• insideharmony

Medeltidsbröllop

Ja gör här en ny tråd för oss där vi kan slå ihop de två andra trådarna vi hade å vi blir fler i samma om vi slår i hop dem i stället ;)

En tråd för oss som planerar ett medeltida bröllop

Jag startar här nu en tråd för oss som vill planerar att ha ett medeltida bröllop. Tyvärr har jag hit tills ej sett någon som planerar för detta. Därför startar jag en egen tråd å hoppas att ni andra som oxå vill ha det så hittar mig. Så kan vi ha denna tråd att snacka lite med varandra å byta ideer å tipps till varan å även länkar bilder mm. Oxå kul å höra hur långt ni kommit på vägen å hur det går med planering å så. Vem vet vi kanske kan bli ett gott gäng som hänger på denna tråd för lite likasinnade är vi ju då :D
    Jätte kjamizzar på er alla!

Tänkte göra egna inbj.kort till medeltids bröllop nån som har några tipps???

Hej hej! Tänkte göra egne både inbjudningskort å tack kort osv till vårt medeltids bröllop. Men ja har idee torka...! Nån som har några bra förslag, vill ju att de ska passa in i temat.

• Svar på tråden Medeltidsbröllop
  • insideharmony

Elinore 23/9-06
    Rostade rotfrukter lät väldigt intressant har du nåt kul resept på de. Vi ska ju ha medeltids inspererad mat å de åt ju mkt rovor :D

• Lucyinthesky

Jag vet ett gott recept med rostade rotfrukter!

Man har morötter, palsternackor, kålrot å rotselleri. På med olivolja, salt, peppar, honung och timjan. 225 grader i ca 20 minuter. Mumsigt! Man kan ha lite solrosfrön i ochså!

• insideharmony

Lucyinthesky
    Lät jätte gott tack så mkt, ska pröva de :D Gärna fler resept, vill oxå ha de Elinore 23/9-06 ska ha på brölloppet oxå ;)

• Isabeau

Kirsto: hehe, det var kul att se med alla mina fingerade uppgifter Jag kanske är fånig, men undrar om man skulle ta bort den bilden med telefonnumrena, jag tänkte ifall nån får för sig att ringa dessa. Trist om nån har det telefonnumret i verkligheten?

Lucy in the sky: vi brukar också göra nåt liknande fast brukar lägga till lite rödlök. Mmmmm! Gott att ha potatis till, men det blir ju inte riktigt medeltida förståss

Belsebubblan: det är inte så svårt att göra själv om man gör två tuber och fyller med lite vad och sen tvinnar och syr ihop. Slöjan (om det egentligen var den du undrade över) går att köpa material till i tygaffärer i lämplig längd och bred och sen fålla i kanterna så att tyget inte fransar sig.

Elinore: det kan ju vara fint med en blomkrans i håret om du vill ha det utsläppt eller fästa fina band.

• insideharmony

Isabeau
    såg erat kort på monogramsidan å de var helt underbart vackert.

www.monogramsidan.se/cgi-bin/homepage/sw/Start

Blir lite avis ju vill oxå ha mina å få i väg dem men de blir ju ej aktuellt än på 1år :D så vill ja ha lika fina oxå ;)

• Elinore 23/9-06

tja...brukar inte gå efter recept så mkt..men, man tager vad man haver, så morötter,lök,palsternacka, potatis (om man vill fuska lite) och ordentligt med flingsalt och smör och in i en varm ugn...minst 200 grader
    gärna lite rosmarin och timjan om man har det

• Isabeau

Sol: tackar och bockar! Såg förresten att det finns en tjej här som har *sol* som nick! För er som inte vet det heter inside harmony Sol (så att det inte blir nån förvirring om vem vi talar om alltså )

• Månskäran

Hej, Jag planerar också medeltidsbröllop! Håller just nu på med festen och måste fråga er som vet. Jag läste i en bok att man åt himla mycket bröd på medeltiden och blötte upp det i soppskålen. Hur gör man sånt? Kryddor verkar vara lite använt också med undantag för hovet och klostren, men vet ni hur mycket vanligt folk kryddade och med vad? Tacksam för alla mattips!

• Lucyinthesky

just det lök ja... hur kunde jag glömma det???? jag ÄLSKAR ju lök! Givetvis ska där va lök i! Vi brukar ta scharlottenlök (stavas det så???) blir väldigt gott! å kanske några vitlökslyftor om man känner för det!

• insideharmony

Isabeau
    ja vet de brukar alltid vara upptaget av falska solar om man får utrycka sig så :D
    De är ju därför ja många gånger avslutar mina inlägg med /Sol men ja glömmer ju de oxå Å kan ju tala om att på www.svartbrud.se där har ja sol som nick, då de fans ledigt. Så ni vet att ja e samma.

Å tack så jätte mkt för att förslag på recept nu ska ja testa de i de närmsta dagarna å se om fam gillar de. Men bäst att inte säga va de e då.

Är de nån som varit på den medeltids restuaranten i visby kommer nu ej ihåg va den heter men där serveras maten så man får äta den me händerna bara. Helt underbar mat där.
    Där hade de nåt jätte gott gjort på rotfrukter vet ej om de är detta ni beskrivit här el om de var nåt annat. Men de liknade nästan nån pyttipanna på rovor när de kom på talriken. Å så ljuvligt gott. Om de ej är samma så om nån vet va ja menar å vet hur man gör de får ni oxå gärna skriva å berätta :D ;)
    Kjamizzar /Sol

Svar på tråden Medeltidsbröllop