• Nalle Puh 40

Budgettips

Tänkte vi kunde ha en tråd med våra bästa "budgettips". Har suttit och räknat lite på vår ekonomi nu och det blir ganska mycket pengar i slutändan...

Mitt budgettips är att strunta i placeringskort och istället skriva på fina stenar eller helt enkelt göra dem själv.

Vad är ditt bästa tips?

• Svar på tråden Budgettips
  • johansdotter

Det kan du göra....och om du som vi ska ha ett spetstyg över...så syns det inte.
    Går juh annars att "duka över" skarven då bordet brukar vara fullt på bröllop.

Ilbäcksan skrev 2008-05-16 11:40:38 följande:
    Alltså det här med lakan, hur arrangerar man det, lägger man flera lakan omlott så att säga? Våra bord är 360x80 och jag känner inte till såna långa lakan :)
  • Ilbäcksan

Vi gjorde våra inbjudningskort själva, blev jättebra! Sen plockade vi vita stenar i Skåne i somras och använder som placeringskort.
    Jag känner heller ingen som gör något gratis, men jag har varit ute i god tid så jag försöker kolla upp så gott jag kan med bra priser.
    Vi har 3-rätters med oxfilé bla. men det blev inte så dyrt. Förrätt, huvudrätt, efterrätt, tårta + kaffe, personal, hyra av vin och champagne glas blev 300:-/kuvert. Cateringfirman är dessutom väldigt populär och omtyckt och har bra rykte, men är väldigt liten.

Ett tips som jag lär mig (av egen erfarenhet) var säker när du väljer ringen, så du inte sen vill byta och få lägga emellan flera tusenlappar....

En sak undrar jag, hur gör ni med maten till barnen(om ni har barn med) jag känner väl att jag tycker det är lite onödigt att bjuda barnen på oxfilé, inte så många barn som gillar det. Vad ska jag bjuda dem på?

• weinlove
    Ilbäcksan skrev 2008-05-16 13:04:56 följande:
    En sak undrar jag, hur gör ni med maten till barnen(om ni har barn med) jag känner väl att jag tycker det är lite onödigt att bjuda barnen på oxfilé, inte så många barn som gillar det. Vad ska jag bjuda dem på?
    Vi ska ifs ha buffe men kommer att ha barn med. Vi har bett cateringstjejen att göra några pizzabullar osv för barnen (men även som de vuxna får ta utav).
  • Ilbäcksan

Nu fick jag en idé, det ligger ju en pizzeria precis där vi ska ha festen, bara ett par hundra meter bort, kanske skulle beställa varsin pizza åt dem?
    Tack för tipset!

• ekpo1

Jag undrar om vårt preliminärt beräknade budget på 70 000 kr(utan bröllopsresan)för runt 40 - 50 gäster är rimlig?
    Min klänning kommer förmodligen kosta runt 10 - 15 000 kr, ringen - runt 12 000. Så räcker 43 000 kr för allt annat?

• gustafmatilda

Plocka fina saker i naturen och använd som dekoration eller andra praktiska ting. I mitt galleri har jag exempel på vad man kan göra med alla fina kottar som finns överallt. Vi ska även ha en del på borden som övrid dekoration, samt mossa runt våra blockljus (IKEA har billiga i set om 5, då får man olika storlekar)...

Vad har ni för fler idéer när det gäller dekoration?

• ganesha

Oj, det låter svindyrt!!!
    Ska du ha en ring för så mycket och en klänning för så mycket så känns det ju inte om att 70 papp räcker långt. Är det verkligen rimligt att DIN ring och delar av DIN klädnad ska gå på en tredjedel av er budget. Vad med din blivande? Och gästerna?
    Det känns rent spontant som att om de två sakerna kostar så mycket så borde budgeten ökas med i alla fall det dubbla...

ekpo1 skrev 2008-05-16 23:39:06 följande:
    Jag undrar om vårt preliminärt beräknade budget på 70 000 kr(utan bröllopsresan)för runt 40 - 50 gäster är rimlig?Min klänning kommer förmodligen kosta runt 10 - 15 000 kr, ringen - runt 12 000. Så räcker 43 000 kr för allt annat?
  • Kireina

Vår budget kommer sluta under 50000 inklusive resan. Då räknat mat för 80 personer...

Det ni!

• Emmas syster

bordsdekorationer av sånt man hittar i skogen/trädgården blir näst intill gratis

kolla vad det kostar att hyra dukar jämfört med dyra dunilindukar

be om hjälp! Ffa med mat och dryck, moster Ida kanske kan ta med sin goda chokladkaka till dessertbuffén och mormors sill kanske funkar till förrätt?

beräkna! att handla mat till 200 när man har 100 gäster är en onödig utgift

Kolla med vänner och bekanta om de känner någon/några som är duktiga hobbyfotografer - låt dom fota ALLT och betala 500-1000kr per skalle (plus mat) och ni har määäängder med fantastiska foton som en professionell fotograf inte skulle ha tagit

• Emmas syster

några tips till

strunta i påsar mm med ris - folk har ofta med sig själva

samla ihop udda ljusstakar mm från familj och vänner - försök hålla er till en färg tex transparent, vitt eller silver (de flesta har ngt som passar)

inbjudningskorten - se till att de inte väger för mkt och försök hitta billiga material

servetter - vanliga trelags finns billiga på tex ikea, ingen funderar över om servetterna var dyra eller inte

kläder - stå inte för tärnors kläder etc utan låt dom ha vad dom vill, de är ofta så måna om vad brudparet vill så de kommer matcha fint ändå och ha kläder som passar dom istället för er

smycken - LÅNA! Farmors pärlclips som hårdekoration, mosters halsband och svärmors armband, billigare och mer personligt blir det inte

ringarna - kolla runt vad det kosatar att GÖRA modellen du vill ha, vi sparade säker 10 000 på att få ringarna gjorda (och ännu mer i slutändan eftersom vi hade lite skrotguld att byta in)

Svar på tråden Budgettips