Summan av allt
I flera veckor har jag funtat på ett namn som är tillräckligt omfångsrikt. Jag tror jag har det nu. Enjoy!
Kram, G.
I flera veckor har jag funtat på ett namn som är tillräckligt omfångsrikt. Jag tror jag har det nu. Enjoy!
Kram, G.
Gemma, glosor är så otroligt tråkigt att läsa in. Jag var en riktig hejare på glosor en gång i tiden. Jag fick in en teknik där jag skrev upp glosor och svensk översättning på ett papper, täckte över glosorna och skrev om och om igen, tills jag fick alla rätt.
Har just varit och tränat spinning och bodypump (kombinerat pass). Tog det lite lugnt med vikterna för att inte ta ut mig som förra gången (ni minns väl, ett pass på sats och jag gick på smärtisar i en vecka!). Det var hur kul som helst! Känner mig taggad att fortsätta. Målet: en jäkligt snygg kropp till juni - så jag kan ha axelbandslös klänning utan att gäddhänget förstör!
Är ensam hemma. Funderar på att ta ett krafttag och putsa våra fönster.
Lördag kväll, och jag är HELT slut.
Har nyss kommit hem från ett par långa dagar i Hong Kong, storstäder suger verkligen musten ur mig!
Besökte generalkonsulatet först av allt då blivande ansökte om ett nytt pass. Han är nitton år gammal på det pass han har idag.. skillnaden i utseende är markant och passkontrollen tar alltid extra lång tid för honom, så det var så dags för ett nytt. Samtidigt passade vi på att rösta i riksdagsvalet. Ni kommer väl ihåg att utnyttja ert medborgerliga privilegie och er rätt att rösta, flickor?
Anledningen till vår tripp till HK var en kräftskiva som anordnades av Young Professionals och Handelskammaren i HK.
I nio ihopkopplade djonker i Hong Kongs hamn, satt drygt tvåhundra svenskar vid borden med löjeväckande fula hattar, haklappar och sörplade kräftor, sjöng snapsvisor för full hals och drack akvavit för glatta livet, hela kvällen.
Runt midnatt var vi tillbaka på land, och de flesta begav sig till Mes Amis, en liten bar med dansgolv i stadsdelen Wan Chai. Där gick det självklart livat till, stämningen var över förväntan och jag stortrivdes! Trodde i min fördomsfulla värld att det skulle vara fullt av ihopsnörpta kärringar som såg ner på allt och alla, men jag hade fel, som tur var.
Eftersom jag inte dricker alkohol varken ofta eller mycket, så blir huvudet alltid avsevärt tyngre än annars "dagen efter", idag var inget undantag! När blandningen består av vin, champagne, snaps SAMT drinkar, då kan det inte gå annat än fel. Skäms på mig!
Vi hade tänkt att shoppa några timmar innan vi tog en sen båt hem till Kina, men då det började ösa ner regn efter vi ätit lunch, och vi inte hade några paraplyer så sprang jag runt i säkert tjugo minuter för att försöka köpa ett par. Tills slut lyckades jag, självklart var de svindyra, men vad gör man?
Blöta, irriterade, trötta och lite arga bestämde vi oss för att åka hem direkt.
Självklart glömde vi båda paraplyerna i taxin när vi kom till färjeterminalen... :)
Vi ska till Hong Kong om två veckor igen på klock och juvel- mässa, då blir det riktig shopping hoppas jag!
Gemma, hur klarar du att bo i en så stor stad? Jag skulle aldrig klara mer än en vecka i HK, ännu mindre i Shanghai.
Jag är en småstadsflicka i grund och botten, verkligen!
Mitt hjärta värmdes och lungorna fylldes med ren luft så fort vi kom hem och all grönska var så härlig.
Här är vår utsikt från sovrumsfönstret:
img161.imageshack.us/img161/3731/backyard7lx.jpg
Och Lapinette: GRATTIS! Ska bli kul att höra detaljerna om ert nya hem!
Oki... tillbaka från en kväll på stan. Vi började med middag på ett superflådigt ställe (gott), sen gick vi ner en våning och minglade med en massa bekanta på The Glamour Bar - "it"-stället i shanghai. Och alltså - vi var såååå besvikna! Zero it-faktor. Totalt anonymt, bara massa strömlinjeformat människor med... OK allt. Började till råga på allt bråka med mannen för att jag sa att jag skulle rösta på socialdemokraterna. "Jasså du tänker slösa bort mina hårt ihopslitna pengar på en massa slöa kids som bara vill åka skateboard?". Ungefär sådär gick snacket. Vill bara påpeka att jag ALDRIG varit socialdemokrat tidigare i mitt liv, och han har aldrig varit moderat.
This place was evil. No more Glamour Bar, ever in the history of the world. Inte ens champagne-drinkarna var nåt bra, och jag fick vänta 45 minuter på min. Usch, usch, usch.
Desillusionerat: G.
(men som ni märker av min osammanhängande svada så visst sjutton slank dom ner)
Gemma, politiska diskussioner i vårt hem brukar också bli rättså häftiga...
Söndag eftermiddag, nykter, lugn och fin. Mannen har språklektion i rummet bredvid, jag "pluggar". Snart ska vi knata iväg till skräddaren för en andra provning, kostymen blev lindrigt sagt rymlig i första vändan. "Wo bo sir meigouren", sa mannen surt. "Jag är INTE amerikan. Make tighter! Tighter!"
Så nu blir det spännande att kolla om de fattat. Troligtvis inte. Alla säger - eller hur Stålis - "inga problem! Don't worry! - och sen blir det plågsamt uppenbart att de inte fattat ett dugg, eller bara inte brytt sig. Varje litet projekt är som ett lotteri.
Sen ska vi på massage, jag är fortfarande stel efter min body pump-sejour så jag satsar på en shiatsu.
Stålis: Jag kommer från en by med 2000 invånare, en lång sandstrand, en massa skog, åkrar och sen inte så mycket mer. Ändå trivs jag kanon. Men vårt område, French Consession, är som en villastad med slingriga, trädkantade gator. Ja, jag tjatar om de där gatorna men de är verkligen drömfina. Och efter ett tag stänger man in sig i sig själv vid behov. Då kan man vila oavsett omgivningen. Jag är en rätt stresskänslig person så för mig var det verkligen "bära eller brista" när jag flyttade hit, men nu har jag lärt mig otroligt mycket om mig själv och vad jag behöver för att må bra, eller hur jag ska tala mig själv tillrätta om jag känner att jag börjar få spel.
Does this make sense?
Men den rena luften där du bor... aaah, jag avundas dig. Frustrerande att gå höstpromenad i avgasångor.
Kram, G
Stålis ÅÅÅÅÅ nu såg jag utsiktsbilden. Grönska fyller även mitt ansikte, avundsjukefärgen.
Nu har jag publicerat foton från vår lägenhet. Stålis - helt klart en urbanare utsikt... men mysig ändå.
gemligheter.blogg.se/