Summan av allt fortsätter
Såg till min förskräckelse att tråden var avstängd när jag skulle skriva. Eftersom jag inte har någon vidare fantasi och vill att alla ska hitta hit till Gemmas tråd så döper jag inte om den.
Välkomna!
Såg till min förskräckelse att tråden var avstängd när jag skulle skriva. Eftersom jag inte har någon vidare fantasi och vill att alla ska hitta hit till Gemmas tråd så döper jag inte om den.
Välkomna!
Gemma! Jag har saknat er också och kanske särskilt dig och dina excentriska, underbara, låååånga inlägg!!
Jag har en liten resfeber i magen som önskar sig till Kina, måste deffinitivt passa på medans du bor där så man kan få lite in side tips!!
Jag vill också ha en sjappa som tillverkar kaschmirkläder efter mina önskningar i kvarteret!!
Snart borde dom ju ha lärt sig "Gemma standard" väl? Så att du får det som du vill ha det med en gång?
Här snöar det fortfarande och jag börjar på allvar fundera på en liten fjälltur i helgen! Fördelen med Oslo är ju att man inom en timmes tid har flera bra alpinanläggningar att välja på! Det gillar vi!!
Vi får besök av en ny Rhone producent i morgon! Spännande, för jag har inte smakat vinerna än! Håller tydligen till i Gigondas..
Gemma! Angående viner från SA, så finns eg de flesta stilarna! Men klimatet är ju generellt varmare än i många områden i Europa så vinerna blir lite rikare! Vi har varit på allt från STOR producent av medioker vin till PYTTE av STORSLAGEN vin. Jättespännande!
Våre bästa besök var Springfield, Waterford och kultproducenten Eben Sadie. alla finns representerade på systemet tror jag! En skojjig vin som vi hade till choklad var Diemersfontains Pinotage. Det är en torr, röd vin som fungerade utmärkt till dessert. Konstigt....
Izunia, när är nästa intervju??
Stålis! Vad heter staden som du bor i?
Har du också så där härligt väder?
gemma...jag har ingen klarhet längre!! Jag plagas oändligt nu. Intervju pa tisdag. Jag hoppas verkligen pa jobbet. Men nu har jag fatt ännu ett svar fran olympiska... Ett stort projekt i Lausanne sista veckan i maj till början av september...!!! :o Jag är totalt förvirrad nu. Skitbra om jag INTE far jobbet jag sökt.. annars blir det stora problem... Jag är villradig! hjälp... :(
Cape Town är relativt tryggt med Sydafrikanska mått mätt! Men man går inte ute på kvällen i stan och på söndag när butikerna är stängda går man inte alls!
I Johannisburg därimot är tydligen inte frågan När blir man rånad, frågan är hur många gånger? Därifrån kommer också eldkastare på bilarna som de har för att kunna skydda sig, blodhundar ich elstängsel i alla rika hem etc. Läkare som ska ut i krig skickas dit på "träningsläger" då de har den högsta raten av sticksår och slottsår i hela världen(av områden som inte är i krig).
På hemsidan till Robben Island stod det
typ: inga handvapen får medtagas! Alltså bara sånn by the way... Sjukt!
Skottsår... jag är hopplös!
Å vad glad jag är att det är snurr (inte fnurra) på tråden igen.
Kram, g
God kväll mina damer!
Har haft ett så sanslöst proppat schema det sista att jag inte har förmått mig att skriva något i tråden, men läst lite, det har jag gjort!
Margaux, Välkommen tillbaka! Är så glad att höra att du är nöjd med resan.
När kommer Lapinette hem igen, om några dagar? Hoppas att hon är lika nöjd!
Gemma, jag önskar att vi kunde ha ert lite kyligare klimat, här i vår stad Zhongshan (Lägg det på minnet Margaux.. ) börjar jag känna att den varma, fuktiga filten är i antågande. Temperaturen har de senaste två veckorna hållt sig runt 22-23 grader, idag 26 grader och strålande sol. Min åsikt är att det är perfekt just nu, dock kan jag inte hålla mig från att frukta hur varmt det kommer att bli de närmsta månaderna.
Och angående Xian, det är ju helt omöjligt! Jag tycker att vi i Guangdong har det knasigt med vanlig mandarin OCH kantonesiskan, som både ändrar orden och tonerna lite hursom, men att ta vanlig mandarin och ändra tonerna... Varför liksom? Jag har hört att det är så överallt i Kina, kommer en kines till en by i en annan provins har dem det svårt, om inte helt omöjligt, att förstå vad de säger.
När jag senast var på fotmassage hade jag en ung tjej som var från Sichuan, och hon var sockersöt! De är mycket mer attraktiva norröver och västerut vad jag har förstått. Jag vill inte säga att GuangDong kineser är fula.. så det säger jag inte. Men ni förstår vad jag menar.
Åh Gemma, det här tänkte jag fråga dig! Köpte en frukt häromdagen som tydligen kallas "eggfruit", superkonstig, men ändå god smak.. har du ätit den?
För övrigt är jag, liksom Gemmas man, född i Grisens år. Så detta året är mitt år! :)
Ett kinesiskt ordspråk säger:
"Det är lika fel för en lärare att överge sina böcker, som det är för en fattig att skiljas från sin Gris".
Hej vänner! Margaux, tack för tipsen om sydafrikanska viner, vet ju inget om nåt... Hoppas hoppas att du eller ni kan komma hit och hälsa på! Skulle supergärna hitta på nåt skoj ihop. Men alltså... om någon lyckas hitta goda kinesiska viner bland de vinägerdekokter som flockas på hyllorna här så är det du! Annars blir det svindyra importflaskor, och så ett och annat fynd (eder G har hittat stans i särklass coolaste, största OCH billigaste sortiment i en anonym kinesisk supermarket, känns osannolikt att inga andra expats hittat dit!). I övrigt finns det mest räliga små "boutiquer" som drivs av fransmän med sliskigt sätt och överdriven accent där du kan köpa flarror från Eaglehawk och Lindeman samt Veuve Cliquot (bästa exploateringen tillsammans med Freixenet, här), betala otroliga överpriser och bära hem eländet i någon knallorange påse som är en direkt ripoff av Hermes förpackningar. Så någon vinstad är det ju inte, ej heller natur eller skidåkning i närbelägna backar (om man inte räknar inomhusbacken i en förort), men en "det mesta annat"-stad är det absolut! Maten är hur kul som helt och framför allt miljöerna! Otrolig design, ibland lyckad, ibland inte, men aldrig trist. Bäst tycker jag att det blir om man kör "mellanbudget" och hyfsat hippt, då får man grym valuta för sina pengar och de skönaste upplevelserna generellt. Eller champagnebruncherna med oändliga vyer... mmm.
Apropå mat och sånt, på onsdag, om en knapp vecka, ska vi ju äta valentinesmeny på trettiosjätte våningen, längtar! Har beställt fönsterbord och allt. I övrigt har vi kärvt med stålar just nu så det blir mest 2 for 1 - erbjudanden, när det gäller restauranger. Därav vårt trista besök i köttbuffén den gångna helgen.
Stålis: Har redan vidarebefordrat ordspråket till mannen, fantastiskt, mer sånt please! Låter lite småtrist att det blir så varmt, så fort hos er. Vårarna och höstarna är det absolut bästa med Shanghai, de är smeksamt ljumma och vackra med alla träd överallt. Man sitter på uteserveringar nästan jämt (började igår med ett utomhusmöte!) och dricker alldeles för mycket vin ;)
Nu ska jag vara nyttig en stund. Kram, G