• insideharmony

Medeltidsbröllop

Ja gör här en ny tråd för oss där vi kan slå ihop de två andra trådarna vi hade å vi blir fler i samma om vi slår i hop dem i stället ;)

En tråd för oss som planerar ett medeltida bröllop

Jag startar här nu en tråd för oss som vill planerar att ha ett medeltida bröllop. Tyvärr har jag hit tills ej sett någon som planerar för detta. Därför startar jag en egen tråd å hoppas att ni andra som oxå vill ha det så hittar mig. Så kan vi ha denna tråd att snacka lite med varandra å byta ideer å tipps till varan å även länkar bilder mm. Oxå kul å höra hur långt ni kommit på vägen å hur det går med planering å så. Vem vet vi kanske kan bli ett gott gäng som hänger på denna tråd för lite likasinnade är vi ju då :D
    Jätte kjamizzar på er alla!

Tänkte göra egna inbj.kort till medeltids bröllop nån som har några tipps???

Hej hej! Tänkte göra egne både inbjudningskort å tack kort osv till vårt medeltids bröllop. Men ja har idee torka...! Nån som har några bra förslag, vill ju att de ska passa in i temat.

• Svar på tråden Medeltidsbröllop
  • Kirsto

Isabeau: Jag gick också upp 2 kg. Blä! Men inte lever jag på vatten och bröd ändå, godissuget finns ju kvar.

• Isabeau

Sol: du kan köpa liknande formar på ICA också. De är säkert lite billigare än Tupperwares också

Är hemma och är tokförkyld så nu har jag tid att sitta och skriva lite här! Här kommer receptet på fransk champinjonpaj (4 port):

500 g champinjoner
    2 msk olivolja
    100 g keso
    30 g pecorinoost
    30 g cheddar
    ½-1 tsk ingefära
    ½-1 tsk svartpeppar
    Pajdeg:
    3 dl vetemjöl
    150 g smör
    2 msk kallt vatten
    1 tsk salt

Blanda en pajdeg och tryck ut degen i en ugnsäker form. Tvätta champinjonerna, dela dem ett par gånger om de är stora. Lägg svampen i kokande vatten och förkoka dem några minuter till de krympt ihop något. Häll av vattnet och balnda ner ost, olja och kryddor. Smaka av med salt och peppar. Lägg fyllningen i pajskalet och baka i ugnen ca 45 min på 200 g till pajen fått en fin färg. Garnera med hackad persilja ovanpå och servera gärna med en god och fyllig ale.

Bakgrunden till receptet är att då man under medeltiden fastade under hälften av året finns det en stor mängd grönsaksrecept bevarade. Tanken med fastan var att man skulle äta återhållsamt och avstå från kött. Receptet på denna paj kommer från "Le ménagier de Paris", en bok med recept och goda hushållsråd från det sena 1300-talets Paris som en välbeställd borgare lät sammanställa. Den är dock inte så återhållsam...

• insideharmony

Isabeau
    Nu har ja gjort ett word doc för bara medeltids mat som ja febrilt samlar på å kan då gå till baka å kolla i.

I går på min tupperware demo bjöd ja på morotskaka som ja hittat på nätet länkar till den här. De e varken medeltids mat el smalmat Men den var bara så super god å alla älskade den. Å en väninna till mig sa att den smakar samma som de har på de finaste konditoriet här i stenungsund som bara är så kända för att deras tårtor å kakor osv är så mkt godare än på andra ställen :D

Undra om de oxå har hittat receptet där.
    Men ja tog inte russin i för de är många som ej gillar de. å de har de häller ej på fiket här. Men ja måste nog hålla med henne om att den smakar samma. Ska bjuda min väninna som jobbar där å höra va hon säger :D

Så ja måste bara ge er reseptet här kommer de ;)

hem.passagen.se/cajsawargskokbok/morotskaka.htm

Bara en sak till VARNING För Frosseri Till Man Spyr :D

• insideharmony

Isabeau ska kolla in de silicon formarna på ica fö ja fastnade för att de är energi sparande efter som att man kan ta bort 1/3 del av tiden. Vi är rätt noga me sånt här å har vattenkokare oxå å kokar upp allt vatten i den i stället för att göra de på plattan för de sparar man massor på.

Vi låter häller ej de lysa överallt osv.
    Tyvärr ha vi en dator som drar en j-kla massa el men d få vi la leva me då. Men vi sparar in på de andra i stället. Ja ha aldrig gillat att slösa el. Samma med min beställda el fria hushållsberedare känner samma sak där. Varje varv man vevar går knivarna el visp el va man har på runt 4varv så man kommer upp i otroliga hastigheter utan att anstränga sig så värst. Å de bästa av allt utan el.

• Isabeau

Sol: mmmm, älskar morotskaka! Ska baka i helgen...Och både du och jag är ju ganska tårtbakande av oss vill jag minnas

Vi försöker också spara lite på energi där det går, men barnen går ju och tänder lampor överallt, även när det är ljust ute

• insideharmony

Isabeau
    Våra barn ha "nästan" lärt sig att släcka efter sig å ej ha tänt i onödan. Men man får tjata ja lovar :D

Ja testa den du kommer inte att ångra din när du sitter där å mumsar men du kommer att ångra dig sen för hade du aldrig testat den vet du ju häller ej va du går miste om. Den är sååå underbar :D va ja inte snäll nu :P

• Isabeau

Känner mig lite hängig nu, men när orken återkommer ska det bakas morotskaka

• Kirsto

Ibbe: Nuss nuss! (som är det snällaste man kan säga till nån det är synd om, enligt min kompis Henrik) Sköt om dig!

• insideharmony

Ja Ibbe, du få krya dig ;) frisk kjamar från Bästkusten ;)

• insideharmony

*Puffar lite*
    Å hopas att ibbe ha frisknat till ;)

Svar på tråden Medeltidsbröllop