• nu är jag fruL

När märker man av att man är...GRAVID???

Eller:
    Äggsjuka aladåber- hur steker man dem?
    Desperate sexwives
    Jakten på det försvunna ägget
    Simmarnas kamp mot målet
    Gör kontorsstolen till en spermie centrifug...

Ja ni gissade det. Här fortsätter vi. Vi kom upp i över 4000 inlägg om hur man märker av när man blivit gravid. Och hur man blir gravid. Här delar vi allt, tips, trix, sorg och glädje. jakten på de befruktade ägget är en berg och dalbana HÄNG MED!

Välkomna alla nya och gamla!

• Svar på tråden När märker man av att man är...GRAVID???
  • A.M.

Cicci:
    Tack! Kul att det verkar bra på mamamia. Jag gillade både mödravården och nu deras barnavårdscentral. Även den på Karlavägen emn en annan port.
    Trösta din man med att de första veckorna låter bebbarna bara som små försynta kattungar ... (men vid tre veckor ungefär kommer torndönsstämmorna - även på lill* Pickn) Lycka till med allt - det är vul snart va?

18/7 - det blir en kräfta om ni har tur - både jag och min son är kräftor! Bra stjärntecken!

• lollan79

CissiL:
    Får alla göra alla dessa prover??? Måste man begära det? UL gör väl alla men resten...hmmmm blir lite osäker, vill ju att allt ska gå rätt till:)

• _koko_

A.M. - vilken tös!!! Oj, vad söt hon var!! :)
    Japp, nu ska vi bara klara av den här operationen, sen ska det banne mig bli bebis!

sweet - fruktskål, haha... Så länge cystorna är vätskefyllda kan de vara ganska stora innan det blir problem att få ut dem utan att snitta, och mina såg tydligen ut att vara det.

• Bröllopstokiig

Alla blir erbjudna detta. Det är inte jätte vanligt att man gör det, jag kommer betala 1 500 kronor för Nupp och en annan summa för resten, för jag vill vara säker på att det inte är ett barn med kromosomavvikelser (Downs syndrom etc), är det det kommer jag ta bort det fortare än kvickt o börja om igen, eftersom vi vill ha ett friskt barn. Antar att du inte är över 35 år, för då kan du få detta gratis.
    Vet även att i stockholm tar de andra prover än vad de gör ute i landet, eftersom det är mer "skit" här eller som BM sa vi är mer urbana!
    Kolla med din BM på inskrivningen.

Vi kommer betala extra för att få en privatklinik för förlossning med, vi vill ha det bästa, men det vill väl alla föräldrar!

• lollan79

CissiL
    har ni några sjukdomar i släkten som gör att ni är extra oroliga?
    vi vill ju självklart oxå ha ett friskt barn, kanske man ska göra alla tester...får höra mig för vid inskrivningen. De ser alltså inte sjukdomar genom ul?

• mugglesfan

tack för hejarop - kul att man varit saknad *rodnar*
    tänkte nästan att man nog blivit bortglömd...

AM: kul att hon bestämde sig för att komma ut ngn gång - jättesöt tjej! Och det tycker inte jag om alla bebisar...

Lollan - jo nu känner jag igen nicket.

Kul att det hänt lite i tråden med nya plus!

Cicci: jag skulle också ha tagit nupp (men kanske inte fostervattensprov pga ökad risk för missfall). Och jag har funderat på vad jag vill om det skulle visa ökad risk för kromosomavvikelser och jag skulle nog också ta bort det. Iofs har jag förstått att barn med Downs syndrom är otroligt glada och kärleksfulla barn och man har jättemycket glädje av dem men ändå är det så att man vill ha ett helt friskt barn. Fast först ska man ju bli på smällen!

• sweetstreet

Jag skulle definitvt göra nupp-test!
    Men ifall nupptestet var "bra" skulle jag inte göra fostervattensprov.
    Tycker att det då är för stor risk att det gör mer skada än nytta.

• mugglesfan

sweet: precis, så menade jag. Och nupptest känns mer nödvändigt för mig som är 35 än för ngn som är under 30, med tanke på att riskerna ökar med mammans ålder.

• sweetstreet

Ang detta med vilka skador man kan se på fostret så tycker jag att man ska känna till att det på ett fostervattensprov enbart är kromosomskador man kan se. Inget annat.

Jag har märkt att många tror att bara för att fostervattensprov och nupptest var ok så ska man få ett friskt barn. Det är ju tyvärr inte riktigt så.

• sweetstreet

Jag har vänner som har fått barn både med kromsomsvvikelser men även andra sjukdomar. Och beträffande sjukdomar som inte alls hade med kromosomavvikelserna att göra så var det inget man alls kunde se under graviditeten. Det uppdagades inte förrän någon vecka eller så efter förlossningen.

Svar på tråden När märker man av att man är...GRAVID???