• Gemma

Glamour, mon amour!

Skål och välkomna.

• Svar på tråden Glamour, mon amour!
  • Gemma

Hej igen! Själv tycker jag just nu att mitt liv känns comme si comme ca, jag har ju inget jobb och då är det lätt att få meningslöshetskänslor. Vet att det är dags att ta itu med sånt när man börjar vika tvätten i fraktalformationer men det är så SVÅRT att karriära när man inte fattar ett ord av språket som talas runt omkring en. Ska i alla fall på min första kinesiskalektion ikväll! Längtar!

Köpte pioner igår. Är det någon som förstår hur gott de luktar? Annat på gott-toppen: Akacia! Vi red genom flera mil av akaciaskog i Ungern, kändes som att ha förirrat sig in på NK:s parfymavdelning om man blundade. Minus kärringdofterna. Vilken är er godaste lukt? Min är nybakad kalacs, det där ungerska påskbrödet som jag gjorde här i Kina - minns ni? Påminner om en brioche fast liiite mindre smör och socker, plus att den görs som en stor fläta. Så:

1. Kalacs
    2. Häst
    3. Mörk choklad
    4. Rosorna i min brudbukett
    5. Solvarm tallskog
    6. Badstranden i Skälderviken på åttiotalet som var en mix av sand, tång, barrskog, cocosolja, svett och smältande päronsplit.

Er tur!

Nu ska jag stryka två par byxor för stryktanterna fattar inte att man vill ha PRESSVECK. Sen ska jag snöra på mig i-poden och forcera mitt nya hemland, rätt motvilligt måste jag erkänna. Efter en månad i Sverige känns tjugomiljoners-Shanghai som en käftsmäll.

Kram, G

Och pssst... en liten blåmes viskade att Lapinettes bröllop var fantastiskt... resten får hon berätta.

• Gemma

Och alltså tack för att ni önskade mig välkommen tillbaka, jag har saknat er också.

Brud Juni, är det roligt att springa? Jag kan inte, mina ben vet inte hur man gör. har alltid önskat att kunna springa, verkar vara skitjobbigt i början men sen - naturligt knark. Plus att det är gratis plus att man får vara ute i naturen - i Sverige, med ren luft. Ja jag tjatar men det är äckligt att andas avgasluft så fort man kommer ut.

Brud juni, roadmovie, varifrån och vart? Och vad ska ni hitta på? Låter ju hur coolt som helst!

• Gemma

Laban - GRATTIS! Du är alltså en gift kvinna nu, till hälften i alla fall. Var någonstans gifte ni er? Hur var det?

Och vilken är izunias sida? Vill också kolla på caketoppern.

• Roslagsbrud

Gemma: Den här årstiden så är det nästan otacksamt att jämföra Sverige med något annat land. Vad slår svensk försommar? Kan dock trösta dig med att vi har blivit lovade si så där väder ett tag framöver. Men jag förstår precis vad du menar med krispig luft. Varje gång jag varit borta en längre tid så känns att komma hem som att dricka ett stort glas kallt, rent vatten!

Spöket Laban: Efter många funderingar så bestämde jag mig för att behålla mitt eget efternamn. Det är ovanligt och välkänt i min bransch och det har ju varit mitt så länge nu. Orkar inte heller med att hitta på en ny namnteckning...

Gemma igen: favo dofterna... Hum, återkommer alltid till blomdofter. Pioner doftar fantastiskt! Och så kaprifol, plommonträdens blomning, för att inte tala om mimosan... Hembakat bröd, nybrygt kaffe, men bäst av alla dofter är ändå älsklingens halsgrop - den får jag aldrig nog av

Även jag är så nyfiken på Lapinettes bröllop! Mitt eget närmar sig med stormsteg känns det nu som, och nästa helg ska vi till Lidö för att planera. Vi bestämde oss slutligen för en lättare meny än från början eftersom det är ju en lunchbuffé vi ska ha. Vad tror ni om följande?
    Blåmusslor marinières
    Öjebyröra
    Skagenröra
    Rökta räkor
    Dillgravad lax
    Varmrökt lax
    Kallrökt lax
    Rökt makrill
    Rökt sik
    Grillade blacktiger räkor
    Gratinerade havskräftor
    Kräftor
    Pastrami
    Grillad Kyckling
    Aioli
    Grav laxsås
    Kalix löjromsås
    Krondillskokt potatis
    Ljungfrusallad
    Blandade ostar
    Färsk frukt
    Hem bakat bröd

Visst får man skärgårdskänsla? Och så gott öl och krispiga vita vinter till det, snaps och kanske ett portvin till osten. Vi ska givetvis ha någon form av tårta/efterrätt också.

• Roslagsbrud

Spöket Laban: finnar när man börjar/slutar med hormoner kommer alltid som ett brev på posten tycker jag! Men så försvinner de en dag, lika plötsligt som de kom! Förhoppningsvis så slipper du smeta in dig med foundation på din stora dag... Kolla med en hudläkare om den kan skriva ut tabletter som får ordning på det hela.

• Gemma

Roslagsbrud: Låter urgott! Väldigt ambitiöst och lyxigt för ett lunchbröllop. Själv skulle jag ändra en smula i balansen: aningen mer kött + grönsaker, aningen mindre fisk + skaldjur samt såser.
    Såhär kanske:

Välj bort makrillen eller siken, samt ett av skaldjuren (Black tiger är gott men inte så skärgård).

Satsa istället på en rejäl köttbit, såsom lamm alt. vilt.
    Byt en av de majonnäsbaserade såserna / rörorna mot lättare variant, varför inte gräddfil + gräslök?

Lägg ev. till matjessill.

Någon mer grönsak skulle jag också välja, typ sparris, tomatsallad eller... ja, nåt i alla fall.

Brödet är jätteviktigt, jag skulle nog köra på typ gränna- eller Huså knäcke samt mörkt + ljust bröd.

Annars låter det helt super!

Kram, G

• Gemma

Känns också lite överambitiöst att ha två typer av kräftor. Men alltså nu är jag verkligen inne och petar ;)

• Roslagsbrud

Tack för tipsen! Jo du har rätt - behövs mer grönsaker. Smalare såser är nog inte så dumt heller. Ska fundera kring köttet - bekvämt om det är någonting som funkar kallskuret. Och så vill jag nog ha inlagd strömming... Gud så hungrig jag blev nu då!

• Brud_juni2007

Roslagsbrud, mmm låter som en underbar buffé! Jag älskar fisk och skaldjur. Men får nog lov att hålla med Gemma, lite mer grönsaker vore på sin plats.

Gemma, löpning är den ultimata träningen för mig! Tror inte riktigt på att dina ben inte kan. Du har nog börjat för tufft i så fall. Man ska börja jättelångsamt och springa i gångtakt, och bara en kvart i början. Sen successivt öka tempo och längd. Jag springer långsamt men orkar länge. Det är apajobbigt första kvarten, sen känns det som om man skulle kunna hålla på hur länge som helst. Jag gillar att det är gratis, ingen transporttid, man får se hur ful ut som helst och man känner sig sååå kraftfull när man orkat springa utan uppehåll i en timme! Som sagt, min allergi känns mycket bättre efter en joggingtur och det känns som om jag rensar kroppen på gifter när jag svettas och flåsar. - Ja, naturligt knark helt enkelt!

Vår roadtrip i Irland kommer att bli underbar! Vi flyger till Dublin, hämtar bil på flygplatsen och sen får vi se vart vi åker. Vi ska ha bilen i en vecka och bara köra dit vi får lust. Har med oss tält och sovsäckar så vi kan campa eller bo på bed and breakfast. Sista tre dagarna ska vi vara i Dublin. Det kommer att bli en kravlös och skön semester! Enda jobbiga är att det är vänstertrafik. A ska köra (jag vågar inte) men jag kommer säkert att ha panik ändå.

Mina favoritdofter (utan inbördes ordning):

* Mammas hudkräm (hon doftar ljuvligt gott min mamma, jag vet att jag är lite barnslig)
    * A (även när han är svettig)
    * Liljekonvalj
    * Kanelbullar
    * Nyklippt gräs

• marro

*hoppar in i tråden helt ny*

Min favoritdoft är utan tvekan lakan som hängt ute på tork en sommardag! *hoppar ut igen*

Svar på tråden Glamour, mon amour!