• nu är jag fruL

När märker man av att man är...GRAVID???

Eller:
    Äggsjuka aladåber- hur steker man dem?
    Desperate sexwives
    Jakten på det försvunna ägget
    Simmarnas kamp mot målet
    Gör kontorsstolen till en spermie centrifug...

Ja ni gissade det. Här fortsätter vi. Vi kom upp i över 4000 inlägg om hur man märker av när man blivit gravid. Och hur man blir gravid. Här delar vi allt, tips, trix, sorg och glädje. jakten på de befruktade ägget är en berg och dalbana HÄNG MED!

Välkomna alla nya och gamla!

• Svar på tråden När märker man av att man är...GRAVID???
  • Page

Hmmm, om man kisar lite så kan det vara liiite relevant här i barnverkstan:
    Den psykologiska forskningen tyder på att barn föds med en grundläggande personlighet men att med hjälp av miljön så kan den personligheten anpassas till att fungera i samhället. Samt att som vuxen individ så gör man nästan alltid ett val på hur man vill vara/bete sig.

Jag tex måste vara född lat och negativ och jag anser inte att min uppväxtmiljö har hjälpt mig att ändra de personlighetsdragen. Men som en vuxen (hahaha) ansvarsfull (ännu mer hahaha) individ försöker jag att dämpa just de sidorna av mig. Man vill ju inte förpesta ens umgänge!!

• sweetstreet

Ok biologen tror på humanisten så här långt!! :)

Mer?

• Page

Jag tror att manligt och kvinnligt beteende formas i stort sätt av samhällets normer på vad som är manligt och vad som anser som kvinnligt. Tänker exempelvis på modets omväxling. Vilken man idag skulle ses som manlig om han hade 1700-tals kläder?

Men samtidigt så tror jag också att en liten skillnad är medfödd. Förutom det uppenbara så klart! Här har jag i åtanke alla människor som känner att de inte trivs i sin kropp. Transsexuella alltså. De känner ju verkligen att de är i fel kropp.

• Page

Alltså det finns både gender och genus! Tycker jag i alla fall.

• Page

Vad tycker du?

(Vad vi kommer att bannas här!)

• sweetstreet

Absolut!1
    Det jag har lite svårt för är den väldigt radikala feminismen där man verkligen pratar (höet ärligt ingen ironi) om att det finns INGEn skillnad mellan könen rent psykologiskt. Och det tror jag är bull shit!!
    Självklart är våra hjärnor olika! Självklart har vi enda sedan fosterstadiet olika uppsättningar hormoner i våra kroppar vilka formar oss till de "kön" vi är! Och jag har så svårt att förstå hur man inte kan tro det. Faktiskt.

Och jag tror att detta är något som kommit ur evolutionen! Jag menar vi MÅSTE ju fungera olika för att överleva!

Ok, nu har vårt samhälle (om man snackar västerländskt, modernt i-land) förändrats rättt mycket från den tid vi var jägare o samlare och levde på savannen bland lejonen, och självklart har denna förändring ändrat hela vår livsstil. På många plan inte bara mellan könen. Men jag tror ändå att biologin ligger o lurar i grunden trots allt. Och det som stör mig är att många idag tycker att biologi är något fult1 Att skillnader mellan könen är något fult och något man inte vill ha.

• sweetstreet

Jaja, alla kan väl bara skrolla fram ett par sidor så slipper de ju läsa vår genusdiskussion!!! :D :D

• sweetstreet

Vad gäller könsskillnader tror jag helt klart MER på biologiska skillnader än miljö!!

Och detta gäller nu våra instinkter som vi har som är "könsbestämda", typ mäns och kvinnors olika behov av 6 t ex. Som fakiskt bottnar i olika förutsättningar för fortplantning. Som vi ju just tidigare här har diskuterat och kommit fram till är en urdrift som itne riktigt går att styra med vilje.

• Page

Vi borde kunna vara med androgyna än vad vi är i dag. Frågan är om man verkligen vill det?

Att gråta ses i västvärlden som kvinnligt beteende medan studier visar på att småpojkar faktiskt gråter mer än vad nyfödda flickor gör. Någonstans där på vägen ändras det ju så det måste vara en samhällelig produkt. Trots detta så visar ju studien att det finns en lite biologisk skillnad mellan könen; pojkarna gråter mer!

• Page

Personligen så tror jag att vi drar oss längre och längre bort från biologiska förutsättningar men det går ALDRIG att ta bort djuret från oss. I dagens samhälle är man och kvinna alltmer lika (pappadagar, sånna gummilappar som gör det lätt att öppna burkar osv, vi klarar oss ganska bra utan det motsatta könet (tänker då på överlevnad och inte reproduktion så klart). Jag vill att könen ska vara olika (om man räknar bort vissa saker som är helt orättvisa), de skapar en bra och hel individ. Tintomara plus Tintomara lika med trist!

Svar på tråden När märker man av att man är...GRAVID???