• grabbarna

fler än jag som inte lägger ut hur mycket pengar som helst på bröllopet

läser en massa trådar och jag ser att flera ligger på 100 000 och uppåt och flera runt 30-40-50 000

Vi kan väl inte vara dom enda som tänker max 20 000:-

tänkte att vi kunde tipsa varandra hur vi ska göra för att hålla ner kostnaderna utan att behöva slava i köket själv och gräva fram en klänning ur garderoben för det tänkte jag INTE göra

• Svar på tråden fler än jag som inte lägger ut hur mycket pengar som helst på bröllopet
  • oss två

Lägg du ut din budget, här finns alltid tips.

• SlottsBrud2008

Här Kanske jag passar in...
    Våran budget ligger på MAX 35000:-, runt 70 gäster.
    Då bidrar mina föräldrar med 15000:- så för oss blir egentligen det "bara" 20000:-
    Svårt nog att få ihop dom pengarna...

Det vi fixar gratis/billigt:
    *Skor - Svärmor betalade (100:- )
    *Naglar - Har en vän som är nagelteknolog.
    *Smink - Har jobbat som makeup-konsult så det fixar jag själv ^^
    *Musik - M2b känner tokmånga musikmänniskor så vi hyr en anläggnig billigt, 2 sångerskor som sjunger gratis på vigseln (släkting och vänninna som jobbar med det)
    *Fotograf - En vän till mig är fotograf och blev superglad när jag frågade
    *Tårtan - Har en svägerska som är konditor!
    *M2b´s kläder - svärföräldrarna betalar
    *Ringarna - 3 stycken (ny förlovningsring till mig oxå) för 8000:-
    *Klänning - Köper när de har rea.
    *Buketten - har tänkt höra med floristskolor i närheten om de skulle vilja göra den åt mig, brukar bli mycket billigare!
    *Håret - samma där, tänkt prata med frisörskolorna...
    *Inbjudningarna - hittade en sida där man kunde köpa SUPERBILLIGA, jag är verkligen inte pysslig så det passar jättebra!

Det blir en del när man lägger ihop det, om man inte hade kunnat spara in på det alltså. Heja släkt och vänner

• oss två

Slottsbrud 2008

Oj, du har kontakterna du...perfekt att kunna hålla det nere.
    Alla har ju dock inte den turen..

• Fru 2009

Såhär ser vår budget ut just nu:

Blommor
    Brudbukett 1500 :- (hade först 2500 här, men ska se om jag hittar en enklare bukett )

Corsage till brudgum 150 :-

Corsage till marskalken 100 :-
    Tärnbukett 300 :-

Brudens förberedelser
    Frisör Klippning och färgning 900 :-
    Håruppsättning / Make up 2000 :-

Brudens kläder
    Brudklänning 5000 :- (kanske billigare då jag ska skicka efter från Kina )
    Cape 3000 :-
    Skor 500 :-

Tiara 400 :-

Brudgummens förberedelser
    Frisör Klippning och färgning 900 :-

Brudgummens kläder 3000 :- (ska skräddarsy hans kostym)

Festlokal 1500 :-

Fotograf under dagen 10000 :-

Middag 15000 :- (ska ha buffé, och prata med hotell-resturang på gymnasiet om de vill hjälpa till med maten)

Vigselringar 7205 :-

Marskalkens klädsel 3000 :- (skräddarsydd kostym här med)

Klänning till tärnan 3000 :- (kanske billigare då även den ska beställas från Kina )

Då är vi uppe i nästan 58 000 utan att ha räknat med alkohol.

Tårtan har jag inte heller räknat med, men den kommer jag göra själv.

• oss två

Kan tipsa om lite..men sen beror det ju på hur man vill ha det så klart..
    Tiara..visserligen inte såå mkt att spara..men liiite iaf..gör själv eller kolla typ på glitter.
    Kläder till tärna och marsalk, hyra kläder istället?
    Buffén, göra själva? man kan förbereda mkt, kan ni dessutom spara många tusenlappar på.
    Billiagre fotograf skulle jag kunna tänka mig ni oxå kan hitta. kolla upp de små, som inte är så kända, de kan vara minst lika bra och vara mycket billigare.

• Skottdagen2008

Jag tror att samtliga brudar skulle vilja kunna spendera hur mycket de ville på sitt bröllop. Sedan om de VILL spendera 20 000 eller 200 000 kr är ju upp till dem, men jag tror ändå att de flesta inte vill behöva tänka på vad bröllopet kostar. Alla får ju rätta sig efter sin egen plånbok och vad man önskar sig utav bröllopet.

Vi vill kunna bjuda på 2-rätters + tårta och ABSOLUT inte gör det själva. Vi har nog mycket att tänka på ändå.

Vi vill ha servering till bords utan en massa köande, tårtan tar vi i mingelform

Alkohol till maten och lite till

Ringarna kostar endast dem nästan 30 000 kr, då vi vill ha ringar som vi kommer trivas i varje dag i förhoppningsvis resten av vårt liv

Min nya köpta klänning var billig som attan, t.o.m. billigare än m2bs hyrda kläder, men jag valde en balklänning i vitt helt enkelt.

Dans till levande musik och inte cd

Transport till våra gäster till och fårn kyrka och lokal

Alla trycksaker gör vi själva

När jag för en gång skull har chansen att bli mitt vackraste jag vill jag också bli ompysslad, känna lite lyx i att någon annan gör håret och sminket och att ha en proffsig fotograf

Bilderna komemr ju att finnas läääänge, långt efter att vi gått bort så finns de säkert hos barnbarnsbarn.

Många bäckar små och vi är redan nu uppe i närmare 100 000 kr för 70 st gäster som tackat ja

Nog skulle jag också vilja att det skulle vara billigare, men det är det inte. Det är inte så konkurenskraftig i Kiruna

Allt handlar om den egna plånboken, hur mycket man har möjlighet att lägga undan varje månad och hur lång tid man har sparat och det är olika, men kom inte och säg att om ni hade haft obehindrat med pengar att ni VILL ha ett bröllop för 20 000 kr, där ni verkligen måste vända på vart enda beslut på att göra själv, ta något begagnat eller att köpa det ni verkligen drömmer om.

Hade jag haft obehindrat med pengar hade jag mer än säkert valt att ha mitt bröllop lite annorlunda, mer service, vilken klänning som helst, bjudit på hotellnatten till gästrna. De betalar nu för flyg, hotell, tåg, semesterdagar får de ta ut, och det hade jag gärna sponsrat om jag kunde. Som sagt, man får göra det man har råd till helt enkelt.

• cellabella

Skottdagen2008

Om jag hade prioriterat bröllopet framför andra saker som jag tycker är viktigare hade jag absolut hyrt ett slott och bjudit alla dit över ett helt veckoslut, låtit andra fixa allt så vi slapp göra nånting och även köpt mycket dyrare ringar och andra smycken. Men annars är vi så nära vi kan komma perfekt med våra 30 000!

• tågjäntan

Jag ville oxå göra bröllopet så billigt som möjligt. Men det är väldigt svårt. Det kanske går att komma ner en del i kostnad om man inte ska ha så många gäster, ananrs kan det bli svårt (vi hadbeställt för ca 85 gäster plus serveringspersonalen). Vi hade vänner som serverade och hjälpte till att göra i ordning festlokalen (de som serverade fick symboliskt en biobiljett + blev bjuden på maten förstårs,). Förrätten och desserten hjäpte de till göra. Från början var tanken att varmrätten oxå skulle ha gjorts själv men det blev inte så många som hjälpte till som jag hoppats, så det blev som catering kan man säga. Vi hyrde ett församlingshem med en hyra på bara 1500:-. Det serverades ingen alkohol och vi hade ingen bar - det har jag förstått är ganska dyrt. Ändå gick alltihop, inklusive en minibröllopsresa till Öland på ca 53-54000. Som present önskade vi oss presentkort hos fotografen och praktisk hjälp. Vi fick ca 4500:- i presentkort och 7000 kr i pengar. Plus att ex de som gjorde bröllopshäftet stod som en del av kostnaden som present och hon som fixade blommorna i festlokalen stod för en del av kostnaden som present.
    Lycka till!

• Skottdagen2008

Jo, å vårt blir nog nära perfekt med 100 000 kr, gärna mycket mycket mindre om det går, men inte som våra krav ser ut och antal gäster vi har.

Det finns alltid kostnader som vissa räknar in i bröllopet och andras som inte gör det. Ska man t.ex. räkna med resan. vi gör det inte utan det tillkomer när vi får råd och framför allt tid. eller det där med lokaler. Vi har en lokal för 1500 kr inkl. servering, städning, dukning, men det är ju maten och alkoholen som kostar pengar.

cellabella skrev 2007-10-04 12:34:56 följande:
    Skottdagen2008 Om jag hade prioriterat bröllopet framför andra saker som jag tycker är viktigare hade jag absolut hyrt ett slott och bjudit alla dit över ett helt veckoslut, låtit andra fixa allt så vi slapp göra nånting och även köpt mycket dyrare ringar och andra smycken. Men annars är vi så nära vi kan komma perfekt med våra 30 000!
  • cellabella

Skottdagen2008

Oj, det var billigt för lokalen! Vi betalar ca 8000 för lokal, städning och musikanläggning. Sen gör våra föräldrar buffé, kompis fotar, kompis sjunger, ingen bukett, ingen bröllopsklänning men mamma ska sy en festklänning, kostym eller liknande till sambon på rea, dekorationer fixar jag, trycksaker fixar jag tillsammans med kompis som är designer, gratis hotellnatt ingen bröllopsresa. Men vi åker nog nånstans inom året efter, men det är en annan budget det! Vi ska ju inte ha ett stort bröllop i kyrka utan mer en bröllopsfest för alla vänner och familjerna, ca 50 st.

Svar på tråden fler än jag som inte lägger ut hur mycket pengar som helst på bröllopet