• Bröllopstokiig

Vad är den sämsta ursäkt/anledning Ni fått av NEJ-tackare?

Har Ni fått några riktigt dåliga, fantasifulla, genomskinliga ursäkter/anledningar till att bjudna inte vill kan komma?

Vi får säkert en hel hög innan veckan är slut, det skummaste hitills är 2 "styvsystrar" som prioriterat en "raggarbils-träff" med motivet att "det är ju bara en gång per år!" Ingen större sorg dock!

• Svar på tråden Vad är den sämsta ursäkt/anledning Ni fått av NEJ-tackare?
  • Bröllopstokiig

en fråga till Mumin...

"Om vi nu varit som "normala" människor , hadde vi tackat ja med förtjusning, men nu är det ju inte riktigt så, så ni får fira er dag utan oss".
    Till saken hör att vi känner dem inte så väl så vi har ingen aaaaaaning om vad de menar!

Om ni inte känner dem så väl, varför har ni bjudit dem över huvudtaget????

• Bröllopstokiig

Jensan,

din vänninas kille kanske vet något om din kille (typ att han varit otrogen) som gör att han inte vill komma för att det känns obekvämt, men så vill han kanske inte berätta det för sin tjej för att han vet att du kommer att få reda det. Har nämligen varit i den situationen själv och valde att tacka nej (med en annan, säkert dålig ursäkt.)

• Bröllopstokiig

Jag kan förstå att man är besviken om (de man trodde var) ens vänner inte kommer, det skulle jag också vara.
    MEN egentligen, varför måste man ha en ursäkt? Man svarar Ja eller Nej tack. Någon ursäkt ska inte krävas, det är ju faktiskt frivilligt om man vill gå eller inte. Däremot säger etiketten att man bör skicka en present till brudparet även om man inte kommer på bröllopet.

• Bröllopstokiig

Jag blev jätte besviken när min morfar och mormor tackade nej till vårt bröllop. De är 85 år och orkade helt enkel inte med att resa 25 mil. Jag respekterar deras beslut, men tycker att det är tråkigt ändå. Håller helt och hållet med Sockertoppen; man kan inte räkna med att alla andra vill komma på ens bröllop. Det är frivilligt att gå på fest! Jag tror att det är bättre att stanna hemma än att gå dit och vara tråkig.

• Bröllopstokiig

Angående barn på bröllop:

Vi bjuder med våra gästers barn på vårt bröllop, eftersom vi inte vill riskera att gäster tackar nej p.g.a. att de inte kan få barnvakt. Detta gäller även "större" barn på 2 år e.d.
    Vi har själv en ettårig dotter, som vi gladeligen skulle ta med på ett bröllop trots "tandsprickning" och annat, som någon i denna tråd tyckte var förfärligt fräckt att ta med på hennes bröllop.
    Att bli sur över att gäster tackar nej till ett bröllop med ursäkt att de inte har barnvakt, tycker jag är väldigt okänsligt. Vänta tills ni själva har barn, får ni se hur fruktansvärt noga ni själva är med barnvakten...

• Bröllopstokiig

Vi ska ha ett helt barnfritt bröllop och för att verkligen vara tydliga så skrev vi därför namnen på både kuvert och inbjudan. En fd pluggkompis till min blivande hade tydligen lite svårt att förstå, så han sa "jag såg på inbjudan att bara jag och Anna var inbjudna, får inte vår son komma?" När min blivande då sa att vi ville ha barnfritt så säger han "om inte vår son får komma så kommer inte Anna heller". Min blivande blev helt paff, kan man som gäst ställa ultimatum??!! Får man inbjudan fyra månader i förväg så är barnvaktsproblem en ruskigt dålig ursäkt (barnet är nio månader, det är ingen resväg för paret och både syskon, far- och morföräldrar finns i närheten). Men om de ens kan säga något så fräckt så är det lika skönt att hon stannar hemma!

• Bröllopstokiig

Har du barn själv?

Förmodligen var det inget ultimatum kompisen ställde, utan konstaterade bara faktum

• Bröllopstokiig

Hallå. När är Powe Meet nästa år?? Vi ska gifta oss i V-ås nästa sommar och vill inte göra det samma helg som Power meet (mest pga av antagligen dyrare hotell kostnader för våra gäster).

• Bröllopstokiig

Emsipemsi:

Nej jag har inte barn själv, men det tycker inte jag hör till saken. Du vill gärna ha med ditt barn, men du måste också acceptera att andra inte vill att ditt barn ska vara med i alla lägen. Att du gladeligen skulle ta med din ettåring med tandsprickning tycker jag är lite okänsligt då en vigsel är en högtidsstund. De flesta av våra nära vänner har barn, och de tycker att det ska bli skönt att få gå på fest där det inte är några barn. Vad gäller kompisens kommentar så var det faktiskt ett ultimatum och inte ett konstaterande.

• Bröllopstokiig

Att bli sjuk är självklart ingen dålig ursäkt men när man misstänker att annat ligger bakom blir man ju fundersam... En av mina äldsta vänner ringde två dagar innan bröllopet och sa att tyvärr kan jag inte komma för jag är sjuk. Men han lät inte så himla förkyld och Eurovisions-schlagerfestivlaen gick samma kväll som vår bröllopsfest. Jo, jag misstänker att han hellre stannade hemma och tittade på Eurovision Song Contest än gick på väninnas bröllop, han har känt mig 20 år...

Min brorsdotter dök bara inte upp, hon hade pratat med sin pappa men inte ringt mig, urdålig stil (hon är 21 år gammal alltså gammal nog att förstå vanligt folkvett) att bara strunta i att komma, för hon var trött och hade jobbat mycket...

Bättre en dålig ursäkt än att bara låta bli att komma...

En annan halvdålig ursäkt var en väninna som först tackade ja och sedan inte kunde komma för en räkning dök upp... Jag förstår ekonomiska skäl men hon hade haft ett år på sig att planera ekonomiskt för bröllopet så jag blev lite besviken på henne.

Charlotte 25/5-02

Svar på tråden Vad är den sämsta ursäkt/anledning Ni fått av NEJ-tackare?