MAJ 2006 tråd 4...
Då var det dags att öppna tråd 4 för oss majbrudar. Bra att ni har hittat hit så vi kan fortsätta att dela idéer, stötta, få råd och höra hur det går inför den stora dagen i maj.
Då var det dags att öppna tråd 4 för oss majbrudar. Bra att ni har hittat hit så vi kan fortsätta att dela idéer, stötta, få råd och höra hur det går inför den stora dagen i maj.
Hej! Nu hoppar jag in här bland er andra maj-brudar! Idag är det två månader kvar! Underbart...
Chessie: jag ska tala om hur jag har gjort med namnbytet...mitt pass har gått ut, och jag tyckte det var löjligt att skaffa ett nytt i mitt nuvarande namn som jag ska använda först när jag har gift mig och egentligen inte heter det längre! Jag ringde till polisen och frågade innan, sedan tog jag med mig hindersprövningen och pappar om namnbyte och så gjorde de ett pass åt mig i mitt blivande namn. Nu är det bara att gifta sig och sedan ta med sig vigselbeviset och hämta ut passet. För säkerhets skull ska jag gå med vigselbeviset till skattemyndigheten och få det registrerat istället för att skicka in det. Men huvudsaken är att du har bokat biljetten i samma namn som står på passet, du kan altså använda ditt gamla pass när du är nygift om du bara har bokat biljetten i ditt gamla namn. Jag tycker iallafall att det ska bli så häftigt att resa som herr och fru med samma efternamn!
Maja-bruden
Jag åker på mitt gamla pass. Det viktigaste är att namnet i passet överensstämmer med det namn som man har bokat resan på.
Nu har jag lagt upp bild på prinsesskronan jag knåpat ihop. Den är inte perfekt, men jag är rätt nöjd! Ska ha den istället för brudpar på tårtan!
Vill ni kika finns bilden på: www.familjeliv.se/krypin/mialisan/galleri.php
Hej allihopa, börjar så sakta komma tillbaka till verkligheten och livet. Ligger vaken hemma och tänker och ska inte jobba förrän på em så jag vågade mig in här. Tack allihopa för ert stöd, det känns hårt och sorgset men det börjar kännas som jag kommer att komma igenom det. Över till bröllopsplaner...
Pass - vi gifter osss borgerligt på fredag (eller, ja vi ser det mer som att vi ska dit och skriva på papper) och sedan efter det har jag gott om tid att skaffa nytt pass. Har bokat flygbiljetten till frankrike i mitt nya namn, kändes bra! Även bokat hotellet i Paris i herr och fru!
Tårta - har lämnat över ansvaret till svärmor och min m2b farmor. Är lite orolig ang farmorn... hon planerar att baka bottnarna innan vi reser på söndagen, bröllopet är på onsdagen! Jag avskyr torra bottnar... sen började hon prata om att hon skulle ta med grädde och kylklampar! Hm.
Skor - kan man ha sandaletter och inga strumpor/stayups? DVS bara ben!? Ska ni ha det? har fått vissa antydningar om att så ska det inte vara...
Lapinette - trist att vara sjuk, det är väl typiskt! Men är det matförgiftning brukar det gå över ganska fort som tur är.
kattkatt: Välkommen tillbaka!!!!
Vad det gäller skor så ska jag ha vita sandaletter med stumpor i :) Inte så snyggt kanske, men det bryr jag mig inte om. Fick fatt i ett par snygga skor och villha något på mig att sätta fast i strumpebandshållarna, så det får bli så. De e ju ingen som ska se det ändå.
tycker inte att det är något fel i att inte ha strumpor på sig :)
Nu är inbjudningarna ivägskickade. Får se när folk börjar svara, av de som redan fått sina inbjudningar har vi inte hört något förutom från mina kompisar som tackat ja innan de ens fått inbjudan.
Eftersom vi skickade ett antal inbjudningar i förväg för att det är de personer vi inte är säkra på att de kommer och att vi vill bjuda andra om de inte kommer så vill jag ha svar snabbt!
kattkatt: Jag håller med föregående talare, jag tycker att du kan ha sandaletter utan stumpor i. Dessutom bryr man sig så mycket om vett och etikett att man tycker det är fel ska man också veta att det är vett och etikett att inte låtsas om det
Det var visst någon Nobelpristagares fru som lade upp handväskan på bordet (big no no) och då lade drottning Silvia också upp sin väska för att personen ifråga inte skulle behöva skämmas. Så ska man hantera etikettsbrott om man bryr sig tycker jag...
Mia-maj: är det du eller fiamia som skall gjuta tvålar? (kommer ej ihåg, lika namn...)
Ja det där med etikett verkar vara väldigt känsligt för vissa... jag kan tycka att det är lite kul om det inte går till överdrift
kattkatt - skönt att du är tillbaka i brölloplanerandet! Förstår hur det är när familjen vill hjälpa till. Trevligt men ibland blir det kanske inte riktigt som man önskar. Kanske tala om för farmor att det blir en lång resa med färskvaror. Kanske bättre att köpa på plats?
Strumpbyxor eller ej så bör man prova om man ska ha sandaletter. Jag har ett par vita hemma med hög klack som är mina "extra skor" (dvs om jag får ont i fötterna och vill byta). De är jättefina men med strumbyxor så tappar jag lätt skorna. När jag letade efter nya skor så var kravet att de satt fast på något sätt runt vristen. Så kolla att det inte blir "halt". Vore ju trist om man tappade en sko i altargången.
Vårt osa går ut den 1 april och det är ca 10 personer som vi inte till 100 % vet om de kommer. Vad gör ni med personer som inte hört av sig? Kommer ni sätta nej på dem eller höra av er och fråga?
Vi hade planerat att höra av oss till dem som inte hade svarat, men fick idag in de sista svaren *S* Underbart, nu kan man sätta igång med bordsplaceringen på allvar :)