• zukigirl

Hallå alla "gamlingar"!!

Känner mig emellanåt så himla gammal när jag är här på BT. Är det bara jag som är lite övermogen här eller? Jag är 38. Finns det några fler som är över 35? (Nu låter det ju som om jag inte gillar ungdom men eg så är jag bara avis! )

• Svar på tråden Hallå alla "gamlingar"!!
  • Dallas

aircondition

Hjulet????*gapflabbar*
    Vad det är härligt med barn och gamla......, de säger vad de tycker

• Dallas

zuki
    Huvudet på spiken!! Ska skriva ut den listan!

• Liinda_e

hej allihopa nu är jag vaken...mår inte bra

kolla in på panik tråden om min olyckliga kväll igår

• a02270

Liinda-e

Du det låter inte alls trevligt. Hoppas du mår bättre nu!

• Tuss78

Brudar!!!!!

Var är paniktråden?????

Har sjukt stort behov av att kasta popcorn på någon, gärna en finne.....

Om ni kan lista ut vem jag är såklart...

• zukigirl

YLLO!!!! YYYYYYLLOOOO!!! HAAAALLÅÅÅÅÅ!!!! HÖR DU MIG? JAG BEHÖVER DIN HJÄLP!
    Och det handlar naturligtvis om tårtor! Du hade lagt in en portions lista i tårttråden men jag hittar inte den. Du vet hur man beräknar hur många portioner det går på en tårta av en viss storlek. Kan du kopiera in den här så vore du väldans gullig!

• Liinda_e

1 dygn utan cigg nu!!!!!!!!!!!!!!
    grrr...morr....morrr......
    lite stingslig

• a02270

Heja Liinda-e!!!

*peppar så gott jag kan*

Får jag bjuda på en morot

• Yllo

Zuki... Var det den här du menade?

Form 15 cm = 12 bitar
    Form 20 cm = 23 bitar
    Form 25 cm (25,5 cm i boken) = 35 bitar

Tycker nog att det verkar stämma med den fusklappen jag fick (även om jag inte kan hitta den och dubbelkolla).. men jag vill minnas att det var den där mängden bitar som jag fick uppskrivet då.

Formar på 20 cm i diameter är tydligen dom vanligaste.

I boken tar dom ävenb upp hur man ska anpassa ett recept till formarna.
    10 cm = 1/4 sats kaksmet
    13 cm = 1/3
    15 cm = 1/2
    18 cm = 3/4
    20 cm = 1 (en vanlig sats alltså)
    23 cm = 1 1/4
    25,5 cm 1 1/2
    28 cm = 2
    30 cm = 2 1/2
    33 cm = 3

Man ska alltså utgå ifrån en 20 cm form och laga kaksmet utifrån den. Har man en annan typ av form än runda så rekommenderar dom att man utgår från en vanlig rung 20 cm form. Fyller den med vatten och häller över i den andra formen för att se hur mycket/lite smet man ska ha

Liinda.. du är jätteduktig som låter bli ciggen! Själv har jag nu bokat både flyg och hotell till Polen för min behandling. Ser så fram emot den och är övertygad om att jag hamnar bland de 80% som blir rökfria efter endast en behandling

Någon mer än jag som saknar Barbapappa?? Ungarna fattade inte vad jag surrade om när jag och min man diskuterade barbapappa och inte heller fattade dom varför jag promt ville köpa hela serien på video (+ att jag ville ha Doktor Suggles) Det var ju något som dom aldrig hört talas om!! Inte heller Trolltyg i tomteskogen som visade varje jul förr i tiden visste dom vad var för något.. När jag sa "Var är Fjant, Här mamma" Så såg dom ut som levande frågetecken

Svar på tråden Hallå alla "gamlingar"!!