för att explodera i en kakafoni av försvarstal...
  • Duchess

Ja, det var precis så jag menade. Jag tycker att det är konstigt att omgivningen verkar reagera mer på att en 20-åring gifter sig än att en 20-åring får barn....

Tit skrev 2008-03-14 10:30:26 följande:
    Jizz- tror du inte bara att duchess menade att det är mer allvarligt att få barn än att gifta sig?
  • Maria2009
    Lilltrolle skrev 2008-03-14 11:52:47 följande:
    Jag förstår inte riktigt din aggressivitet eller ditt inlägg, jag tycker jag var väldigt tydlig med att åldern inte spelar någon roll då det alltid kommer att finnas människor i alla åldrar som aldrig mognar och växer till sig och även motsatsen d v s unga människor med stor insikt om livet och vad det bär med sig. Livserfarenhet kommer med livet och ju fler år du lever desto mer livserfarenhet får du med all sannolikhet, och nej det sker inte lika mycket efter 25 - 27, inte i samma rasande takt som innan. Därmed inte sagt att man inte kan ta mogna och genomtänkta beslut när man är yngre. Men ju äldre jag blir, desto ödmjukare blir jag, livet är så långt ifrån svart eller vitt som jag så gärna ville att det skulle vara när jag var i yngre tonåren - det är väldigt mycket gråzon och alla typer av männsikor finns i alla åldrar.
    Jag håller med! Även om det mesta faktiskt har hänt mellan 25 och 27 för mig (är 27 nu) Men jag håller absolut med om att man blir ödmjukare ju äldre man blir, och det är en oerhört skön känsla! Att inte bry sig lika mycket om vad andra tycker om en, att vara trygg i sig själv och sin relation, att känna att man är stark och tror på sig själv och att veta att man klarar av mer än man tror!

Det hade jag aldrig klarat av när jag var 20, än mindre gifta mig. Det finns säkert de som gör det, det har jag ingen åsikt om, jag berättar bara hur det känns för mig. Det är nästan så att jag ser fram emot att fylla 30...40...50...
  • lycklig78

Jag håller däremot inte med om att ödmjukhet kommer med ålder. Det syns på många inlägg.

• stinakina

Instämmer!!!

lycklig78 skrev 2008-03-14 14:47:59 följande:
    Jag håller däremot inte med om att ödmjukhet kommer med ålder. Det syns på många inlägg.
  • MissieA
    Lilltrolle skrev 2008-03-14 10:25:43 följande:
    Med ålder kommer livserfarenhet och visdom, inser man inte det är man oerhört omogen skulle jag vilja påstå. Jag upplever det som att inte förräns man är 25 - 27 år har man "vuxit" klart - det sker oerhört mycket under åren mellan 20 - 25. Men det inser man kanske inte förräns i efterhand, jag har alltid varit brådmogen, oerhört ansvarsfull och den kompis som alla föräldrar tyckt varit så tryggt att deras barn umgåtts med... Men trots detta, är det först efter 25 - 27 som jag tycker vi har "landat" då har man jobbat ett par år, flyttat hemifrån och hela biten. Nu ytterligare 10 år senare har vi ett volvo, villa (dock ingen vovve) plus ett gäng ungar och jag tycker att ju äldre man blir, desto mer respekt får jag för mina föräldrar och äldre personer, man inser hur mycket de har upplevt och fått jobba för det som de har i dag - deras åsikter är byggda på en livserfarenhet som jag ännu har att erfara. Och man slutar aldrig utvecklas och förändras även om det inte längre sker i samma takt som tidigare.Men om människor vill gifta sig unga eller skaffa barn unga så gör det mig inget, för det sitter ändå inte i åldern om det håller eller inte.... det sitter i förmågan att inse vad man ger sig in i och framför allt ÖDMJUKHETEN inför sin "uppgift" som förälder och som gift. Vi har vänner som fick barn när de var 21, de håller fortfarande ihopDet jag kan sakna hos de unga här inne, är ödmjukheten inför vad de ger sig in i. Behovet att bekräfta att de gör rätt är oerhört tröttsamt i bland, man dör inte av att lyssna lite på de mer erfarna och deras råd - det ligger ofta egen erfarenhet bakom dessa råd. Sen behöver man nödvändigtvis inte göra exakt som de säger men TA IN det först och fundera ett tag istället för att explodera i en kakafoni av försvarstal...
    Just sånna kommentarer är jag trött på!!!. Alla har vi olika mål i livet och utvecklas olika snabbt så näää alla växer inte färdigt efter 25-27 år utan mitt motto i livet är att man aldrig slutar att växa, utan man lär sig nya saker hela tiden och en del 20 åringar kan vara mycket mognare än en del 40 åringar. Ursäkta mig men vem är du som säger att jag är omogen för att jag inte tycker att erfarenhet och visdom kommer med åldern???

Jag känner flera 40 åringar som är sååå omogna och inte har tagit hand om sina barn under hela deras uppväxt och som är så egoistiska och bara tänker på sig själva. Sen känner jag även 40 åringar som är omtänksamma och väldigt kloka. Men jag menar att man inte kan dra alla över en kam!!!
  • MissieA
    IdaÄlskarLennart skrev 2008-03-14 11:02:51 följande:
    jag är också 20år och håller helt med dig. de är ju för guds skull bara en siffra. det var en kvinna här på BT som skrev till mig "är du verkligen mogen för barn och bröllop när du bara är 20år och inte ens kan stava ordentligt" då blev jag jätte arg för att jag har inte blivit gravid än, jag försöker, jag är redan bonusmamma till fyra barn och klarar ju faktiskt av det. att jag inte stavar bra har väl för F*n ingenting med saken att göra.????? jag har dyselexi vilket även en 50åring kan ha. så enligt henne så borde jag inte gifta mig för att jag stavar dåligt !!!!!!!! :/
    Jo väldigt omoget att skriva så. Jag har med stött på flera kommentarer här på BT som är jätteelaka och konstigt nog inte någon från vänner och bekanta för dem vet hurdan jag är som person. Stavning har för guds skull inte något med 20 åringar att göra!!! oooh, vad dömande.
Svar på tråden SÅÅ trött på en del kommentarer!!!