• Pumpkin

2008 Sommarbröllop, tråd 4

Kom igen nu brudar!

• Svar på tråden 2008 Sommarbröllop, tråd 4
  • Anja 19 juli 2008

Men shit...

Räknade ihop det nu och fick det till 117 000. Hur f..n är det möjligt lixom. Ojoj, sa det till Daniel och han bara stirrade på mig *asg*.

Jaja, kosta vad det kosta vill, men jag måste nog se över den här budgeten ordentligt och lusläsa gästlistan ;)

• Pumpkin

Anja74: Men då har ni ju räknat in bröllopsresan också, så då blir det ju 77000kr för själva bröllopet = inte så ovanligt dyrt. I alla fall inte med tanke på antal gäster. Ett vanligt räknesätt till bröllop brukar vara 1000kr/person om man slår ut alla kostnader.

• Snitte- 5/7-2008

tja... bara resa och mat är du ju uppe i 70.000 så det är ju där de stora pengarna ligger. se om du kan få ned matkostnadena lite.... annars ser det ut som du fått med det viktigaste :)

• Anja 19 juli 2008

Aha...

Dåså ;) Då blev det ju genast billigt *asg*

Hmm, jag hade ingen aning om att man räknade 1000 kr per person. Mat + dessert för våra gäster kostar 340 kr, vilket vi tycker är ganska bra, m tanke på att vi vet vilken kvalitet det är på maten på det här stället. Sen kostar festsalen 5.500. Det jag är osäker på är hur mkt dryck kan dryckerna kan tänkas kosta per person!

Kaffe, avec och vin/öl?? Vi blir 80 personer.

• Pumpkin

Anja74: Vet faktiskt inte vart jag läst det, men troligtvis i någon bröllopstidning eller på BT. Men då räknar man alltså ut genomsnittet per person och inkluderar allt från mat till klänning till lokal osv osv

Vi har väl tänkt oss en budget på ca 65000kr exkl resan.

• InaHjärtarAdam

Anja74:
    vi är 80 personer och räknar 7000 för all alkohol+annan dryck. men då ska den köpas i tyskland.

fast vi räknar med att det blir en riktig brakfest:D det är vår önskan iallafall

• Anja 19 juli 2008

Vi får alltså INTE stå för det själva utan måste köpa det på stället. brukar man få någon mängdrabatt eller så eller kostar varje glas vin 45 kr som det brukar göra när man går ut typ... Isåfall är det ju helt vansinnigt!!!

det känns som att det "borde" vara speciella priser på vin och drycker till såna här evenemang, inte vanliga restaurangpriser. Vad har ni för erfarenheter, kunskaper om detta. Jag har ingen aning.

:(

• Pumpkin

Anja74: Vad jag vet så brukar man väl få rabatterade priser på det man dricker till maten, men sen till själva festen brukar det vara vanliga priser i baren, kanske något billigare om man har tur.

• Anja 19 juli 2008

Ja vi vill väl oxå ha en brakfest i slutändan, men vi känner våra gäster och kan nog ungefär säga redan nu vilka som kommer att vara kvar till själva "brakfesten" på natten och det är inte en jättestor samling, inga av de äldre och inte de som är småbarnsföräldrar utan det kommer i princip bara vara våra närmsta vänner o kanske föräldrar, så högst 25 personer skulle jag tippa.

Till de övriga kommer drycker till mat o kaffe att mer eller mindre räcka. Jag vill att vi ska ha bar, där gästerna själva betalar övriga drycker, men detta VÄGRAR Daniel, han tycker det känns simpelt men jag menar på att vi har så höga kostnader och bjuder på så mycket dryck ändå så att detta kommer ingen reagera på. Jag vet många som har gjort så.

Folk är ju villiga att lägga hur mkt som helst på dryck när de är ute på stan en kväll så varför inte på vårt bröllop??

Jaja, det där kommer vi att tjata om en lång tid har jag en känsla av. ;)

Hur gör ni???

• Pumpkin

Om jag vore som er Anja, då skulle jag definitivt låta gästerna betala själva i baren! Vem faen har råd att bjuda sina gäster på allt i baren till restaurangpriser?! Nä, har man en "egen" lokal och köpt spriten billigt själv, då kan jag förstå om man har råd med det, men inte på en restaurang.

Svar på tråden 2008 Sommarbröllop, tråd 4