• grabbarna

fler än jag som inte lägger ut hur mycket pengar som helst på bröllopet

läser en massa trådar och jag ser att flera ligger på 100 000 och uppåt och flera runt 30-40-50 000

Vi kan väl inte vara dom enda som tänker max 20 000:-

tänkte att vi kunde tipsa varandra hur vi ska göra för att hålla ner kostnaderna utan att behöva slava i köket själv och gräva fram en klänning ur garderoben för det tänkte jag INTE göra

• Svar på tråden fler än jag som inte lägger ut hur mycket pengar som helst på bröllopet
  • lovewedding

Bauti: jaha, så pass stor skillnad - nu blev jag glad

Ett tips till de som letar efter klänning: det är mkt rea nu och där jag har varit var det verkligen generös rea! Likaså finns det bröllopsklännings outlet butiker som oxå har mkt generösa priser! Det känns som att det är lite ekonomiskt att köpa klänning istället för att hyra - jag kan ju sälja klänningen efter bröllopet!

• grabbarna

ja jag sitter och läser era inlägg och funderar och funderar....jag skulle kunna fixa maten själv med hjälp av mamma och vänner MEN det känns som om det är nog mycket att göra den veckan utan att jag ska slava och antagligen svära vid spisen när saker och ting går snett..nu känner vi en kille som är utbildad kock men som inte jobbar som det till vardags så vi ska fråga hur mycket han skulel vilja ha för en buffe... eftersom vi har flertalet allergier i den närmaste släkten inkl mig så kommer jag baka tårtorna själva för att vara på den säkra sidan så jag ska börja öva nu, har en kompis vars svägerska är konditor så jag tänkte höra om hon kan kolla om svägerskan kan göra garneringen bara så att den blir snygg.

tänkte inte be att få en brudbukett med kallor utan bara ngr kallor och sedan binder jag den själv för jag tycker att den bara behöver vara fin den stunden vi är i kyrkan om den vissnar sedan kvittar ju, där kan jag nog spara ngr 100.

Sminkar mig gör jag själv, ska kosta på en kurs på make up store nu i höst (sprida ut kostnaderna lite)

* tänkte i första hand se om jag hittar en begagnad klänning (så hojta till om ni snubblar över en med röda detaljer i stl 38)och i andra hand blir det en kina klänning.

* skor har jag redan, dom kommer ju ändå inte att synas, huvudsaken att dom är sköna.

* ringarna kommer antagligen landa på ung 3000:- för båda köper nog på nätet

* håret vet jag inte, ska jag be svägerskan som är frissa eller inte..kan inte bestämma mig vi är inte jättebundis vi två...

• Lycka o Kärlek

Jag önskar jag kände en frisör som många av er verkar göra, för håret vill jag så gärna ha proffsgjort. Det är en dag i mitt liv som jag vill vara riktigt fin och då känns det kul att få göra det på riktigt! Dessutom så vet jag hur svårt det är att få mitt hår att stanna i en frisyr en längre stund utan att falla ihop. Gör man det hos frisören så har dom ju panggrejer som gör att frisyren håller i flera dagar om man skulle vilja det. Så till frisör ska jag gå!

Manikyr och pedikyr på salong är absolut inget måste för mig. Jag ska nog göra sånt hemma själv!

Klänning vill jag också ha riktigt fin så jag ska göra som GRABBARNA ovan och kolla begagnat eller köpa via Kina.

• lovewedding

Grabbarna: ja jag funderar fortfarande över maten - det känns som en stor kostnad men som man änddock vill ska vara fantastisk!

Först hade vi planerat att laga maten själva - hade många som ville hjälpa till. Men nu har vi kontaktat cateringfirman på coop´s restaurang och de var ganska mycket billigare än andra Sedan funderar vi på att göra förrätten själva - på så sätt kan man spara endel.

• Rosviol

hade kanske lite för stor budget för att skriva här. 30 000 för 60 personer, med fribar. Men har ett par ett par bra tips till budget. Har märkt att man i stockholm har svårt att hålla ner kostnaderna om man inte ser till budget.

Tips på dukar är att köpa billiga vita lakan(eller vilken färg man önskar) köpte mina för 39 kr/st

• Rosviol

Klänning hittade oanvänd på tradera ropade hem f.ör 560. Precis den klänningen jag tänkt beställa från Kina. Men fick göra lite ändringar hos skräddaren.

• Längtan0808

Här är en till som gifter sig i augusti 2008. Har tänkt att hålla nere kostnaderna, men oj va svårt det var!!! Har lite tankar med kring det här med maten hade gärna gjort en buffe själv med hjälp av andra vänner osv men min tanke är då.... Vad lagar man kan ju inte stå dagen innan och göra all mat känns som om den tiden inte finns riktigt till det. Lagar man sånt som går att frysa - det gör man inte va? vad har ni tänkt ni som funderar på att laga själva?

• Rosviol

Tips på bukett. Kommer att beställa genom www.euroflorist.se men kommer att gå till en av deras florister som ligger i närheten och beställer genom henne. Sedan köper jag ett sidenband att fästa kring stjälkarna, så man har något att hålla i. Mycket billigare än att gå direkt till floristen

• lovewedding

Längtan 0808: Jag har sökt lite på internet och det verkar finnas vissa rätter som går bra att förbereda innan tex potatisgratäng 1-2 dagar innan kan man göra den helt färdig. Eller potatispaté (som jag bara älskar mmm) går bra att göra nån dag innan och serveras kallt. Kallskuret kött går bra att köpa in innan och frysa. På det sättet kan man handla när det är nedsänkt och lite då och då. Förrätten kan man tex ha laxrullar som går bra att göra helt klara 1-2 dagar innan. Bröd kan man börja baka långt innan och frysa ner.... Sen måste man ha en lokal där det finns tillräckligt med plats i ugnen och kylen såklart - för att få det att fungera...

Tror att det bara är fantasin som sätter gränser

Rosviol: Bra tips för buketten! Det ska jag använda mig av!

• lovewedding

Hur löser ni mannens kläder på ett ekonomist sätt. Min m2b vill helst ha kostym och kanske en väst under (för att se lite "finare" ut... Frågan är om man ska hyra - och vad kostar det? Eller om det är bäst att köpa?

Svar på tråden fler än jag som inte lägger ut hur mycket pengar som helst på bröllopet