• Ninjara

    Umeåbrud 2015

    Här tänkte jag starta en allmän tråd för oss som gifter sig i eller omkring Umeå. Kanske hemmahörande i Umeå men gifter sig någon annan stans.

    Vårt bröllop blir i maj 2015 och redan nu är planeringen i full gång. Vad har ni för drömmar och tankar kring ert bröllop?

  • Svar på tråden Umeåbrud 2015
  • Mirred

    Svårt de där med planering för dagen!
    Jag tror att vi kommer få dela upp till folk om vad som ska göras när, min plan nu är iaf såhär, min sambo lär inte ha lika mycket...iaf inte på morgonen fram tills festen
    -jag kliver upp och försöker få i mig en frukost, helst stadig, men då jag inte är någon frukostmänniska så vet jag väl inte om de kommer gå så bra då jag säkert har endel nerver som ska försöka lugnas ner
    -medans jag är hos frissan och gör hår och make så tänker jag att min tärna kan hämta buketterna för att sen mötas upp i kyrkan
    -vigsel, värdparet hälsar alla välkomna
    -efter vigseln så blir det nog lite mingel utanför kyrkan, jag hoppas att det är fint väder
    -sen fotografering för oss, gästerna tar sig till festlokalen där toastmaster och värdparet får underhålla gästerna, min kompis fotar till gästboken. Sen blir de ju brudskål, tänkte nog innan brudskålen att vi kommer servera mina föräldrars goda blåbärssaft samt att vi kanske gjort nå macarons och cacepops el nått sånt...

    Sen blir det festen där mina föräldrar kommer hjälpa till med att ta fram plockmat senare på kvällen...sen tänker jag att gäster, toastmaster och värdpar styr upp de andra!
    Måste dock ta och hitta någon som kan ha lite ansvar för att ha lite koll på alla barnen som kommer vara med...

  • Ninjara

    Tänkte ha bröllopsfrukost med mina brudtärnor på morgonen. Måste bara klura ut vad som blir en perfekt frulle. Minicroissanter, jordgubbar, skumpa...

  • Mirred

    låter härligt Ninjara!

    Vi var på Köksbaren igår och åt och då tog min sambo spontat upp och började prata om bröllopet =)

    Har ni börjat drömma om bröllopet än? De har jag gjort...

    Hur tänker ni med bröllopsnatten? Ta in på något hotell?
    Hur gör ni med tårta? Vart ska ni beställa ifrån?

  • Mirred

    drack denna skumpa igår NV Joseph Perrier Blanc de Blanc Champagne
    riktigt god=) dyr men god!

  • Plättis
    Mirred skrev 2015-01-11 11:02:01 följande:

    Vi var på Köksbaren igår och åt och då tog min sambo spontat upp och började prata om bröllopet =)

    Har ni börjat drömma om bröllopet än? De har jag gjort...

    Hur tänker ni med bröllopsnatten? Ta in på något hotell?

    Hur gör ni med tårta? Vart ska ni beställa ifrån?


    Det gjorde min sambo i bilen på väg hem från hans föräldrar en kväll Tidigare är det jag som börjat samtal med "du, det här med bröllopet..." men nu gör han exakt samma sak. Det känns som han börjat längta lika mycket som mig. (Äntligen!)

    Inga drömmar om bröllopet, men jag drömmer alltid väldigt konstigt och utan struktur.

    Bröllopsnatten pratade vi faktiskt om för bara en liten stund sedan. Eftersom vi har ett fåtal gäster som är långväga har vi funderat på att låta dem bo i vår lägenhet för att inte behöva lägga massor på hotell. Men då måste ju vi ta in på hotell istället. Så vi körde fast. Sambon började spåna på vilka i min familj som skulle kunna sova hos hans släktingar, och det var rätt underhållande. Som bordsplacering men i annat utförande

    Tårta tar vi från Gimobageriet. Tanken var att ha från Kakmonstret först, men Alfio på Gimobageriet äger en cateringfirma och 5 knop, så vi kommer vara där och han fixar allt. Hittills är vi jättenöjda, han har tagit väldigt bra hand om oss.
    Per aspera ad astra, ad infinitum.
  • Mirred
    Plättis skrev 2015-01-11 14:06:01 följande:
    Det gjorde min sambo i bilen på väg hem från hans föräldrar en kväll Tidigare är det jag som börjat samtal med "du, det här med bröllopet..." men nu gör han exakt samma sak. Det känns som han börjat längta lika mycket som mig. (Äntligen!)

    Inga drömmar om bröllopet, men jag drömmer alltid väldigt konstigt och utan struktur.

    Bröllopsnatten pratade vi faktiskt om för bara en liten stund sedan. Eftersom vi har ett fåtal gäster som är långväga har vi funderat på att låta dem bo i vår lägenhet för att inte behöva lägga massor på hotell. Men då måste ju vi ta in på hotell istället. Så vi körde fast. Sambon började spåna på vilka i min familj som skulle kunna sova hos hans släktingar, och det var rätt underhållande. Som bordsplacering men i annat utförande

    Tårta tar vi från Gimobageriet. Tanken var att ha från Kakmonstret först, men Alfio på Gimobageriet äger en cateringfirma och 5 knop, så vi kommer vara där och han fixar allt. Hittills är vi jättenöjda, han har tagit väldigt bra hand om oss.
    Jag har hört bra om 5 knop, min förre detta kollega hade sin bröllopsfest där och var riktigt nöjd =)

    haha, roligt de där med att försöka portionera ut gästerna hos varandra, ni får kanske göra boendet efter bordsplaceringarna ;)

    Måste berätta om min dröm:
    Det var dagen före bröllopet och INGET var i ordning...jag hade en 10-15cm utväxt, hade inte varit hos frisören och testat min frisyr, jag försökte göra fransk manikyr med en svart kajal (?), min sambo var helt ointresserad när jag sa att vi måste ju packa en väska för att kunna bo på hotell på bröllopsnatten.
    Det var helt galet!
  • blonde

    Våran dag är alldeles snart här:) vi kommer ha vigseln i holmsund och festen i en lokal ca 4 mil därifrån så vi håller på fixa transport till de som vill ha det.

    Vi kommer att ha snittar till gästerna under minglet sen varmrättsbuffé med bl.a dubbelmarinerad oxfile, buffén har vi beställt från Åsas kök, efterrätten blir tårta och cupcakes som jag gör själv.

    Börjar känna av tiden nu men ska bli riktigt spännande.

  • Plättis
    Mirred skrev 2015-01-11 14:10:45 följande:
    Jag har hört bra om 5 knop, min förre detta kollega hade sin bröllopsfest där och var riktigt nöjd =)

    haha, roligt de där med att försöka portionera ut gästerna hos varandra, ni får kanske göra boendet efter bordsplaceringarna ;)

    Måste berätta om min dröm:
    Det var dagen före bröllopet och INGET var i ordning...jag hade en 10-15cm utväxt, hade inte varit hos frisören och testat min frisyr, jag försökte göra fransk manikyr med en svart kajal (?), min sambo var helt ointresserad när jag sa att vi måste ju packa en väska för att kunna bo på hotell på bröllopsnatten.
    Det var helt galet!
    Vad kul att det sägs bra saker om det, jag har inte hört mycket om 5 knop alls förutom att sambon var där med jobbet och var supernöjd. Men jag litar till 110 % på Alfio, han lägger verkligen manken till för att vi ska få ihop det. 

    Ja, det vore faktiskt en idé! De får sitta ihop och prata under middagen, lära känna varandra och sedan säger man "jo, förresten, de här har ingenstans att sova, visst ordnar ni det?" Haha! Nä, jag tror vi kommer höra oss för lite vilka som kan tänkas behöva sovplats och sedan prata med någon som har plats över. Mina föräldrar skulle ju till exempel kunna sova hos svärföräldrarna, då blir det inte vilt främmande människor man totas ihop med. 

    Usch, det lät inte trevligt. Såna gånger vaknar jag på morgonen alldeles kallsvettig och har panik fram till lunch innan jag inser att det bara var en dröm Tungan ute 
    blonde skrev 2015-01-11 15:25:12 följande:

    Våran dag är alldeles snart här:) vi kommer ha vigseln i holmsund och festen i en lokal ca 4 mil därifrån så vi håller på fixa transport till de som vill ha det.

    Vi kommer att ha snittar till gästerna under minglet sen varmrättsbuffé med bl.a dubbelmarinerad oxfile, buffén har vi beställt från Åsas kök, efterrätten blir tårta och cupcakes som jag gör själv.

    Börjar känna av tiden nu men ska bli riktigt spännande.


    Kul! När gifter ni er?
    Per aspera ad astra, ad infinitum.
  • Busmalin
    blonde skrev 2015-01-11 15:25:12 följande:

    Våran dag är alldeles snart här:) vi kommer ha vigseln i holmsund och festen i en lokal ca 4 mil därifrån så vi håller på fixa transport till de som vill ha det.

    Vi kommer att ha snittar till gästerna under minglet sen varmrättsbuffé med bl.a dubbelmarinerad oxfile, buffén har vi beställt från Åsas kök, efterrätten blir tårta och cupcakes som jag gör själv.

    Börjar känna av tiden nu men ska bli riktigt spännande.


    Vad kul! Vi gör verkligen samma! Vigsel i Holmsund och festen i stan. Mingel innan med Pimm's bål och snittar när vi fotograferas och sen buffé. Vi har också Åsas kök! Du får berätta om det var uppskattat! :) Sen har vi bokat vit Princesstårta från Nisses Conditori - tror framförallt våra utländska gäster kommer att gilla den (den är ju väldigt svensk). 

    Nu börjar det ju rulla på ordentligt här. Jag har pratat med prästen som vi vill ha (pensionerad men bekant till familjen). Toastpar är tillfrågade och de tackade gladeligen ja. Fick dessutom hem vår gästbok som är SÅÅÅ fin. Den hjälper ju gästerna lite på traven samtidigt som den är lite speciell. Kanske inte passar er som inte har engelska gäster - men annars är den ju en idé.

    Vi har bokat 4 dagar på Clarion Collection Uman. Det är ju bättre än att bo hemma hos familjen (där vi dessutom satt hans föräldrar). Vi bor ju inte i stan, så det var bäst så. Jag har massa bonuspoäng som jag får när jag reser en hel del i jobbet så den notan hamnar på 400:- för fyra nätter. Lagom tycker jag. ;) Vi har ju betydligt fler ditresta gäster än Umeåbor så det kommer att vara många som bor på flera hotell i stan. Det är inget vi står för - och de flesta verkar vilja komma ändå. Tungan ute

    Hur går det med dekorationer brudar? Jagsalmar på mig lite nu och då. Känner att jag skulle kunna gå bananas men gillar ju egentligen när det är rätt stilrent. Så jag får nog lugna mig lite! ;) Hotade jättefina ljuslyktor på rea på Cervera. Köpte alla de hade på REA-bordet. hihi. 
  • Plättis
    Busmalin skrev 2015-01-12 15:56:00 följande:
    Hur går det med dekorationer brudar? Jagsalmar på mig lite nu och då. Känner att jag skulle kunna gå bananas men gillar ju egentligen när det är rätt stilrent. Så jag får nog lugna mig lite! ;) Hotade jättefina ljuslyktor på rea på Cervera. Köpte alla de hade på REA-bordet. hihi. 
    Åh hotell i fyra nätter för 400 hade jag också kunnat ta  

    Jag fick en idé över julhelgen om att ha glasflaskor på bordet med lite blommor i, dock är alla flaskor jag har mörka och jag skulle hellre vilja ha vanliga vita. Eftersom vi har ganska ljust i övrigt tror jag det blir finare. Så om någon behöver tolv flaskor har jag det stående hemma Tungan ute 

    Imorgon ska vi på 5 knop igen för att diskutera priser och kostnader ordentligt, och förhoppningsvis kommer jag ihåg att ta bilder istället för att bara spara dem i huvudet. 

    Det börjar kännas som att det är dags att komma igång med inbjudningarna också, men det ansvaret har jag helt sonika lagt på min sambo. Han känner någon som jobbar med grafisk framställning, och det tror jag blir tusen gånger bättre än om vi ska försöka bråka ihop något på datorn. 

    Idag blev det dessutom klart att jag får förlängt på mitt jobb, så nu är vi helt säkra på att vi kan finansiera bröllopet  
    Per aspera ad astra, ad infinitum.
Svar på tråden Umeåbrud 2015