• Bröllopstokiig

Vad är den sämsta ursäkt/anledning Ni fått av NEJ-tackare?

Har Ni fått några riktigt dåliga, fantasifulla, genomskinliga ursäkter/anledningar till att bjudna inte vill kan komma?

Vi får säkert en hel hög innan veckan är slut, det skummaste hitills är 2 "styvsystrar" som prioriterat en "raggarbils-träff" med motivet att "det är ju bara en gång per år!" Ingen större sorg dock!

• Svar på tråden Vad är den sämsta ursäkt/anledning Ni fått av NEJ-tackare?
  • Bröllopstokiig

Lilla Lisa:

Jag måste bara fråga dig, har du ingen som helst förståelse för att en förälder väljer sitt barn före ditt bröllop? Trots allt är det ju du som har ställt dem i den situationen inför ditt bröllop!

• Bröllopstokiig

Och har föräldrar ingen som helst förståelse för att det finns folk som inte vill ha barn med på sitt bröllop??

• Bröllopstokiig

Jag kan förstå att man inte vill ha barn på sitt bröllop. Det blir nog en hel del extra jobb med barn under en sådan tillställning.

Men jag är benägen att hålla med Emsipemsi om att när man inte bjuder med barn, måste man ju vara beredd på att folk tackar nej p.g.a. det. Har man barn så har man, man kan ju inte stoppa undan dem i garderoben direkt.

Jag känner så att när man skickar ut en inbjudan är det med förhoppning om att alla ska delta i festligheterna. Men jag tror det är sällsynt att alla gäster tackar ja, särskilt innan OSA. Dumma undanflykter kan ju faktiskt bli lite komiska i sin genomskinlighet. Elakt blir det inte förrän som tjejen vars svärmor inte ska komma (Johanna 27/7). Då är det inte komiskt längre.

• Bröllopstokiig

Vi har valt att ha barnfritt på vårt bröllop. Vi har inga egna barn och förstår inte varför folk inte kan acceptera att vi inte vill ha deras barn med. Vi har full förståelse att det kan vara svårt att hitta barnvakt o dyl, men då får man tacka nej. Svårare än så är det inte.

En del av min sambos släkt verkar blivit sura för detta eftersom de inte ens svarat om de kommer eller ej. Dålig stil! Om det ska vara på det sätter är jag bara glad att de inte kommer, så slipper vi betala för 10 otacksamma.

• Bröllopstokiig

Off Topic!

Vi kommer också ha ett barnfritt bröllop eftersom vi inte vill att våra vänners alla ungar ska springa omkring och störa hela dagen och det blir en extra kostnad, där de pengarna i stället kan gå till något fint till oss.

Däremot kommer min sambos brorsbarn att närvara eftersom han tillhör familjen och det gör faktiskt inte våra vänners barn som inte har någon som helst behållning av vårat bröllop.

/Tess

• Bröllopstokiig

Jaha då var det vår tur, fick ett samtal igår kväll 3 dgr före bröllopet där 2 kusiner helt plötsligt inte kan komma.
    Den ena ska flytta o på semester, den andra ska till Göteborg o göra vad vet jag...
    Lite halvlama ursäkter tycker jag så nu får vi sätta oss i kväll o stuva om i bordsplaceringen...grrr

Egentligen trodde jag inte de skulle komma från början, de är inga som man träffar ofta men för principens skull ville jag bjuda dem annars hade det väl blivit ett himla liv från deras föräldrar men man tycker ju att eftersom vi hade OSA i maj sa kunde de väl ha sagt ifrån redan då!

Blir mest irriterad av den principen att folk verkar tro att man har hur mkt tid som helst o inte tänker på detaljer som bordsplacering, antal anmälda till restaurangen m m.

Hugh nu har jag skrivit av mig!

Linda

• Bröllopstokiig

Håller med Empsipemsi. Man måste räkna med att folk tackar nej om barnen inte får följa med. Ofta har ju folk bröllop vid storhelger och då är ofta tänkbara barnvakter upptagna. Det är ju inte roligt att lämna ett litet barn och åka 30 mil till ett bröllop.

Själv förstår jag inte varför ett bröllop ska vara barnfritt. Barn är ju en del av livet. Men det är en annan tråd...

• Bröllopstokiig

Linda: En del verkar tro att det är bättre att backa ur i sista stund, än att säga till redan från början att man inte tänker komma!

• Bröllopstokiig

Har fått dessa ursäkter från familj o vänner:
    Min bror åker utomlands (Kan absolut ej avboka)
    Min blivandes bror åker utomlands (kan absolut inte avboka)
    Min andra bror måste åka till landet, det finns mycket att göra där...
    En vän måste plugga, har resttenta.
    En vän kan ej få barnvakt.
    En väns kille tycker inte om bröllop.
    Trist just med familjemedlemmarna!!!! Man kan inte låta bli att bli besviken.
    Dessutom så tyckte en att vi skulle varskott ett bra tag innan (skickade inbjudningarna i april, gifter oss i augusti)så att han kunnat planera...???Egoistiskt tycker jag då han kläcker ur sig att "ni får ändra för jag ska utomlands" ????????????

• Bröllopstokiig

Vi har haft 6 stycken som har tackat nej. Alla har bra anledningar, fast ett par hade en dålig ursäkt, som dessutom gick ut över deras släktingar. Jag vet att den egentliga orsaken är att de har dålig ekonomi, (eftersom de har lånat pengar av oss) så varför inte säga som det är. De som jag bryr mig mest om kommer i alla fall.

Jag har själv tackat nej till ett bröllop en gång och har fortfarande lite dåligt samvete för det. Det var på en fredag och jag hade mycket svårt att få semester och det ägde rum ca 70 mil bort, så egentligen kunde jag inte göra mycket.

• Bröllopstokiig

Maria:

Barn är absolut inte en del av livet för alla. Det finns folk som inte vill skaffa barn överhuvudtaget och de lever ju ett fullständigt komplett liv ändå.

Bröllop betyder ju olika saker för olika människor så att säga att du inte förstår varför bröllop ska vara barnfritt är lite snävt tänkt tycker jag. Jag har inga barn och vill heller inte ha några med på mitt bröllop. Mina vänner med barn såg det enbart som positivt att få gå ut och roa sig utan att behöva tänka på barnen.

Nu var det ingen som tackade nej pga brist på barnvakt hos oss, men jag förstår absolut brudpar som blir besvikna på den ursäkten. Det är så lätt för folk här på forumet att uttala sig utan att veta hela bilden. Att man blir besviken på någon som i vanliga fall inte har problem med barnvakt, det är inte storhelg mm mm är väl inte så konstigt?! Och att bli besviken på någon betyder ju inte att man hyser agg mot den. Besvikelsen bottnar väl i att man så gärna hade sett den som gäst på sitt bröllop!? Alltså mer en ledsenkänsla än argkänsla.

• Bröllopstokiig

Man uttalar sig alltid här på forumet utan att veta hela bilden. Faktum är att det enda man vet är ett anvädarnamn. Jag menar absolut inte att barn är en del av allas liv. Och de som inte vill ta med sina barn måste givetvis inte det även om barn är tillåtet. Däremot vidhåller jag min åsikt om att när man säger att barnen inte får följa med finns risken att man förhindrar några att komma och man får vara beredd på att de tackar nej. Däremot utgår jag ifrån att föräldrarna ser till att barnen uppför sig.

Ps. Jag har varit på flera fantastiska bröllopsfester. Men också tackat nej till bröllop jag inte velat gå på. Utan att känna att jag måste lämna någon godtagbar anledning.

• Bröllopstokiig

Snart fru: Det var inte dåligt vad tråkiga svar ni fått. Synd att många även är släktingar men vi får se det så här: huvudsaken att VI får en underbar dag o blir gifta

Men jag börjar tröttna ens på att bry mig, min ena kusin vågade inte ens ringa själv utan bad sin bror framföra att hon hellre ville åka till västkusten än gå på vårt bröllop på lördag. Nu vet man ju vilka man ska skita i att bjuda i framtida evenemang i a f!

Nu har vi ändrat placeringar o i häftena men det tog ju 2 timmar... sånt som inte gäster verkar inse lr ens tänka på.

Nåväl : Lycka till alla!!

Linda

• Bröllopstokiig

Off topic!

Mrs2b! PowerMeet brukar alltid vara foersta helgen i juli. Kan inte svaera pa att det blir den helgen naesta aar ocksaa, men skulle tro det!!

Svar på tråden Vad är den sämsta ursäkt/anledning Ni fått av NEJ-tackare?