• Nalle Puh 40

Budgettips

Tänkte vi kunde ha en tråd med våra bästa "budgettips". Har suttit och räknat lite på vår ekonomi nu och det blir ganska mycket pengar i slutändan...

Mitt budgettips är att strunta i placeringskort och istället skriva på fina stenar eller helt enkelt göra dem själv.

Vad är ditt bästa tips?

• Svar på tråden Budgettips
  • ganesha

Det enklaste sättet är att skaffa en stor konservburk, dock ej större än att den får plats i en kastrull. Behöver iofs inte vara en konservburk men något som tål stearin och inte nödvändigt måste bli helt rent efteråt...

Kastrullen fylls med vatten som ska koka. I konservburken ligger alla ljusstumpar och smälter sakta men säkert. Vita ljus i grund och botten, för färg kan man blanda i färgade ljus. Finns säkert färdig färg att köpa.

Ska man ha fyrkantiga ljus tar man mjölkkartong och klipper av botten för rätt höjd...för runda ljus funkar pringlesrör. Man behöver köpa lite veke, binda fast det på en pinne så det hänger ner i mitten och sen är det bara att fylla på stearin och låta smälta.

Nalle Puh 40 skrev 2008-05-19 18:42:50 följande:

Min pappa jobbar inom kyrkan så han får MASSVIS av ljusstumpar, skulle kanske oxå göra egna men hur gör man, är inte så pysslig
  • trampetroll

Hej Aleta!
    Jag köpte mina på Ullared men just gravljus eller oljeljus är generellt myccket billigt överallt, jag har sett att man kan få 3st ljus på ICA för 10kr ibland. Kolla även på öb, rusta eller stormarknader som COOP Forum eller liknande.

• Aleta
    trampetroll skrev 2008-05-20 05:54:24 följande:
    Hej Aleta!Jag köpte mina på Ullared men just gravljus eller oljeljus är generellt myccket billigt överallt, jag har sett att man kan få 3st ljus på ICA för 10kr ibland. Kolla även på öb, rusta eller stormarknader som COOP Forum eller liknande.
    Ok, tack, jag ska hålla ögonen öppna!
  • CaNin

Trodde verkligen inte att det skulle dra iväg så långt med tanke på att vi tänkte ha ett "lagom" bröllop. Vi gör det mesta och tar lite då och lite då (för att undvika en STOR utgift på en och samma gång). Men det är värst vad pengarna rullar ändå...suck!

Följande har vi som tips:
    *Inbjudningskorten gjorde jag själv, likså tackkorten så småningom.
    *Festprogrammet ska en kompis hjälpa oss med (har det som jobb).
    *All dekoration är av naturmaterial (sten, snäckor, vatten osv) och kostar inget bara tid. Lagt någon 100-lapp på snäckorna.
    *Maten ska vi + nära och kära göra tillsammans.
    *Tårtan ska en kompis göra (utbildad konditor).
    *Åka till Tyskland och köpa vin, öl, sprit osv
    *Fotograf (en kompis).
    *Låna!!! Ja allt som du kan tänka dig. Allt behöver ju inte vara nytt! Dekorationer, dukar, uppläggningsfat och skålar, smycken, skor (något ska ju vara lånat )

• silvera

Använd INTE gravljus/oljeljus inomhus, eftersom de är gjorda för att stå utomhus. Det är inte rent stearin i dem, och de kan ha farliga ångor, som inte vädras bort, om de är inomhus.
    Använd istället stora blockljus, om ni vill ha större ljus.
    Gravljusen kan ju komma till användning ändå, kanske som dekoration utanför festlokalen?

Vi hade Ikeas blockljus, vita, dekorerade med några varv längst ner med ett pärlband, också det från Ikea. Blev fint och höll hela kvällen, och mer därtill. Stod på Ikeas billiga ljustallrik, för 5kr.

trampetroll skrev 2008-05-19 04:49:37 följande:
    Mitt bästa budget tips är att köpa gravljus eller oljeljus som de också heter stället för vanliga ljus. Dels om man köper små värmeljus med ljushållare så går ljushållarna på en del och värmeljusen måste mna förmodigen byta ut under kvällen eftersom de har en brinnitd på typ 6-8 timmar. m du köper vanliga stpra ljus brukar de ofta gå på 10kr st vilket blir en del på många bord + att du bör köpa ett ljusfat också för att vara på den säkra sidan att det inte börjar brinna på borden.Men jag köpte massor av billiga gravljus istället som jag ska dekorera med sidenband och frostspray. De var superbilliga, ligger ju i en slags plasthållare så jag behöver inte ljusfat. Jag fick 60 stora vita gravljus med brinntid 60h för 179kr! Då kan man tända ljusen en bra stund innan gärsterna kommer i lugn och ro och slippa oroa sig för dem resten av kvällen tills det är dags att släcka dem när festen är slut! Sedan kan man ju använda ljusen till något annat också då brinnitden fortfarande är kvar (som jag som är galen i att på vintern ha massor av levande ljus överallt i vårt hem!)
  • Kireina

Har ett budgettips: Det som ska tryckas, festprogram o dylikt, här med högskola eller universitet om ni har något. Där finns det något som kallas för repro, och det är betydligt billigare än annars. Vi betalar 286:- för:

70 festprogram, 200 vigselprogram, 70 gästbeskrivningshäften (samtliga i A5). samt en A3 bild utav bordsplaceringen, laminerad och klar.

• trampetroll

Silvera:
    Nja, jag vet inte det jag.
    Jag använder typ bara gravljus hemma (och jag är ljusgalen och det har aldrig varit några problem. Tror att det är mycket svårt för farliga ångor att bildas med gravljus då de ljusen generellt brinner med en mycket liten låga därav den långa brinntiden.

• trampetroll

Kireina:
    Detta låter ju jättebra men vad exakt är repro för något om jag ska fråga min högskola om de har det, är det ett slags program där man trycker upp festogrammen själv eller lämnar man in dem till skolan och de trycker? Vad är repro liskom?

• trampetroll

Ett budgettips:
    Överväg om ni verkligen ska ha toalettkorgar, ni vet sådana där med en massa bra-att-ha grejer som gästerna kan ta ur under kvällens gång.
    Jag köpte massor av grejer att fylla mina 3 korgar med (1 till dmaernas, 1 till killarnas och 1 till handikapptoaletten)och bara innehållet gick på 500kr och detta var ändå på Ullared. Nu blev det ju som sagt dyrt eftersom jag ville köpa jättemycket saker och dessutom ville fylla just tre korgar men det blir faktiskt dyrare än vad man tror!

• Kärlek ger näring åt själen

Det enda jag kommer att ha i min korg är:

Samarin
    Plåster
    Huvudvärkstabletter
    Första hjälpen kit
    Ev allergitabl
    en liten flaska hårspray
    o tops

Inget mer... tycker det är bara en massa onödigt att ha en massa ..

Svar på tråden Budgettips