• pickolina

Bröstförstoring 10

Jaha, då var gamla tråden stängd.. Dags för en 10a alltså.. :D

• Svar på tråden Bröstförstoring 10
  • Polstjärnan2

Hej!

Har nu varit på Sopiahemmet också (tredje kliniken). Fick dock träffa en sköterska först så nästa vecka ska jag träffa kirurgen. Sköterskan verkade dock kompetent och seriös och jag fick bra svar på mina frågor. En sak dök dock upp som jag någonstans i allt mitt "tutt-vetande" som man byggt på med tiden verkar ha missat... Jag trodde att det fanns både runda och anatomiska geléhallon men sköterskan sa att de anatomiska är geléhallon medan de runda är trögflytande silikon, sk "cohesive gel". Jag har trott att just geléhallon är bättre för kroppen OM implantatet skulle gå sönder.. Någon som vet hur stor betydelse detta har? Kroppen bildar ju ett eget hölje runt implantatet (då det är ett främmande föremål i kroppen) som sägs skydda om implantatet skulle läcka men ändå.. Behöver jag fundera på detta tycker ni eller ska jag fokusera mest på form, storlek etc.

Vidare tyckte inte sköterskan heller att jag behöver ett lyft så nu har 2 kliniker sagt nej och 1 ja. Hon ställde sig dock lite mer tveksam till storleken och pratade om 325cc istället för de 350cc som jag blev föreslagen på Eriksbergskliniken. Hon pratade om att jag då ev. skulle behöva ta anatomiska (pga fickan bakom bröstet kanske inte skulle vara stort nog och ev. riskera kapselbildning). Trodde inte storleken styr vilket implantat man ska ta och 25cc mer eller mindre är ju inte så stor skillnad. Vi får väl se vad kirurgen säger på måndag. ska ställa alla frågor igen då och sedan blir det till att ta ett beslut!! Då får det vara nog med funderande och velande, ha ha.

Kram på er!!

• Sirili
    gabbe skrev 2007-10-01 22:10:48 följande:
    Har bekanta som gjort sina operationer hos honom.Har beställt en sportbh idag. Det va inget man behövde ha, men det gick bra om man tycker det känns bra.Kan ju vara bra att ha nått, kan ju inte ha bygel på ett tag...Det blev en StayInPlace Supersport Zip Nån som har en sån? Är den bra?
    OK, på det viset. Men jag tänkte på en sak - är det eg. inte bättre att vänta till efter op med att köpa en bh? Hur kan du veta redan nu vilken bh-storlek du kommer att få?...

Som jag t.ex. fick en betydligt större bh-storlek än vad jag nånsin kunde gissa innan - men de är iofs inte så stora som det "låter" - helt lagom till min kropp.

Vartifrån beställde du din bh förresten? Hur mkt ska du lägga in och vad har du för bh-storlek nu?...

((Kram))
  • Sirili
    Polstjärnan2 skrev 2007-10-02 22:15:12 följande:
    Hej!Har nu varit på Sopiahemmet också (tredje kliniken). Fick dock träffa en sköterska först så nästa vecka ska jag träffa kirurgen. Sköterskan verkade dock kompetent och seriös och jag fick bra svar på mina frågor. En sak dök dock upp som jag någonstans i allt mitt "tutt-vetande" som man byggt på med tiden verkar ha missat... Jag trodde att det fanns både runda och anatomiska geléhallon men sköterskan sa att de anatomiska är geléhallon medan de runda är trögflytande silikon, sk "cohesive gel". Jag har trott att just geléhallon är bättre för kroppen OM implantatet skulle gå sönder.. Någon som vet hur stor betydelse detta har? Kroppen bildar ju ett eget hölje runt implantatet (då det är ett främmande föremål i kroppen) som sägs skydda om implantatet skulle läcka men ändå.. Behöver jag fundera på detta tycker ni eller ska jag fokusera mest på form, storlek etc. Vidare tyckte inte sköterskan heller att jag behöver ett lyft så nu har 2 kliniker sagt nej och 1 ja. Hon ställde sig dock lite mer tveksam till storleken och pratade om 325cc istället för de 350cc som jag blev föreslagen på Eriksbergskliniken. Hon pratade om att jag då ev. skulle behöva ta anatomiska (pga fickan bakom bröstet kanske inte skulle vara stort nog och ev. riskera kapselbildning). Trodde inte storleken styr vilket implantat man ska ta och 25cc mer eller mindre är ju inte så stor skillnad. Vi får väl se vad kirurgen säger på måndag. ska ställa alla frågor igen då och sedan blir det till att ta ett beslut!! Då får det vara nog med funderande och velande, ha ha. Kram på er!!
    Låter konstigt att du lättare skulle få kapselbildning om du tar det liiite större implantatet - det skiljer ju så pyttelite - och jag har aldrig hört att storleken på implantatet skulle påverka kapselbildningsrisken.

däremot vet jag att man minimerar risken för kapselbildning om man:

¤ Väljer en riktigt skicklig kirurg

¤ Lägger implantatet bakom bröstmuskeln

¤ Tar geléhallon istället för släta vanliga
    (geléhallonen är nämligen mer gropiga och skrovliga på ytan, vilket gör att en för trång kapsel inte bildas lika lätt runt implantatet då)

¤ Noggrannt följer instruktioner från kirurgen ang. hur man ska undvika att lyfta och träna efter op

Sen är jag nästan 100% säker på att det finns även runda geléhallon, det är vad min rumskompis fick då jag själv op in anatomiska på VK - men kanske de inte har det på Sopiahemmet just?...

Ang. just geléhallon så är det så att OM implantatets ytterhölje skulle gå sönder och silikonet läcka ut i den kapsel som kroppen alltid bildar runt implantatet - så behåller bröstet ändå sin form pga att geléhallomnen har en sån konsistens - och man brukar inte ens märka att ytterhöljet gått sönder, och man behöver inte byta ut implantatet ens i de flesta fall, och det är ingen fara att ha det kvar iaf.

vilken klinik känner du mest förtroende för i nuläget? Har de även gett dej olika prisuppgifter? Skiljer det mkt?...

((Kram))
  • Swing

Mina geléhallon är McGhan's anatomiska, de heter cohesive gel på engelska. (Jag har deras tjocka kompendium med information för läkare). Jag har den mjukare varianten soft touch.
    Ett annat märke kallar sina olika hårdhetsgrader för cohesive 1, cohesive 2 och cohesive 3.
    De här s.k. trögflytande (sirapskonsistens) har jag mest bara hört talas om av de som opererats på KKAB och jag minns inte vilket märke de är av.
    KOLLA med läkaren vilka märken det är på hans olika implantat och be om en tydlig förklaring!
    En del kallar saker ditt och datt och gör en ganska förvirrad!
    Jättebra att du gått på flera konsultationer och låter oss veta resultaten. Lycka till!

• DropDeadUgly

Polstjärnana2:

Jag op:ade mig hos Dr Gylbert och är supernöjd. Jag har dessutom runda geléhallon. För mig förklarade sköterskan tydligt att det var just geléhallon och ingenting annat.

Jag har inte fått några komplikationer och storleken är perfekt till min kropp. Sköterskan och Gylbert rekommenderade 300cc till mig, jag valde 280cc. Jag vet att skillnaden är ytterst marginell men det kändes som ett bättre alternativ med 280cc.

DropDeadUgly = fd Zemiramis för de "gamla" i tråden

• gabbe
    Sirili skrev 2007-10-03 08:05:02 följande:
    OK, på det viset. Men jag tänkte på en sak - är det eg. inte bättre att vänta till efter op med att köpa en bh? Hur kan du veta redan nu vilken bh-storlek du kommer att få?... Som jag t.ex. fick en betydligt större bh-storlek än vad jag nånsin kunde gissa innan - men de är iofs inte så stora som det "låter" - helt lagom till min kropp. Vartifrån beställde du din bh förresten? Hur mkt ska du lägga in och vad har du för bh-storlek nu?...((Kram))
    Beställde beh:n från Timarco, stoleken är C-E kupa så jag tycker att den borde passa, annars får jag skicka tillbaka den.
    Nä, jag kan ju inte vara säker på hur stl kommer att bli C-D kupa trodde kirurgen.
    Idag har jag 75A ibland 70B. Men det är inte så mycke "bröst" mest hud kvar efter amning.
    Brösten är lite olika stora så jag ska lägga in 325/350 runda geléhallon.
    Hur mycket la du in?

Kram
  • gabbe
    Polstjärnan2 skrev 2007-10-02 22:15:12 följande:
    Jag trodde att det fanns både runda och anatomiska geléhallon men sköterskan sa att de anatomiska är geléhallon medan de runda är trögflytande silikon, sk "cohesive gel". Jag har trott att just geléhallon är bättre för kroppen OM implantatet skulle gå sönder..
    Min kirurg lägger bara in runda, och han kallade dom för geléhallon, han sa att om man skär sönder dom så blir det två delar, att det inte kan läcka ut i kroppen. Är det inte så?
  • gottfrid

Hej!
    Jag har oxå runda gelehallon.Jag fick den uppfattningen att de inte kunde läcka för att det är som "gele" ,alltså kan de inte rinna ut.

• aircondition
    DropDeadUgly skrev 2007-10-03 09:19:07 följande:
    Polstjärnana2:Jag op:ade mig hos Dr Gylbert och är supernöjd. Jag har dessutom runda geléhallon. För mig förklarade sköterskan tydligt att det var just geléhallon och ingenting annat. Jag har inte fått några komplikationer och storleken är perfekt till min kropp. Sköterskan och Gylbert rekommenderade 300cc till mig, jag valde 280cc. Jag vet att skillnaden är ytterst marginell men det kändes som ett bättre alternativ med 280cc.DropDeadUgly = fd Zemiramis för de "gamla" i tråden
    Är ju också opad hos Leif Gylbert. Just det med storleken är dom verkligen noga med på Sophia Hemmet. Jag har också 280. Trögflytande silicon. Jag har alltid kallat det gelehallon. Och det sa Leif till mig, är en vanlig att man blandar ihop dessa två.
  • aircondition
    gottfrid skrev 2007-10-03 14:16:55 följande:
    Hej!Jag har oxå runda gelehallon.Jag fick den uppfattningen att de inte kunde läcka för att det är som "gele" ,alltså kan de inte rinna ut.
    Trögflytande silicon är också i fast form. Det kan inte rinna någonsatans. Något mer "lättflytande" än gelehallon dock. Dessa är precis som just gelehallon.
Svar på tråden Bröstförstoring 10