• Nalle Puh 40

Budgettips

Tänkte vi kunde ha en tråd med våra bästa "budgettips". Har suttit och räknat lite på vår ekonomi nu och det blir ganska mycket pengar i slutändan...

Mitt budgettips är att strunta i placeringskort och istället skriva på fina stenar eller helt enkelt göra dem själv.

Vad är ditt bästa tips?

• Svar på tråden Budgettips
  • BlivandeFruJohansson

I våran toakorg (skål ) kommer de bara finnas godis (me papper )

• SweetSun

ja jag vet inte, jag tycker så mycket har blivit amerikaniserat och att vi brudar blir lite blinda på alla detaljer.. jag menar det är ju paret som gifter sig, och vänner och släkt kommer dit för att fira dem, och inte tvärt om.. Nuförtiden lägger brudparet med på sina gäster än sig självla ibland.. det tycker inte jag är rätt...

Om man nu vill ha det budget, eller vill hålla kostander nere.. varför inte helt enkelt bara satsa på sig själv,för jag lovar, festen blir skoj endå, utan att gästerna får toakorg å favors ;)

• SweetSun

brudparet lägger MER på sina gäster skulle det vara..

• ganesha

Det vi kommer lägga pengar på är följande. (säkert glömt något)

*Kläder till brud och brudgum. (inklusive skor och underkläder.)
    *Blommor till bruden, dock egen bindning.
    *Eventuellt lite pärlor eller band till brudens hår, dock egen uppsättning. Förmodligen naturmaterial i håret.
    *Ringen.
    *Lokal till vigsel och festen.
    *Eventuellt ett par blommor och vaser till dekoration vid vigsel. Mestadels naturmaterial.
    *Fotograf
    *Mat och dricka till festen. Mamma bakar kakor.
    *Eventuellt lite dekoration, det mesta blir naturmaterial.
    *Material till inbjudningskort och tackkort, gästbok och minnesbok, gör allt själv.
    *Hotell till bröllopsnatten.
    *Musik till vigseln, förmodligen cdpselare till festen.
    *Bröllopsresa.

ALLA våra gäster, inklusive bestman/marskalk/tärna/näbbar får betala sina egna kläder. Några toalettkorgar kommer inte förekomma. Ej heller emblem på ljus och tvålar. Inget hjärtformat ris, festprogram, vigselprogram eller bordsplaceringskort. Inga välkomstpresenter på gästernas hotell. Ingen betald sminkning eller tånagelfilning.

Det handlar visserligen inte så mycket om att spara pengarna som att...ptja... det är sån hysteri!

• Snäckan4

Hej och tack för en superbra tråd, jag kunde aldrig tro att Bröllopstorget kunde vara så bra! Har precis börjat planera för vårt bröllop nästa år så jag har tyvärr inte så mycket tips att dela med mig av ännu. Jag får återkomma. Har dock några frågor som jag skulle vilja ställa till några av er:

Kireina: 50 000 inkl resan låter som en bra nivå att lägga sig på. Hur gör ni då med maten? Gör ni den själva eller är det beställt?

Ilbäcksan: ?Din? cateringfirma låter super! I vilket område ligger denna och om det är Skåne är det möjligt att man kan få veta namnet på den?

Canin: Ert bröllop låter likt det som vi hade tänkt oss. Hur många personer har ni bjudit och vad är ni uppe i för kostnad ungefär?

Stort tack på förhand!

• Emmas syster
    ganesha skrev 2008-05-21 11:27:24 följande:
    Ingen betald sminkning eller tånagelfilning.
    fast att göra pedikyr är bland det skönaste man kan göra - unna dig det ngn gång
  • Kärlek ger näring åt själen

Jag håller med dig Fast även om jag kommer att ha gåvor till gästerna. Jag fastnade för ett par askar i metall med mint tabletter i som jag ska använda som placering samt på skoj som tal piller *skrattar*

Vi kommer inte att lägga så super mycket på gästerna i övrigt mer än just det. Mat och dyl kommer att vara buffe en kallskruven sådan.. samt några olika sallader och ev grillat på kvällen, och en godisbuffé där vår chokladfontän kommer att stå. Jag tog till mig en sak som min pappa sa till mig och det var att många kommer inte att minnas så mycket av festen utan det är egentligen att ni säger Ja i kyrkan som räknas. Allt annat är egentligen en bonus

Jag kan reagera på både toakorgar och det senaste hotellbroshyrer där man även ska ge gåvor inne på gästernas hotell. Vill man göra det så Fine men det är definitivt inget måste.. För mig känns det nästan liite konstigt att ge en massa saker till gästerna för att de kommer..

Jag håller med dig lite Emmas syster att pedikyr och fotvård är skönt.. Det är en s k vardagslyx men inget jag måste göra innan bröllopet.. Vi kommer inte att köra världens pråligaste saker på vårt bröllop för det är inte vi. Men jag kommer däremot göra festen så den blir så toppen som möjligt både för oss och för gästerna

SweetSun skrev 2008-05-21 10:27:35 följande:
    ja jag vet inte, jag tycker så mycket har blivit amerikaniserat och att vi brudar blir lite blinda på alla detaljer.. jag menar det är ju paret som gifter sig, och vänner och släkt kommer dit för att fira dem, och inte tvärt om.. Nuförtiden lägger brudparet med på sina gäster än sig självla ibland.. det tycker inte jag är rätt...Om man nu vill ha det budget, eller vill hålla kostander nere.. varför inte helt enkelt bara satsa på sig själv,för jag lovar, festen blir skoj endå, utan att gästerna får toakorg å favors ;)
  • MissDoe

Jag har ett tips som kanske inte passar den allra tajtaste budgeten, men väl en som vill göra sina egna inbjudningskort utan att spendera halva livet med att mäta och klippa alla kanter spiiiiikraka (är personligen lite knäpp när det gäller sånt, kan störa ihjäl mig på en krokig kant)

Hade först bara tänkt köpa färdiga kuvert och klippa och klistra resten, men blev lat och började leta runt efter färdiga släta vita kort i ca 14,5x14,5 cm. Fick tips om en internetsida men mailade även vårt lilla lokala tryckeri. Fick ett prisförlag på 3:- per kort för ca 50 kort. Då skulle som skära till dom efter mina önskemål och göra en snygg bigad vikning. Toppen!

Fick trots detta bara betala 2,30 per kort och då hade jag ändå valt ett dyrare papper än det som var räknat på tidigare.

Så här sitter jag med 50 kort+kuvert med spiiiiiikraka kanter och har bara betalat 4,30/st! (korten var dessutom klara 3 tim efter att jag varit in och valt papper)

Så kolla med ert tryckeri! Dom kan fixa det mesta till ett bra pris!

• Brudgummarna
    MissDoe skrev 2008-05-21 21:14:25 följande:
    ...mäta och klippa alla kanter spiiiiikraka
    Neeej, man får inte klippa papper om man ska ha raka kanter. Skär alltid papper!

Lokala tryckerier är en underskattad källa till lycka. Om man gör en egen layout och skickar som pdf så kan man ofta få riktigt, riktigt snygga utskrifter till förvånansvärt låga priser. Dessutom så är de vana att jobba snabbt så man slipper vänta flera dagar :)

Jättebra tips!
  • sockerbollen

MissDoe; hitta ingen bild på inbjudningskortet i galleriet, finns det ngt du vill lägga in? Jag avskyr också sneda, ojämna kanter (har en neurotisk läggning inom vissa områden) så tack för tipset!

Svar på tråden Budgettips