• Lapinette

Summan av allt fortsätter

Såg till min förskräckelse att tråden var avstängd när jag skulle skriva. Eftersom jag inte har någon vidare fantasi och vill att alla ska hitta hit till Gemmas tråd så döper jag inte om den.

Välkomna!

• Svar på tråden Summan av allt fortsätter
  • Blivande Fru Stålhandske

My God vilken tråd! Stackars bruden vars vänner sviker, stackars dietaren som har taskig karaktär och framförallt stackars folk som orkar engagera sig så otroligt.. skälla och stötta, om vartannat!

Margaux och Lapinette, hoppas ni får fantastiska upplevelser i Sydafrika som ni kan berätta om senare!

• margaux

Hon stackaren i den andra tråden har det verkligen inte lätt... Tänk vad hemskt att inte ha några kompisar! Och hon bantardamen är ju inte sann! Gud vad taskigt, och har man redan gjort det flera ggr och inte lyckats, så kan man kanske skjuta på dieten ett par dagar...

• margaux

Jag återkommer med full rapport om SA naturligtvis!! Det är 40 grader i Paarl nu... lite väl varmt nästan, men man får kanske inte klaga innan man ens kommit dit?

• Gemma

Håller med om att sopptjejen är ofantligt självupptagen, samtidigt tycker jag att hon är rätt modig som går in och konfronterar sin kompis direkt, med en uppmaning om ett telefonsamtal. Vilket kompisen fegt ignorerar, istället fortsätter hon att prata OM sopptjejen i tredje person, samtidigt som hon gråter ut och söker sympati från alla sina nya anonyma "kompisar" på forumet. Och tillråga på allt hävdar hon att hon inte vill ha medlidande... yikes!

Förhoppningsvis har man själv en liiiite bättre konfliktlösningsförmåga.

Izunia, grattis till dina fabulous solbrillor! Låter härligt vulgocoola, precis som solglasögon ska vara. När får du visa upp dem nästa gång?

Nu pratar de om Kina igen, på nyheterna. "Vår" ekonomi växte med tio procdent igen, förra året. Samtidigt menar utländska korrespondenten att om mänskliga rättigheter och miljöaspekter hade beaktats, då hade vi antagligen haft hälften så snabb tillväxt. Liksom... hade det spelat någon roll i det långa loppet, för ekonomin? Fem eller tio procent?

Gemma, jag känner likadant angående ekonomin.
    Men jag försöker ha i bakhuvudet att vi får ge Kina några år att "komma ikapp" på fler områden än just ekonomin, eftersom de själva anser sig ha råd att strunta i den just nu.
    Kina är ju att det är en av de största mottagarna av utländska direktinvesteringar, av förklarliga skäl. Detta påverkar ju BNP något enormt, jag tror att det utgör nästan hälften av BNP för kineserna, och det är mycket! När RMB stabiliserar sig mer emot t.ex dollarn om några år, då kommer tillväxten sjunka, även om den kommer att vara hög, det är jag säker på.
    DÅ tror och hoppas jag på att de kan börja ge lite tid till de områden som behöver lite kärlek; Miljön och Folket.

IZUNIA- Lycka till idag!

Förresten, en jogging-uppdatering; Ytterligare et försök utfördes igår, och det gick... bättre. Kände mig inte som en urvriden trasa efteråt i alla fall. :)
    Har daglig peppning från brorsdottern på MSN, hon är så söt. Sexton år gammal och precis börjat som instruktör på gymmet, träning är hennes liv! Hennes nya mål är tydligen att få gamla faster i toppform.. suck.

• Gemma

Stålis, jag hoppas att du har rätt... även om empati och miljömedvetenhet tycks fullkomligt obefintligt i det här samhället. I alla fall bland "vanliga" medborgare, vet inte hur det förhåller sig bland partipampar...

Uttryckte häromdagen oro för växthuseffekten för min lärarinna, en tjugoåttaårig universitetsutbildad tjej som varit i Europa flera gånger, hon bara stirrade förbluffat på mig och sa: "You are a very clever and thoughtful person."

Gemma, jag känner ibland att det verkar som om kineserna är avtrubbade på något vis, de KÄNNER liksom inte för något.
    Jag vet inte hur det är i Shanghai, men här stöter man ofta på "reklamkampanjer" som ska upplysa folk om trafiksäkerhet, eftersom de är så dåliga på just detta. I kampanjerna, som ofta är stora plakat med information eller tv-infomercials, använder man bilder och klipp från RIKTIGA olyckor! Man får alltså se allt; Överkörda människor med hjärnan söndermosad över gatan, armen avhuggen, ja, ni kan tänka er.
    Och ändå fortsätter kineserna att åka motorcykel och vespa utan hjälm, bil utan bilbälte och barn i bilen utan bilstol!
    Det verkar som om informationen inte går ända in, om ni förstår vad jag menar?

Svar på tråden Summan av allt fortsätter