• Bröllopstokiig

Vad är den sämsta ursäkt/anledning Ni fått av NEJ-tackare?

Har Ni fått några riktigt dåliga, fantasifulla, genomskinliga ursäkter/anledningar till att bjudna inte vill kan komma?

Vi får säkert en hel hög innan veckan är slut, det skummaste hitills är 2 "styvsystrar" som prioriterat en "raggarbils-träff" med motivet att "det är ju bara en gång per år!" Ingen större sorg dock!

• Svar på tråden Vad är den sämsta ursäkt/anledning Ni fått av NEJ-tackare?
  • Bröllopstokiig

Min blivandes mor (svärmor) kommer inte till vårt bröllop. Svärmor, hennes man, deras två barn (min blivandes halvsyskon), hans mormor samt hans bror med respektive har alla tackat nej... Deras skäl? "Det blir för dyrt"... De bor i Västervik i Småland och vårt bröllop är i Skellefteå i Västerbotten så visst är det några mil att resa men de är inte de enda gästerna som har en bit att åka...

Till saken hör att vi förra året blev med barn och barnet skulle födas i januari i år, tyvärr fick vi missfall i juni förra året så det blev ingen bebis den gången... Hur som helst så verkade svärmor jätteglad för att vi skulle få barn och lovade att komma både när barnet fötts (dvs i januari i år) OCH till dopet nån gång i mars... Men som sagt, nu när det är bröllop så kan de inte alls komma en enda gång för att "det blir för dyrt"... Lite genomskinligt eller vad säger ni?

• Bröllopstokiig

...min halvsyster, halvbror och systers man kunde inte komma eftersom hon skulle göra "högskoleprovet" på måndagen efter bröllopet...efter att först sagt att de kommer och jag bokat in både logi och resor åt dem...

...ingen risk att jag försöker hålla kontakten med dessa i framtiden...

• Bröllopstokiig

Lilla Lisa:

Jo, med saken hör visst om du har barn eller inte. För du kan inte ta för givet att en människa ska lämna sin teling till släktingar bara för att hon/han har släkt i samma stad. Ock det tror jag är något som man inte förstår förrän man har barn själv. Det gäller inte bara att ungen ska få ren blöja och mat, utan att barnet ifråga känner sin barnvakt och föräldrarna litar på denne barnvakt.

Dina vänner som har lämnat sitt barn för att gå på fest har tydligen sådana, men alla har inte det. Jag gick själv på bröllop när min dotter var 6 veckor, för jag kunde lita på mina föräldrar kände jag. Med stod valet mellan att lämna dottern till en person jag inte kan lita på, och att tacka nej till ett bröllop där man har portförbjudit barn, är valet väldigt enkelt.

Man kan inte ha ett barnfritt bröllop och sedan bli sur på personer som tackar nej p.g.a. att de inte har barnvakt. Ditt bröllop är garanterat inte det största som har hänt dina vänner.

Dessutom skulle ju din mans kompis komma, och det är väl det som är det viktigaste? Nu slipper ni ju kuvertavgiften för en respektive.

• Bröllopstokiig

Emsipemsi:

Jag avskyr verkligen när man blir bortviftat av föräldrar bara för att man har åsikter om barn utan att ha några egna! Jag umgås med massor av par som har barn, och jag har väsentligt yngre syskon så jag vet hur man beter sig med barn. Dessutom har du inte en aning om hur det här paret är, och det vet ju onekligen vi! De har tillgång till utomordentliga barnvakter som de har använt förr. Men låt oss avsluta den här diskussionen med tanke på att tråden inte alls har med det här att göra!

• Bröllopstokiig

Lilla Lisa:

Jag repeterar:

Man kan inte ha ett barnfritt bröllop och sedan bli sur på personer som tackar nej p.g.a. att de inte har barnvakt. Ditt bröllop är garanterat inte det största som har hänt dina vänner.

• Bröllopstokiig

Emsipemsi: Jo det kan man... Eller ledsen/besviken iallafall!

• Bröllopstokiig

Emsipemsi:

Jag repeterar:

De har tillgång till utomordentliga barnvakter som de har använt förr.

• Bröllopstokiig

Lilla Lisa:

Igen: Hur kan du vara så säker på att barnvakterna inte är upptagna just denna helg?

Jag tycker ändå att om man uttryckligen gör klart för gästerna att barn inte är välkomna, så är ursäkten att man inte fått en barnvakt inte en dålig ursäkt, som ändå var rubriken till denna tråd. Du kan inte styra dina gästers liv.

Ellte: Självklart kan jag förstå att man kan bli besviken och ledsen att gäster inte kommer, det har även jag blivit. Just därför kanske man inte ska ta för givet att alla som har barn automatiskt har barnvakt. Om man vill att så många gäster som möjligt ska komma, måste man göra det så enkelt som möjligt för alla att komma. Som jag skrev i ett tidigare inlägg har vi bjudit med barn, just eftersom vi inte vill riskera att familjer med barn uteblir för att de inte har barnvakt.

• Bröllopstokiig

Emsipemsi:

Vi avslutar den här diskussionen nu. Du kan uppenbarligen inte ta att jag är ledsen/besviken/arg över en så dålig anledning (vilket är underligt eftersom det inte är dig det handlar om!) Som jag skrev i mitt första inlägg så har de vetat om bröllopet i fyra (4!!!) månader. Är inte det tid nog att fixa en barnvakt??!! Klart slut.

• Bröllopstokiig

...och det är fortfarande inte en dålig ursäkt, vilket var rubriken till tråden.

Svar på tråden Vad är den sämsta ursäkt/anledning Ni fått av NEJ-tackare?