Använd INTE gravljus/oljeljus inomhus, eftersom de är gjorda för att stå utomhus. Det är inte rent stearin i dem, och de kan ha farliga ångor, som inte vädras bort, om de är inomhus.
Använd istället stora blockljus, om ni vill ha större ljus.
Gravljusen kan ju komma till användning ändå, kanske som dekoration utanför festlokalen?
Vi hade Ikeas blockljus, vita, dekorerade med några varv längst ner med ett pärlband, också det från Ikea. Blev fint och höll hela kvällen, och mer därtill. Stod på Ikeas billiga ljustallrik, för 5kr.
trampetroll skrev 2008-05-19 04:49:37 följande:
Mitt bästa budget tips är att köpa gravljus eller oljeljus som de också heter stället för vanliga ljus. Dels om man köper små värmeljus med ljushållare så går ljushållarna på en del och värmeljusen måste mna förmodigen byta ut under kvällen eftersom de har en brinnitd på typ 6-8 timmar. m du köper vanliga stpra ljus brukar de ofta gå på 10kr st vilket blir en del på många bord + att du bör köpa ett ljusfat också för att vara på den säkra sidan att det inte börjar brinna på borden.Men jag köpte massor av billiga gravljus istället som jag ska dekorera med sidenband och frostspray. De var superbilliga, ligger ju i en slags plasthållare så jag behöver inte ljusfat. Jag fick 60 stora vita gravljus med brinntid 60h för 179kr! Då kan man tända ljusen en bra stund innan gärsterna kommer i lugn och ro och slippa oroa sig för dem resten av kvällen tills det är dags att släcka dem när festen är slut! Sedan kan man ju använda ljusen till något annat också då brinnitden fortfarande är kvar (som jag som är galen i att på vintern ha massor av levande ljus överallt i vårt hem!)