• Helen77

Betalar era föräldrar erat bröllopp.

Jag trodde att det inta va så längre att föräldrarna betalar barnens bröllopp, mina gör inte det i alla fall.
    Trodde väll att dom mest sticker till ett litet bidrag.
    Men efter att ha pratat med div bekanta så inser jag att jag nog har fel.
    Många av mina vänner har fått så gott som hela bröllopet betalt och även bröllops resan.
    Hur har ni det .

• Svar på tråden Betalar era föräldrar erat bröllopp.
  • Cassiopeija

Vi planerar (och har gjort så från början) efter vad vi själva har råd att betala och hur mycket vi tycker är rimligt. Både hans och mina föräldrar har dock sagt att de hjälper till med pengar men vi fortsätter ändå utifrån att vi själva ska ha råd med det.

• Tinastårta

Mina föräldrar och blivande svärföäldrar betalar en tredjedel var och så betalar vi den sista tredjedelen. Ring och resa kommer utanför budgeten och det tycker jag är helt OK. Det känns som en lagom lösning. Ingen blir ruinerad och vi känner oss fira att göra bröllopet så som vi vill ha det!

• Snötrollet

Både mina föräldrar och hans plus vi betallar till bröllopet.

• kentfantast

Vi kommer att få ca 25 000 från mina föräldrar (har tänkt lägga ut max 100 000 totalt). Grejen är bara att min m2b helst inte vill be sina föräldrar om pengar alls, och iaf inte mer än 10 000. Blir det konstigt om mina föräldrar lägger mer? (Lord knows we need the money!)

• yrvädret

Vi betalar bröllopet själva. Mina föräldrar har dock betalat min brudklänning som kommer gå på ca 7000 kr.

Ingen av våra föräldrar har över drivet mycket pengar utan hjälper till efter förmåga (tex baka tårta och göra snittar) - och jag är jättetacksam för det.

Samtidigt är det skönt att slippa de krav som ibland kan komma om någon ska betala ens eget bröllop- åsikter om vem som ska bjudas och hur saker och ting ska vara och se ut. De ekonomiska bidragen verkar ibland inte komma utan förbehåll om vad pengarna ska användas till...

• Storasystern

Önskar att något föräldrapar kunde hjälpa till, men vi verkar få betala hela kalaset själva. Så egentligen borde vi väl gå till stadshuset och gifta oss, men vi vill så gärna ha en stor fest, så det är bara att bita ihop och betala...

• Kaifos

Helen77! Jag är ny här och kan ju dela med mig av mig själv litegrann! Mina föräldrar har erbjudit att betala för själva festen dvs mat, lokal, band och allt därtill. Men jag har tänkt precis som du att föräldrarna väl inte betalar numera, så det krävdes lite övertalning:) Troligt är att även hans föräldrar bidrar med något. Annars betalar vi själva allt runtom som kläder, blommor, resa. Min vigselring ärver jag från mamma, den ska bara göras om lite. Kläderna kommer vi köpa och få uppsydda utomlands. Vi vill hålla oss på en "normal" nivå budgetmässigt och det ska inte vara flådigt på något vis. Lycka till!

• hejsan

Vi betalar allt själva och får ingen hjälp med något utom passning av vår son.
    Tror mest att det beror på att våra föräldrar gifte sig enkelt och inte riktigt förstår varken vad det kostar eller tanken med att ha en stor fest. De är dessutom skilda "allihop", alla ha nya partners varav två är omgifta med dem. Helt enkelt är vi inte en traditionell familj vare sig när det gäller seder eller relationer. Jag kan tycka att det är OK att vi själva betalar - är 30+, har fasta jobb, barn och hus - vi är helt enkelt vuxna. Men det hade varit roligt om min mamma t.ex hade frågat hur min kläning ska se ut eller om hon ska hjälpa till att duka. Men hon har ju sitt eget liv med jobb och vänner och bygger hus med sin sambo - en "modern" mormor helt enkelt

• Penny28

Jag är mina föräldrars enda barn och dom har det ganska bra ställt ekonomiskt (absolut inga miljonärer!), och mammas föräldrar betalde deras bröllop 1974. Dom är helt inställda på att det är deras sak att betala vårt bröllop. Dom säger -vem ska vi annars lägga våra pengar på?
    Sedan å andra sidan så har min blivandes föräldrar nästan inget att hjälpa oss med. Skilda, och hans mamma är arbetslös för tillfället, och hans pappa verkar inte våldsamt intresserad...
    Men vi betalar givetvis en del själv, idag köpte vi allt material till inbjudningarna. Då lämnar vi ju inte kvittot till mamma och pappa precis...

• MrsCanavan

vår föräldrar sponsrar med lokal, mat och dricka

Svar på tråden Betalar era föräldrar erat bröllopp.