• MissieA

SÅÅ trött på en del kommentarer!!!

Jag är faktiskt helt trött på en del kommentarer här på BT!! Man är inte mindre smart bara för att man är yngre än vissa och visst kan man vara klok och göra smarta beslut även om man är yngre!!

Jag vet att en del säger att erfarenhet kommer med åldern, men tyvärr är det inte så i vissa fall och jooo en 20 åring kan vara såååå mycket klokare än en 40 åring. Alla är vi olika så snälla sluta med kommentarer som " lyssna på mig, jag är äldre", "jag har gått genom så mycket än dig och är smartare".. Döm mig inte efter min ålder utan efter mina handlingar och hurdan jag är som person. Jag är 20 år men det är bara en siffra!!..

Var vara tvungen att skriva av mig litee..

• Svar på tråden SÅÅ trött på en del kommentarer!!!
  • Thailand 08
    Tit skrev 2008-03-14 09:44:10 följande:
    Vad betyder OT?
    Utanför ämnet
  • Nessan

Det står för Off Topic. Håll muspekaren över ordet så kommer det upp en förklaring. Det gäller alla ord som är lite sådär gråskuggade.

• Efter 11 år är det min tur

Wow hade inte en susning om att man kunde göra så....jag och min dator har precis funnit varann....
    Visst är det så att man inte är smartare för att man är äldre...

Nessan skrev 2008-03-14 09:57:23 följande:
    Det står för Off Topic. Håll muspekaren över ordet så kommer det upp en förklaring. Det gäller alla ord som är lite sådär gråskuggade.
  • Tit

Smart!! När det gäller datorer stämmer det föregående uttalanden mer än någonsin. Jag försökte förtvivlat vara den sista generationen som slapp att använda dator, men fick ge upp... Lärde mig bifoga filer av min 9-åring. Måste siga att BT är en av de bättre datorkuser jag provat!!

• Nessan

Än så länge är dock orden inte helt bröllopsrelaterade då ordlistan är tagen från systersiten Familjeliv. Då får vi förkortningar som bm, mf osv.
    BT tror jag inte blir grått medan FL blir det. Det har sagts att en BT-ordlista skulle komma, men inget verkar ha hänt ännu...
  • jizz
    Duchess skrev 2008-03-14 08:12:49 följande:
    Jag tillhör de gamla tanterna (är snart 38), och jag måste säga att det bekymrar mig mycket mer när en 20-åring blir förälder än när en 20-åring gifter sig. Det betyder inte att jag tycker att giftemål är oviktigt. Jag och min man (vi gifte oss juli-07) la ner mycket tid och pengar på bröllopet. Men rent krasst så kan man skiljas om äktenskapet skulle hamna i en återvändsgränd. Man kan inte skiljas från sina barn. De har man alltid. Man kan inte heller helt skiljas från sina barns andra förälder. Så nej, det bekymrar mig inte alls att folk som är hälften så gamla som mig gifter sig. Däremot kan jag faktiskt inse att man inser vissa saker med åren. För mig har det betytt att jag ofta försöker diskutera saker med människor som är äldre än vad jag är. Jag tycker att det är trist med en attityd som säger att "jag behöver inga råd, jag vet bäst själv" (oavsett ålder).
    Men det är väl också att döma? Visst kan man skiljas om man märker att man gjort fel val (av fru/man) och givetvis är det INTE samma sak när man skaffar barn. Som du säger kan man ju inte skiljas från sina barn eller den andra föräldern. Och det tror jag att ALLA som skaffar barn inser! Det är ju ett val man gör, vare sig det är planerat eller helt oväntat.
    Men varför oroa sig när man ser yngre gravida kvinnor/tjejer? Tror du inte att en 20-årig mamma kan vara en helt utmärkt mamma? Det är väl också en slags fördom man har då?
    Visst, jag kan förstå varför man inte bör skaffa barn ung då det gäller både ekonomin, studier, stabilitet i livet m.m.
    Nu kanske jag är allt för godtrogen men (så gott som) alla mammor/pappor vill väl det bästa för sina barn, vare sig man är 15 eller 40 år?
    Självklart lär man sig saker med åren, annars vore ju livet meningslöst och ganska tråkigt ... Värt att tänka på kanske är att alla nyablivna mammor är just det, NYBLIVNA... mamma pch papparollen är ju något man växer in i och därmed inte lär sig med åren.
    Då kanske inte inte spelar någon roll om man är 40 och har sett hela världen, tjänar miljoner och kan köpa senaste trendvagnen eller är 18 år och precis gått ut skolan.

Inget illa menat nu utan ville bara skriva av mig då jag som ung mamma fått en hel del kommentarer och blickar.
    Jag är också trött på detta och skulle gärna se en helt fördomsfri värld (lite godtrogen igen )

// Hanna, nyss fyllda 23 år och mamma till 2 småttingar!
  • 20080301

Jag är så trött på alla komentarer om min vikt och framförllt att min vikt sammankopplas med min intelligens. Jag är med andra ord väldigt ointelligen

• Lilltrolle

Med ålder kommer livserfarenhet och visdom, inser man inte det är man oerhört omogen skulle jag vilja påstå. Jag upplever det som att inte förräns man är 25 - 27 år har man "vuxit" klart - det sker oerhört mycket under åren mellan 20 - 25. Men det inser man kanske inte förräns i efterhand, jag har alltid varit brådmogen, oerhört ansvarsfull och den kompis som alla föräldrar tyckt varit så tryggt att deras barn umgåtts med... Men trots detta, är det först efter 25 - 27 som jag tycker vi har "landat" då har man jobbat ett par år, flyttat hemifrån och hela biten.

Nu ytterligare 10 år senare har vi ett volvo, villa (dock ingen vovve) plus ett gäng ungar och jag tycker att ju äldre man blir, desto mer respekt får jag för mina föräldrar och äldre personer, man inser hur mycket de har upplevt och fått jobba för det som de har i dag - deras åsikter är byggda på en livserfarenhet som jag ännu har att erfara. Och man slutar aldrig utvecklas och förändras även om det inte längre sker i samma takt som tidigare.

Men om människor vill gifta sig unga eller skaffa barn unga så gör det mig inget, för det sitter ändå inte i åldern om det håller eller inte.... det sitter i förmågan att inse vad man ger sig in i och framför allt ÖDMJUKHETEN inför sin "uppgift" som förälder och som gift. Vi har vänner som fick barn när de var 21, de håller fortfarande ihop
    Det jag kan sakna hos de unga här inne, är ödmjukheten inför vad de ger sig in i. Behovet att bekräfta att de gör rätt är oerhört tröttsamt i bland, man dör inte av att lyssna lite på de mer erfarna och deras råd - det ligger ofta egen erfarenhet bakom dessa råd. Sen behöver man nödvändigtvis inte göra exakt som de säger men TA IN det först och fundera ett tag istället för att explodera i en kakafoni av försvarstal...

• Nessan

Apropå unga mammor har jag en vän som har två små barn, varav det första fick hon då hon var just 20 år. Jag vet ingen som är en så bra mamma som hon (med pappan också såklart). De har alltid så mycket tid för sina barn och gör massor med saker för och med dem och jag tror inte att de har behövt sakna något bara för att de vuxit upp med unga föräldrar, snarare tvärtom. Eftersom de båda har studerat större delen av tiden då barnen varit små har de lättare kunnat anpassa sina dagar för att kunna vara hemma med barnen så mycket som möjligt.

Svar på tråden SÅÅ trött på en del kommentarer!!!