• Gemma

Summan av allt

I flera veckor har jag funtat på ett namn som är tillräckligt omfångsrikt. Jag tror jag har det nu. Enjoy!

Kram, G.

• Svar på tråden Summan av allt
  • Blivande Fru Stålhandske

Gemma:

Resväskorna var stora och vi hade ju varsin enorm skinnväska som handbagage som var ungefär tre gånger så stor som det tillåtna, som vi aldrig visade vid incheckning, så lite mer än två väskor var det väl till slut... :)
    Vinterkläder? Jag har kallt räknat med att inte behöva några då vi bor såpass sydligt, men har ett par tjockare kavajer och jackor med mig och lite stickade plagg, så det borde räcka. I HK köper jag på mig cashmere , sen får det vara nog. Sen blir det säkert en tripp hem till Sverige för att hälsa på och förnya garderoben lite senare, och samtidigt ta med sig de ägodelar som man saknat!

Min blivande går enligt devisen att "man ska spara ALLA kvitton och räkningar i tio år", därför var vårt föregående hem fyllt av kvitton upp till bredden, åtminstone kändes det så stundtals. Jag satte in allt i pärmar vid flytten, så fick det vara tyst sen. Det måste väl stå någonting i den där Feng Shui boken om för mycket papperssparande, att det stör balansen eller något? Säg att det är så!

Izunia:

Har sett dina bilder i din bröllopstråd nu, och herregud vad fin du var! Hur lång var din slöja? Funderar på om jag ska ha slöja, och i så fall vilken typ/längd...

Ert hus låter fantastiskt! Väldigt trevligt med trägolv, all marmor här känns så opersonligt och inte hemtrevligt alls.

• Lapinette

Stålis - det där med 10 år är min man också uppfostrad enligt. Han har alla sina fakturor och specar i små söta platskartonger med hängmappar. Tror vi fick med oss 3 stycken sådana i bilen upp från Cannes. Men som sagt, annars är han jätteduktig på att rensa.

Själv somnade jag på soffan kl 22.00 igår efter ett hårt träningspass och hemlagad wok. Jösses vad jag är trött numera. Är det pga höstens intåg eller åldern?

Vi får se hur högt lägenheten ligger på idag men något bud hoppas vi på att lägga (för första gången). Räknar kallt med att vi inte kommer att få den men det vore härligt ned nyårsfest/inflyttningsfest i vårt nya hem.

• Trollsländan

Jag är också en kvittosamlare, drar av så det stänker i deklarationen och lyckas alltid, förutom i år då jag har fått påbackning. Men 10 år är väll lite väl lång tid att spara dom. 5 år gäller i Sverige (för deklarationer och vanligtvis 2 år för kvitton på saker med garanti). Hela min släkt har varit samlare, morfar hade en unik samling med krigssaker, rustningar, flygplan och kanoner i trädgården, samt ca 30 motorcyklar i en gammal fabrik. Allt försvann på ett tragiskt sätt när min dementa mormor fortfarande gick att lura så den miljonen såg jag inte mycket av. Min morsa var inte mycket bättre, hade gamla läppstiftshylsor fint uppradade i lådorna och gamla miniatyrparfymbehållare i skåp. För att inte tala om servicer, kunglig dansk, maria blå björnbär, ostindia...name it, och sen allt silver. Jag längtar tills vi jobbar båda, då ska vi definetivt ha städerska och det första som ska göras är att putsa allt silver.
    Jag har alltid undrat, men det verkar som jag fått ganska bra svar i och för sig, hur har ni som bor i utlandet gjort med era finserviser (kunlig dansk typ) Tar man med sig allt eller står det hemma hos föräldrarna i en låda. Och böcker....vi hade 15 kartonger böcker, det är inte klokt... som om vi läser alla dom.

• Trollsländan

Ibland när jag sitter här med alla mina fina silverbestick och antika möbler blir jag lite trött, skulle vilja slänga ut rubbet och få börja från noll. Välja allt tillsammans istället för att leva bland gammalt arvgods. Inte så kul för maken heller med mammas skåp, mormors bord och morfars stol som han tillverkade själv... Och snacka om att han tillverkade, vi skulle kunna fylla hela hemmet med möbler och prylar som min morfar tillverkat (hade snickarfabrik vid en period i sitt liv, när han inte var cirkusdirektör, eller leksakstillverkare).
    Hjälp jag får inte luft, behöver feng shui....för att andas bland alla prylar och damm. Men så svårt det är att sälja eller kasta antikt arvgods. + att man ska ju verkligen inte klaga.

• Izunia

gemma...hemsida harn är full bilder nu men jag kan inte publicera den än...snart!!

Trollsländan: Tack!! :)
    Jag hade en väldigt lang slöja, kantad av kristaller. jag älskade den. Lite romantiskt med längre slöjor tycker jag. Personligen gillar jag inte alls. Men smaken som baken! :D

• utvandraren

Hellu...
    Vad stilla det var här idag! Nu har jag just klarat av ännu en allt för heltisk dag på jobbet! Önskar att jag kunde operera in en lite hårddisk i huvudet så att jag kom ihåg bättre! JAg har fått en liten palmpilot men den piper så irriterande att jag inte klarar av att använda den! Tvihåller tjurigt på min filofax men den är ju så dårlig på att påminna....

Lapinette! Hur går det med budrundan? Are you in??
    Håller tummarna för dig!!

Angående utsortering så gjorde jag ett ryck i flytten förra året så jag har inte så mycket prylar. Någon som kom hem till oss utbrast: Så fint och minimalistiskt ni har det! Och det stämmer inte alls, jag är mer mixad i min stil och även om jag tycker det är fint klarar jag aldrig konceptet "less is more". Tror hon måste menat att vi inte har så många möbler än...
    Något annat jag kan rekommendera är att sätta saker i boden, som det naturligtvis blir inbrott i. DEt har jag provat 2 ggr men inte i vår nuvarande lägenhet. Det är nästan lite konstigt hur LITE man saknar sakerna som blivit borta! Kunde likagärna kastat med en gång!

Ha en strålande afton damer! Tjingeling!

• Lapinette

Ahhh...som att ställa prylarna i källarförrådet och hoppas på inbrott. Har haft det en gång och försäkringsmässigt var det yahooo...sprang och köpte ny skidutrustning (den gamla, gamla, fula...blev snodd).

Jepp, vi är fortfarande med i budgivningen. Det var tyvärr 9 som var intresserade och jag la ett andra bud för 2 timmar sedan. Flera sitter nu och funderar. Vi behöver inte fundera så länge det ligger under vår överenskomna gräns.

Skulle aldrig våga nämna för min mamma om våra bud. Hon tycker det är hemskt nog att vi ska flytta in till stan. Pratade precis med henne i telefon (de åker till Bulgarien ikväll och min man ska skutsa dem ut till Arlanda) och jag blev återigen en trotsig tonåring. Usch, vad det är hemskt! Tycker inte om att känna mig så men ibland så blir jag tokig när jag pratar med henne. Hon är så odiplomatisk och har sina bestämda åsikter som jag inte alls kan förstå...vet inte ens om hon själv kan förstå dem.

Ursäkta, behövde avreagera mig!

• utvandraren

Lapinett!
    Jag fick också en spottstyver av försäkringsbolaget och gick med en gång ut och köpte nya snowboard grejer! Fett!

Men det enda jag tyckte var tråkigt med inbrottet var att min fina päls som jag ärvt av min mamma och fått restaurerad, och omsydd vintern innan inbrottet blev stulen! Buhu...

Vet hur det är med irriterande föräldrar! De vet ju alltid bäst, vet du väl?? Mina är faktiskt riktigt lätta att ha att göra med, men visst är det konstigt att en mamma på två röda kan få en att bli 14år igen? Tror det bara är att gilla läget! Så är det! Men då är det för väl att man kan komma hit och gnälla lite och få sympati! Hav styrka syster och hoppas att budet räcker till....

• Lapinette

Ny dag, nya bud!

Min mor fortsatte sina diskussioner med min man som körde dem ut till Arlanda igår medan jag avreagerade mig på Skype med brorsan som stöttade mig (förstås)! Vi har en mamma som är full av energi men även med väldigt starka åsikter. Både brorsan och jag kan vara mycket glada över många bra egenskaper som vi fått från henne men samtidigt blir jag rädd när min man kommer hem (igår) och säger att nu förstår han varför jag tar i så ibland när vi diskuterar. Man vill ju inte likna sina föräldrar...men gör det ändå.

• Trollsländan

Spännande med lägenhetsbudgivningen!! Jag håller tummarna att dom lägger sig. Jag har precis fått iväg det tråkiga skattebrevet, skickade en 40 kopior som styrkte min sak, bäst att begrava dom i papper så dom får lite att göra. Och sen har jag ringt och försökt jaga på kommunen om bygglovet, jag har 3 muskelösa snickare som står och väntar på att få sätta kofoten i mitt sommarnäste och allt försenas på grund av byråkrati, papper hit och papper dit. Tänk om dom hinner få upp taket innan vintern, då kan vi tillbringa hela våren o sommaren med inredning och tapetval. Det ska bli jättekul!

Svar på tråden Summan av allt