• grabbarna

fler än jag som inte lägger ut hur mycket pengar som helst på bröllopet

läser en massa trådar och jag ser att flera ligger på 100 000 och uppåt och flera runt 30-40-50 000

Vi kan väl inte vara dom enda som tänker max 20 000:-

tänkte att vi kunde tipsa varandra hur vi ska göra för att hålla ner kostnaderna utan att behöva slava i köket själv och gräva fram en klänning ur garderoben för det tänkte jag INTE göra

• Svar på tråden fler än jag som inte lägger ut hur mycket pengar som helst på bröllopet
  • Lycka o Kärlek

Vi ska nu gifta oss den 24 maj 2008 och jag ÖNSKAR att vi kunde spendera hur mycket pengar som helst på denna stora dag. Nu är ju verkligheten annorlunda och måste noga beräkna och väga varje utgift.

Innan vi bestämt datum pratade vi budget om runt 20000kr men nu är vi uppe i runt 25000 kr och då är inte fotograf, band(musik) och bröllopsresa inräknat. Bandet vill svärmor så gärna ha och hon känner dom så hon vill gärna kosta på detta. Bröllopsresan blir nog inte en lång resa till Thailand, kanske några dagar någonstans för oss själva (billigt) för svärmor fyller 70 år månaden efter och då ska vi nog resa någonstans allihop. Sen kan vi ju åka på en härlig bröllospresa på någon årsdag framöver!

• Lycka o Kärlek

Vi ska nu gifta oss den 24 maj 2008 och jag ÖNSKAR att vi kunde spendera hur mycket pengar som helst på denna stora dag. Nu är ju verkligheten annorlunda och måste noga beräkna och väga varje utgift.

Innan vi bestämt datum pratade vi budget om runt 20000kr men nu är vi uppe i runt 25000 kr och då är inte fotograf, band(musik) och bröllopsresa inräknat. Bandet vill svärmor så gärna ha och hon känner dom så hon vill gärna kosta på detta. Bröllopsresan blir nog inte en lång resa till Thailand, kanske några dagar någonstans för oss själva (billigt) för svärmor fyller 70 år månaden efter och då ska vi nog resa någonstans allihop. Sen kan vi ju åka på en härlig bröllospresa på någon årsdag framöver!

• Moonlight Bride

Kommer ha en budget på 12.000 ungefär. Klänning får jag låna av mor, fixar det mesta själva och kommer vara runt 20 pers. Festen kommer vara hemma och vår dotters gudfar spelar i band så där har vi musik, min far är duktig på att fota så det får han göra. Det som kommer kosta lite är väl ringarna och hans kläder

• Champis_Sanna

För att hålla nere kostnaden så har vi inte köpt enbart nya saker utan köpt det vi hittat begagnat och som skulle kunna passa oss. Maten och tårtan gör vi själva med hjälp från svärmor och vinet gör vi själva. Det blir ju en del kostnader ändå men vi försöker hålla oss så lågt det går.

• Mummy

här hör lilla jag hemma känner jag, har satt budgeten på 20 000:- och då är vi ca 40 pers, inkl barn.

• lovewedding

Ahhh en tråd som passar mig!

Vi har ingen "riktig" budget men tänker hela tiden ekonominskt innan vi gör ngt. Hoppas och tror att det faktiskt är möjligtg att ha ett jättetrevligt bröllop utan att man behöver göra slut på alla sparade pengar. Jag och m2b har inte köpt hur ännu så man vill ju ha lite kvar...

Inbjudningskort gör vi själva
    Klänning 3500:- Hittade en jättefin klänning som var 60% rabatt på och passade mig perfekt.
    Lokal 3200:- (pappa betalar)
    Maten: Förrätten gör vi själva. Varmrätten, sallad och bröd beställer vi in (svärföräldrar betalar hälften), Bröllopstårtan gör min mamma som är super duktigt och gjort tårtor på beställning innan. Svärmor gör iordning någonting "lätt" som man kan äta senare på kvällen.
    Fotograf; en vän till familjen som är duktig
    Hår & smink; Toastmasterns kompis är hårfrisörska och gör en bröllopsfrisyr billigt. Sminka mig ska en vän göra.
    Sprit, öl, vitt vin, rött vin och wiskey köps från tyskland
    Dukningen: lånar vaser och ljusstakar av en kompis som nyligen gift sig...

Det som inte är planerat ännu är hur jag och m2b skall färdas från kyrkan till lokalen - någon som har ett billigt alternativ?

Vi har inte heller ringarna beställda och vill kanske inte snåla för mycket på denna punkt. Dock har vi guld som vi ska smälta ner - kanske kan det bli lite billigare då?

Blommor: ska önska oss presentkort på någon blommbutik i julklapp och lägga ut lite själva - men kommer att välja en billigare variant. Blommor till lokalen kan man förhoppningsvis hitta billigare på torget eller liknande....

• Bauti

lovewedding

Att ta eget guld blir bra mycket billigare. Vi betalade endast omkring 1500:- för två ringar som hade kostat ca 9000:- respektive 7000:-.
    Men då hade vi mycket "skrotguld" som vi lämnade in.

Lycka till!!!

• Waersta

Vi ska också försöka hålla det billigt och enkelt men för den skullen så ska det inte vara "billigt". Jag måste inte ha orkideér på bordet, utan det blir lika fint med rosor.
    Klänningen köps från kina, skorna på skopunkten.. osv.

Det dyraste blir nog ringen.

• aircondition

Vi gifte oss i oktober förra året. Vårt bröllop slutade ungefär på 25 000:-. Någon tidigare sa att man köper lite då och då. Skippa "riktig" fotograf. Vi har en kompis som fotar för en tidning, Han fotade oss. Vi gjorde buffe själva. Alkohol från Tyskland. En finfinklänning istället för brudklänning (som ändå inte passar mig), Snygg mörk kostym till mannen, finkläder till barnen. Inbjudningskort, program gjorde jag själv. Bordsdekorationer gjorde jag själv. Festlokal hyrde vi. Ingick porslin, glas och bestick. Tackkort blev en cd med sången jag sjöng + lite bilder från festen. En kompis har ett cowerband, dom spelade på festen. Och en riktigt fin ring förstås...

Svar på tråden fler än jag som inte lägger ut hur mycket pengar som helst på bröllopet