• grabbarna

fler än jag som inte lägger ut hur mycket pengar som helst på bröllopet

läser en massa trådar och jag ser att flera ligger på 100 000 och uppåt och flera runt 30-40-50 000

Vi kan väl inte vara dom enda som tänker max 20 000:-

tänkte att vi kunde tipsa varandra hur vi ska göra för att hålla ner kostnaderna utan att behöva slava i köket själv och gräva fram en klänning ur garderoben för det tänkte jag INTE göra

• Svar på tråden fler än jag som inte lägger ut hur mycket pengar som helst på bröllopet
  • sharya

Här är en till, men nu skall jag sova, tar gärna upp den här tråden igen.

• GME76

Vi har en budget (ca 50 pers)på ca 40 000:- men då ingår bröllopsresa och ringar i den så själva festen hoppas vi ska stanna på ca 25 000:-. Då platsar vi i denna tråd va .

• knufs

Jag gifte mig för 1½ månad sen. Vi hade ett väldigt enkelt bröllop.
    Vi hade hur kul och mysigt som helst. På grund av att vi hade kontakter lite varstans så kunde vi hålla ner priset på bröllopet.
    *Hyrde en bygdegård från fre - sön (1500 kr, finns säkert billigare)

*Mitt hår fixade jag själv då jag inte är så krussidullig och passar inte i uppsatt hår.

*ena tärnans syster är både florist och bartender så hon gjorde min och tärnornas buketter,

*sen är hon duktig på o sminka med så det fick hon göra. Sminka mig och min syster.

*Sen hjälpte hon och hennes kille till och höll ordning på buffébordet (ja vi hade buffé, enkelt och billigt och en massa som hjälpte till och laga lite olika pajer, baka bröd osv)

*min pappa känner en som säljer blommor på grossistbasis så han fick köpa blommor till superbra pris.

*Min systers kompis bakade vår bröllopstårta.

*Min kollega som är skräddare i botten sydde min och min dotters klänning. (tyget inhandlades i Thailand för 700 kr och för att han skulle sy klänningarna tog han 800kr för båda ---> 1500 för två klänningar.

*Min ring så samlade jag ihop gammalt guld som jag inte använder längre (bla en armlänk som jag fått från min gamla mormor och på så sätt så är hon alltid med mig

*Tiaran köpte jag på tradera för 25 kr

*Mina skor köpte jag oxå på Tradera faktiskt (helt nya) för 25 kr

*bordsdekorationer köpte jag lite då och då då jag kom över billiga saker som jag tyckte passa till vårt tema

*linnedukar till borden lånade jag ihop några stycken och sen köpte jag 12 stycken på secondhand för 240 kr sammanlagt.

*Sprit, öl, vin, avec, champagne, köptes i Tyskland för 3000 kr och då bjöd vi på allt. Hade dock 1/3 över när bröllopet var slut

Hur mycket gick vårt bröllop på då? Skulle tro att det gick på mellan 10-15 tusen. Men som sagt om man köper grejjer lite då och då så funkar det utmärkt.

• Blivande fru pettersson

Vi VILLE hålla budgeten på 20000, men si det gick inte. Dock hänger jag gärna här, trots att vi nu satt budgeten till 30 000, alla tips är ju bra lixom.

• grabbarna

ja 30 000 :- budget är också bra men inte mer

• Karis Annelie

Vår budget får inte heller bli för stor. Visst skulle vi kunna spara nåt år o lägga 50-60 000. vi har inte jätteproblem o få ihop såna pengar, men jag tycker det är mer värt och lägga såna kosingar på vårt hus, eller kanske unna oss en resa längre fram.
    Jag tänker spara pengar på
    Fotograf - brors fru är superduktig.
    Hår - brors fru där med
    Smink - jag själv. jag är duktig på det
    klänning - syr själv, har fått sidentyg av en vän... kanske köper snygg korsett och syr vidare på det. (ca 1000 kr då isåfall)

sen vet jag inte än med festen och maten. Det är ju där mycket kostnader ligger. det hela beror på om vi ska bjuda alla släkt o vänner, eller om vi ska vara närmsta familjerna. inte riktigt bestämt än. Närmsta familjerna- då tänker jag att vi lyxar till det med flerrätters på fin gästgivaregård. All släkt- bygdegård med buffé...
    sprit- tyskland.

det som får kosta är nog ringen, känner ingen smed men den behöver inte vara så prålig.. kanske 3000 kr...
    sen skor och sånt där, det brukar jag alltid fynda på reor ändå. och eftersom jag inte tänkt ha helvitt så kan jag ha kanske svarta skor, vilket ju kan användas fler ggr
    makens kläder är nog ett dilemma dock. han vill nog helst bara ha kostym,,, o då får vi ngo köpa en ny lite finare... så det kan ju kosta en slant...

• Rheannon

Vi kommer också försöka hålla ner kostnaderna så mycket som möjligt. Ingen utav oss har lust att lägga några större summor på bröllopet.

Vi:
    Har festen i en bygdegård
    Lagar maten själva
    Handlar alkohol från tyskland
    Skippar vanlig brudklänning
    Skippar fotograf
    Gör hår och smink själv

• Äntligen dax!

Vi hade nog tänkt oss en budget på max 20' också när vi körde igång... Men, nu när det hela är avklarat, skulle jag gissa att vi nästan är uppe på 30' (har inte "vågat" summera ännu...) - trots att vi verkligen gjort nästan allt för att hålla kostnaderna nere utan att våldsnåla på saker och ting... =)

Klänning o alla andra kläder köpt begagnat, egengjord buffé, delvis inhandlad tysklandsalkohol - och den alkoholen vi stod för till middagen var enbart den till maten, i övrigt fick folk betala sin egen dricka till en billig peng.
    Ringarna billiga då vi valt en enkel modell samt även skickat in gammalt guld för omsmältning. Hår o smink, fotografering sköttes av min syster tillika allt-i-allo under hela dagen o kvällen, transporten från kyrkan till en billig hembygdsgård (1250:- för en hel helg) kostade en liten whiskyflaska.
    Bordsdekorationer köpta på ikea, porslin o linnedukar billigt hyrda från ortens hotell etc etc...

Så, som sagt, jag tycker nog vi gjort det vi kunnat för att hålla kostnaderna nere utan att för den skull försaka alltför myckte av hur vi ville ha vår dag... Men ändå springer kronorna iväg fortare än man kunde ana innan... =)

• tågjäntan

Vi ville hålla ner kostnaderna men det var svårt. Nu fick vi presentkort hos fotografen och pengar, som vi önskat oss, så det hjälpte till viss del, och jag ska försöka sälja klänningen.
    När vi räknade på det efteråt blev det till slut ca 54000:- (innan vi räknat bort de presentkort och pengar vi fick), trots att vi hade vänner som hjälpte till i köket med servering och göra deserten.

Svar på tråden fler än jag som inte lägger ut hur mycket pengar som helst på bröllopet