• Bröllopstokiig

Vad är den sämsta ursäkt/anledning Ni fått av NEJ-tackare?

Har Ni fått några riktigt dåliga, fantasifulla, genomskinliga ursäkter/anledningar till att bjudna inte vill kan komma?

Vi får säkert en hel hög innan veckan är slut, det skummaste hitills är 2 "styvsystrar" som prioriterat en "raggarbils-träff" med motivet att "det är ju bara en gång per år!" Ingen större sorg dock!

• Svar på tråden Vad är den sämsta ursäkt/anledning Ni fått av NEJ-tackare?
  • Bröllopstokiig

Solen,

Jag förstår att det känns jobbigt men om han nu uppskattar er vänskap borde han kanske egegerat sig i att ni skulle komma på hans bröllop... bara en tanke om att han är arg på dig för nånting borde han kunna säga det till dig. En vän ska man kunna vara "ovän" med om du förstår vad jag menar.. Men vi fungerar så olika.. jag är konflikträdd och frågar gärna inte rent ut men ibland stärker det själen att våga. Kanske får du höra sånt du inte vill höra men det är en risk du får ta. Än en gång, vill du ha honom som vän och du tror ni kan reparera det prata med honom. Ring honom och fråga rent ut! Jag vet... lättare sagt än gjort men trots det det enda som kan få igång en diskussion mellan er. Säg att du upplever det som att han inte vill ha kontakt med dig utan att du är den som håller fast det som finns kvar.
    Lycka till och hoppas det löser sig! *kramis*

• Bröllopstokiig

Ok glömde att du inte fått hans flyttkort men
    hans föräldrar måste ju ha numret. :)

• Bröllopstokiig

Smulan, jag vet att han och min pappa inte kommer så bra överens (de hade en konflikt för 6 år sedan, och han verkar inte kunna lämna det!)
    men det är inget hinder för att sluta ignorera mig!!!?
    Det har jag även sagt till honom.. och han säger bara "ja.. det är sant".. och så blir det inte mer med det!
    Jag har starka misstankar på att hans fru nu ligger bakom allt detta också, för hon är en riktig häxa! Hon gör fan ingenting! Och bara sitter å gnäller i ett hörn. Hon är sjukskriven pga typ "knäont" och går hem till sin mamma på dagarna. När hon sedan kommer hem till deras villa ska han (hennes man, dvs min "fd kompis") ha kommit hem från jobbet, städat och lagat middag (hälst tvättat och strykigt också).

Det värsta är också att han har blivit så hjärntvättad så även om han skulle ta initiativet till ett vänskapsband mellan oss igen, så skulle jag ALDRIG vara honom lika nära som förut!! Den nära vänskapen som fanns, kommer han nog aldrig att få.. men en vänskap kan man alltid ha..

Men.. vill säga.. inte för att jag tror att det kanske är så vanligt... men att det kanske finns en bakomliggande orsak till varför man tackar nej till ett bröllop. Han tycker nog troligtvis inte att det är hans fel eller så.. (man brukar vara rätt insnöad vid sådanna tillfällen..) Men om några år (jag tror han nog tröttnar på henne... så som hon håller på..) så kanske han (förhoppningsvis) blir medveten om vad han sysslar med. Det är nämligen inte bara mot Mig han gör så här.. utan även mot hans bror, som han umgicks jämt med! Var ute på pubben med han, bowla, kolla film, äta tillsammans osv..
    Nu så hör han knappt av sig till dem heller!

Jaja.. sånt är livet.

• Bröllopstokiig

Frågan är dock om jag själv ska "bjuda tillbaka" dem på mitt och min sambos framtida bröllop?
    (det blir inte inom dem närmsta åren dock, vi ska vänta några år till innan vi förlovar oss.. och sedan något/några år till innan vi gifter oss.. men vi har pratat om själva bröllopet ett antal gånger.. )

vad tycker ni? Är det elakt att inte bjuda dem? Vi vill ha ett litet bröllop, med bara våra familjer och närmaste vännerna. Men.. vi vill bjuda hans brorsa och hans fästmö eftersom det är dem vi umgås relativt mycket med och har bra kontakt med. Vad ska man göra?

• Bröllopstokiig

Solen,
    du skriver ju själv att ni vill ha ett bröllop för de närmaste och han är ju inte en av dem så självklart ska han inte bjudas...
    Jag tycker man ska bjuda vilka man själv vill ha där och skita i måsten och vad folk tycker.

Släpp den där killen, kanske kommer han tillbaka ngn gång i framtiden, kanske inte.
    Tycker inte du ska lägga ner så mycket energi på att fundera på det. Leta upp en ny "bror" eller "syster" istället.
    Jag har flera vänner som försvunnit, en del kommer tillbaka, andra inte, det dyker upp nya människor som tar sig in i hjärtat på mig och blir nya vänner.
    Det är väldigt vanligt att folk försvinner när de skaffar sig kille eller tjej. Ibland är det svartsjuka från den ena partern, ibland ngt annat. Det är trist men så är det. Dessa människor kommer ofta tillbaka när det tagit slut ett, fem eller tio år senare och låtsas som ingenting. Sådana människor är inte värda att lägga energi på tycker jag. Strunta i dem. Ta bort dem och ta dig tid för de som betyder ngt istället.

/Malin W - "gammal" och krass

• Bröllopstokiig

Malin W: Men vi är vänner med hans brorsa och hans fästmö... Vi vill gärna bjuda dem sen... Dem kommer att få veta det.. Vad gör man åt det?

• Bröllopstokiig

Solen, jag tycker att det är OK att bjuda hans bror och fästmö utan att bjuda honom. Ni ska ju bara ha de närmaste och de är era vänner men han har valt att inte vara era vänner längre...
    Jag tycker man ska göra vad man själv vill, det är ju ni som ska betala
    Men sedan får man ju alltid ta hänsyn. Tex det kanske blir ngn slags jättekonstig situationen för brodern (eran vän) om ni inte bjuder honom eller ngt ? Då kanske man ska tänka igen. Men med tanke på vad du skriver och hur han beter sig så tycker jag inte du ska slösa bort en inbjudan på honom.
    Lycka till hur du än gör - det var ju inte aktuellt riktigt ännu så vem vet - ni kanske är bästa vänner då... Eller så kanske du inte ens skulle komma på tanken att bjuda honom - eller brorsan för den delen... Man vet aldrig vad som händer i livet - men det är ju det som gör det spännnade. Grubbla inte så mycket. Jag ska hålla en tumme att det löser sig på ngt bra sätt för dig !!
    *kram*

• Bröllopstokiig

Vi fick inte så många återbud men samma dag däremot ringde en som hade fått en kraftig allergisk reaktion, en som var väldans bakfull och en dök inte upp för han var så sjuk så han inte orkade ringa. Men han "budade" via en gemensam kompis. Jag blev ännu mer förvånad då det dök upp 2 oinbjudna gäster som togs med av resp. pappa och pojkvän. Folk har uppenbarligen ingen vett o etikett vad gäller bröllopsfest...

• Bröllopstokiig

Jag har en liten funderare. Vi kommer att ha något som i mångas ögon ses som ett "raggar-bröllop" (förutsatt att våra vänner kommer) Men jag skulle ju faktiskt aldrig få iden att lägga mitt bröllop till västeråshelgen. Särskilt inte med anledning av jubileumet i år. OM jag ville gifta mig den helgen pga att det är ett särskilt datum så skulle jag se till att göra det där.
    Bli nu inte arg på mig, men jag tror att många av VÅRA vänner skulle få beslutsångest.. bröllop/västerås...

Jag har faktiskt redan fått ett lite kryptiskt nej innan inbjudan gått ut.
    Vi kommer inte för jag ska springa ett lopp i sthlm under sommaren. Men det har väll med ekonomi att göra, de bor 26 mil från oss. Vi överlever

• Bröllopstokiig

Glömde att berätta att vi har råkat lagt vårat bröllop första helgen i september. Så det är några som muttrar om älgjakten... *oooops*

Svar på tråden Vad är den sämsta ursäkt/anledning Ni fått av NEJ-tackare?