Summan av allt
I flera veckor har jag funtat på ett namn som är tillräckligt omfångsrikt. Jag tror jag har det nu. Enjoy!
Kram, G.
I flera veckor har jag funtat på ett namn som är tillräckligt omfångsrikt. Jag tror jag har det nu. Enjoy!
Kram, G.
gemma din kväll ute lät som ställen jag verkligen hatar att ga till..För mig finns det inget värre än en bar utan atmosfär! Det är som att ga in i ett kylskap och bara titta pa alla andra människor utan personlighet..trakigt!
Politiska diskussioner...var ute pa en kompis födelsedagsfest igar och rakde ramla in i en sadan da..öhh jag blir sa trött pa det! Fast sen blev jag riktigt full igen och da blev det bättre!
Jag älskar stooooooora städer..i den halan jag bor i pa 135.000 invanare finns det ingenstans att ga ut. Igar var det fullt av opersonliga typer som tror att de är nat. Det jag verkligen avskyr med detta landet är att folk är sa j*kla arroganta och otrevliga. Hur kan man ga in i nan och sparka hart pa hälsenan och inte atminstone bara be om ursäkt när man gar förbi!? ohhhh!! :[ Just say you´re sorry man!!
Ja nu fick jag prata av mig lite...:)
Stora städer jag..men frisk luft...Me love! Speciellt i alperna..
Stalis..din utsikt var underbar!! Jag hade gärna vaknat till den!
Gemma kul att se bilder fran er lägenhet. Ser väldigt elegant ut med alla listade kanter! Är det din man som jobbar hart i bakgrunden?
Åh Gemma, vilken fantastisk lägenhet och innergården ser supermysig ut! Jag förstår att French Concession måste kännas som en grönskande oas i en betongklump som Shanghai.
Jag älskar också stora städer, men efter några dagar blir jag bara helt uttömd på ALL energi, jag vill bara hem. Jag önskar jag reagerade annorlunda. Fast skulle det komma till det valet att vi skulle behöva flytta till Hong Kong i framtiden,-det är inte helt omöjligt- då får man göra det bästa av det och ta tillvara på det som faktiskt finns där, som Gemma i Shanghai. Det är ju ändå något oerhört speciellt med storstadspulsen, tillgängligheten, mångfalden och dem stora massorna!
Vad härligt att jag inte är ensam i problemen med alla missförstånd här i Kina! Jag var fyra-fem vändor hos min skräddare med mina två klänningar, en skjortklänning med vidd och en ganska vanlig klänning i chiffong med midjeband, och det blev bara fel, fel, fel. I början var de för stora, som du säger, satt som ett tält på mig båda två. Sedan kunde de aldrig bara fixa det som jag ville ha det, så jag gav bara upp, tog med mig de OK klänningarna och nu blir det att handla i Hong Kong när jag behöver något. Där har de i alla fall storlekar som sträcker sig högre upp än 34-36...
Just nu har jag återfått förtroende för att något kan gå rätt i Kina, då jag precis kommit hem från ett möte med en fabrik, och våra beställda prover blev rätt på första försöket. Helt otroligt!
Blivande mannen och jag är rörande överens när det kommer till politik, det är skönt, hetsiga politiska diskussioner där ingen någonsin kommer att ändra sin åsikt, är bara jobbiga.
Skulle man finna sig i en sådan är det bäst att göra som Izunia, jag citerar:
"Fast sen blev jag riktigt full igen och då blev det bättre!"
;)
.........;)
Gemma, ditt hem ser väldigt vackert ut! Jag föreställde mig faktiskt ditt hem i just den här stilen. Du är på många sätt väldigt lik min kusin, som bor i Kuala Lumpur och är också "lyxhustru" (hon pluggar stenhårt). Hennes hem ser precis ut som ditt! Härligt när ens tankar om er BT tjejer stämmer.
Måndagmorgon och jag sitter själv här på jobbet och läser allt som ni har skrivit i helgen. Imorgon frå vi ADSL...och om ca 2 månader så flyttar vi.
Nu kommer beskrivningen av lägenheten. Gemma, det är inte något gammalt sekelskifteshus utan ett trist grått hus byggt på sent 60-tal. Dock är alla husen runt omkring jättevackra så vi kan sitta och blicka ut över de vackra hustaken. Lägenheten ligger högst upp, sjätte våningen och har balkong. Den är på 86 kvm med nytt kök, jättestort vardagsrum, massor av garderober samt klädkammare, två rymliga sovrum och ett stort badrum. Badrummet är helt ok men har potential till att bli riktigt trevligt med klinkers, bad och dusch etc. Det är det rummet som vi kommer att investera i...dock inte på en gång. Vad har jag glömt? Jo, vi har garage i huset vilket är ett jätteplus för oss med bil.
I fredags firade vi detta köp med att gå ut och äta med min bror plus flickvän. Det var jättetrevligt och blev jättesent. Resten av helgen har vi njutit av vin, champagne och god mat men inte ute på restaurang. Igår var vi ute och njöt av solen hela eftermiddagen. Det blev en långpromenad runt Kärsön och en lunch ute i solen på Brostugan. Vilket underbart väder!
Utvandraren - Paris, åhhh så härligt och hotellet såg jättefint ut.
Brud_juni - ha, ha tänkte faktiskt på att du skrev ut hela A's namn. Inte lätt att försöka vara anonym här. Själv har jag ju blivit "avslöjad" ett par gånger redan av folk som känner mig.
Era resa med safari och Zanzibar är en av de som vi skulle kunna tänka oss. Vi kommer inte att åka någonstans nu under hösten då det är tillräckligt med flytten men däremot funderar vi på att komma iväg i februari. Det blir att vända på slantarna för vi pyttsar in massor med sparkapital i lägenheten för att slippa topplånet.
Trollsländan - ser fram emot att se bilderna och känner igen det där med att återuppleva bröllopet. Jag satt dagligen och gick igenom våra bilder veckorna efter bröllopet. Ska ta tag i våra album och beställa kort efter flytten.
Stålis - har några vänner som bor i HK. Hon är svenska och han fransman. Vi skulle ha besökt dem på vägen hem från Japan. Kan säga att deras utsikt från sovrumsfönstret ser helt annorlunda ut än din ljuvliga grönska.
Hej på er! Första dagen i skolan kändes så bra! Jag hade turen att hamna i en liten klass, bara 9 elever till skillnad från de traditionella grupperna på 25-30 personer. Mitt intensiva pluggande hela helgen gav dessutom resultat, jag gled rätt smärtfritt in i gruppen som redan läst en hel termin. Men oj alltså, kinesiska är SVÅRT! Mina enstaka fraser bleknar jämfört med de långa haranger mina lite mer försigkomna klasskamrater häver ur sig.
Lärarinnan är ung och superentusiastisk; schemat är finfint och jag fortsätter att hänga med den trevliga tjejklicken - idag gick vi till Starbucks där två killar anslöt sig, en amerikansk landskaparkitekt och en egyptisk kille som jobbar med textiler (som så många andra här).
Sen linkade jag hem genom ösregnet (lyckades stuka foten eftersom jag var sen i morse och envisades med att ha mina nya platåskor, livsfarligt med tanke på den guppiga vägbeläggningen här) och träffade ytterligare en väninna som jag suttit och fikat med här, i vårt sköna vardagsrum. Latte, dofljus, Beth Orthon på stereon... ja, nästan som hemma. Temperaturen och vädret likaså.
Men alltså kan mitt onda inte försvinna från foten snart, jag blir galen... och på fredag ska vi gå på bröllop och jag måste vara FIN i mina nya platåskor.
Lapinette, jag gillar sextiotalslägenheter, er låter lite som vår på Kungsholmen fast större (vi har en 2:a på 68 kvadrat) och dubbelt så dyr ;) , vår byggdes visserligen på trettiotalet men bägge erorna (funkis resp. sextiotal) brukar ha smart planlösning med massa dold förvaring.
Våningen här är heeelt annorlunda, möblerna är bulliga och tantiga och jättebekväma, vi har inte valt dem själva men tycker att de passar bra i miljön. Framför allt gillar jag att det ser så kinesiskt ut, jag tror på att försöka bo "platstypiskt" när man har möjlighet.
Brud Juni, liksom din väninna i Malaysia pluggar jag stenhårt OCH jobbar, men känner mig ändå helt klart som en lyxhustru, kanske helt enkelt eftersom jag upplever mig priviligerad. Mannen och jag pratade om detta under en av våra kvällspromenader: Fördelen med att bo i ett land där det verkligen inte är någon självklarhet att man har det bra, är att vi för första gången i vårt liv verkligen kan inse hur lyckligt lottade vi är, och njuta fullt ut. Och det tror jag att det flesta av oss här på tråden har gemensamt.
Kram, G
Lapinette, er lägenhet låter mysig och trevlig. Det bästa är väl ändå att ha skaffat något eget i Sverige tillsammans? Är det den här lägenheten ni ska bo i med de tilltänkta barnen? I så fall är det ju fint med det extra sovrummet, menar jag.. :)
Gemma, önskar att jag också kunde plugga kinesiska nu, jag vill så gärna lära mig språket! Men det får vänta litegrann tills det är lite lugnare med jobbet, tyvärr.
Kinesiska är svårt, men du lär dig snabbt, det är jag säker på.
Hur var shiatsun? Jag är faktiskt massage-oskuld, har aldrig fått en professionell helkroppsmassage, någonsin. Tycker det är lite skrämmande att någon ska ta på hela mig, knådar och trycker.
Ja, förutom min blivande då.
Däremot var jag på huvudmassage, inpackning och klippning igår kväll. Första klippningen någonsin i Kina, självklart var det lite jobbigt, men ett måste. Skulle enbart toppa litegrann, så säger man ofta när man som jag, alltid haft långt hår, och är rädd att bli av med det.
Måttade upp två centimeter mellan fingrarna och blivandes kusins fru översatte, frisören förstod sade han, och började klippa underhåret. Klippte en liten stund, och sedan ser jag att han håller på att klippa av cirka 8 cm, inte 2! Då är redan nästan allt underhår klippt, så då var det ju självklart försent att göra någonting åt saken, så han fick klippa på.
Klippningen blev bra, men självklart var jag förbannad! Vad blev förklaringen till att han klippte så mycket?
Jo, han "tyckte att det skulle se bättre ut så"!
Jag säger bara det, kineser är ett underligt folkslag.
Helt rätt Stålis - vi behöver något gemensamt! Just nu flyttar min man in hos mig...spelar ingen roll att jag har försökt att rensa så är det ju ändå till 80 % mina saker som är i lägenheten samt jag som har köpt möblerna. Nu ska vi börja bygga något gemensamt. Ska bli skönt!
Extra sovrum kommer i början att vara arbets- samt besöksrum men sen får vi se?
Aj aj foten aj :( Stooor bulle.