• Lapinette

MAJ 2006 tråd 4...

Då var det dags att öppna tråd 4 för oss majbrudar. Bra att ni har hittat hit så vi kan fortsätta att dela idéer, stötta, få råd och höra hur det går inför den stora dagen i maj.

• Svar på tråden MAJ 2006 tråd 4...
  • mia_maj2006

kattkatt: Sugarpastereceptet har jag fått här på BT. Det kommer här:

Sugarpaste går att täcka tårtan med blir vit
    1msk gelatin
    0,6dl kallt vatten
    1,25dl glucos (använde vit sirap)
    1msk glycerin (finns på apoteket)
    2msk vegetabiliskt fett (blir vitast med cocosfett)
    ca 20dl floursocker (skiktat)
    2-3 droppar smak och färg, om man så önskar

maizenamjöl och extra floursocker att pudra arbetsytan med (jag använde potatismjöl, gick lättare då

Satsen räcker till att täcka en tårta på 25 x 10 cm hög

Blanda gelatinet och det kalla vattnet. Låt stå tills tjocknat.
    Placera blandningen i vattenbad och hetta upp tills allt lösts upp. Tillsätt glukosen och glycerinet; blanda väl.

Rör i det vegetabiliska fettet och just innan det smält helt, dra bort från värmen, och tillsätt smak och ev färg.

Låt blandningen svalna tills den är finger varm.

Häll nu 10dl floursocker i en annan bunke och forma till en brunn. Häll den fingervarma blandningen i brunnen och rör med en träslev,
    blanda successivt i resterande fluorsocker tills kladdigheten försvinner. Fortsätt knåda tills sugarpasten är len följsam och inte fastnar på dina händer.
    Om sugarpasten är för mjuk, tillsätt mera fluorsocker; för hård, mer vatten (en droppe i taget).

Använd sugarpasten direkt eller förvara den i en lufttät bytta i svalen. När du ska använda den igen så ta fram den och knåda den mjuk igen.

Tårtreceptet kan jag maila dig om du vill. Har du någon hotmail eller så du kan lägga ut här? Annars kan du maila mig på basketmia@hotmail.com så skickar jag receptet som svar.

• Lapinette

kattkatt - vi beställde dock champagnen via internet till specialpris så den är dyrare i affär. Kommer inte riktigt ihåg ordinarie pris men självfallet billigare i Frankrike än i Sverige. I Sverige tror jag det är ca 310 kr/flaskan.

Önskar att vi också kunde få tårtan via restaurangen som vi bokat. Det hade varit så bekvämt. Nu har vi istället för många valmöjligheter och alternativ. Ska försöka prova lite olika tårtor när min blivande är i stan i slutet på april och sen bestämma oss.

• Telan

Lapinette: Varför kan inte resturangen fixa tårtan? Har ni frågat om det?
    Det har ni såklart gjort, men jag tycker det låter lite märkligt att de inte skulle kunna fixa även den.

• Lapinette

De har rekommenderat oss 3 ställen att beställa tårtan från. Nu har min blivande ringt till ett par ställen för att fråga priser och då sagt bröllop (för vi ville veta om de höjde priset då). Det ena höjde med ca 10 kr/biten och det andra är stället som jag redan har pratat med 2 gånger och fick ca 25 kr/biten första gången och när jag sa bröllop 55 kr/biten och nu sa dem 30 kr/biten oavsett om det är bröllop eller ej. Herregud, vi har m a o fått 3 olika priser från Taxinge Slottscafé. Hur ska vi kunna veta vad som gäller? Tänker ringa dem i eftermiddag igen och höra.

• Telan

Lapinette: Minst sagt förvirrat. Jag förstår att du blir lite less.
    Vi får betala ganska mycket mer bit, 40kr närmare bestämt. Men då fixar herrgården den också och vi slipper jaga priser och fixa med transport och dylikt.

• snaeckan

Vi skall betala 27 kronor per bit och cateringfirman fixar den precis som vi vill ha den!!!

• mialisa

Oj vi har nog en dyr tårta.. 50kr/bit. Men jag säger som dig Telan, herrgården fixar så det är inte mycket att välja på. Har fått bestämma utseende och smak iaf.

Jag hade möhippa i helgen! Det var superkul, jag fick dansa salsa, fic massage, spela in en skiva (MED kompisarna som tur var) och mysa hela dagen med mina underbara vänner. God mat och fest på kvällen förstås.Är SÅ nöjd!

• mia_maj2006

mialisa: Å det låter som en underbar möhippa. Jag får nog ingen, jag ordnar tjejfest på torsdagen innan bröllopet och mina vänner trodde att kontrollfreak som jag var så var det istället för möhippan. Blir det ingen så gör det inget då får jag räkna torsdagen som möhippa.

• mialisa

mia_maj2006: jag är också ett kontrollfreak, inte lätt för såna som oss att inte veta NÅT om dagen!! Jag visste visserligen vilken dag det skulle bli, men Gud vad jag har funderat innan, min blivande höll på att bli knäpp på mig, men på lördag är det hans tur..

• msbine

mialisa: Skoj med möhippa :) Väntar med spänningpå min, de har planerat den sen i oktober...

Vi betalar 45kr/bit ink leverans till festlokalen och ett egenhändigt komponerat brudpar, tyckte det var ett bra pris.

Svar på tråden MAJ 2006 tråd 4...