Jag har läst igenom den här tråden och de flesta verkar ha ungefär samma erfarenheter, att man antingen betalar det mesta själva eller får lite i bidrag av sina föräldrar. Vi tillhör inte den skaran, och det är inget jag skäms över. Vi har två barn, hyr ett hus på landet för att över huvud taget ha råd att bo i ett hus. Min m2b har fast jobb, men jag har pluggat i flera år och har därför ingen eg. inkomst (är mammaledig just nu). Vi har varit tillsammans i snart 11 år, och förlovade i snart 9. Vi har det ok ställt och klarar oss precis, men mer än att spara ett par hundra kronor per månad till våra barn har vi inte råd med. Våra föräldrar har det däremot mycket bättre ställt, och de hjälper oss emellanåt. De har näst intill tjatat om att vi ska gifta oss och att de skulle bli besvikna om vi "rymde" iväg och gjorde det på egen hand. Så därför pratade vi med dem när vi hade bestämt oss för att gifta oss och sa att om det skulle bli något "stort/normalt" bröllop så skulle de få lov att hjälpa oss! Det ville de och nu kommer de nog att betala det mesta. Vi sa att annars blir det typ i rådhuset med egengjord buffé hemma eller liknande. För oss hade det också gått bra, men om vi hade råd skulle vi hellre vilja ha ett större bröllop. Så jag ser det inte som om vi snyltar på dem, utan att vi får hjälp av dem att uppfylla något av en dröm, både från vår och deras sida. Och slutligen till Fröken_06: Jag hoppas verkligen att ingen härinne är något annat än vuxna och att ingen har blivit tvingad till att gifta sig, för det vore ju hemskt!!