• Chicita

    Amatör-bagare. Tårtor, kakor, bullar mm

    Hej
    Jag blev så nöjd och stolt med min senaste tårta så jag känner nästan att jag vill dela med hela världen Tungan ute
    Men tanken slog mig - jag hade inte klarat att göra den om jag inte haft ett bra tårtbottenrecept som jag fått av Sofia (Dekoreramera), teknik som jag lärt mig av Gunilla Wall (tårt-DVD samt många mail med tips och råd), ett recept på vit chokladsmörkräm som jag norpat härifrån och framför allt Googles bildsöksfunktion där man kan få massor med inspiration.

    Så jag tänkte att vi kunde inspirera varandra kanske?
    Allt från bröllopstårtor till småkakor är välkommet.
    Lägg gärna ut bilder och recept. Jag vill inte ha en tråd där vi ska "bräcka" varandra. En enkel gräddtårta bakad med kärlek är precis lika mycket värd som en avancerad tårta med sockerblommor och svår spritsteknik.
    Vad har du för tips och tricks?
    Hur blir dina bullar "världens godaste"?

    Här är i alla fall mitt senaste mästervärk (som jag brukar kalla dom eftersom vissa tårtor inte bara är glädje med, utan många kan till och med göra mig frustrerad, arg och upprörd och sluta i stresshuvudvärk).
    Tack Google för inspiration Flört


  • Svar på tråden Amatör-bagare. Tårtor, kakor, bullar mm
  • Chicita
    Brud140816 skrev 2014-02-02 22:39:21 följande:
    Vår tårta hade ett extra lager - men samma smaker som du har

    Uppifrån och ner
    Sockerkaksbotten
    Vit Chokladmousse
    Sockerkaksbotten
    Hallonmousse med hallon i
    Mörk chokladbotten
    Mörk chokladmousse med riven choklad
    Mörk chokladbotten

    Maken är en "chokladoman" och så gillar han hallon.
    Jag har märkt att den vita chokladmoussen behöver lite extra syrlighet för att komma till sin rätt, så om du kan peta i avrunna hela hallon i moussen så kommer det att bli stor skillnad bara där.

    Men annars är det gott och fräscht med limemousse till den vita chokladen och då kan ni ju varva med en mörk chokladbotten också .
    Kanske

    Sockerkaksbotten
    Vit chokladmousse
    Mörk chokladbotten
    Limemousse med ett lager limecurd brett på den undre  -->
    Sockerkaksbotten 
  • Brud140816

    Var lite inne på citron eller lime faktiskt. Jag älskar choklad så om man kan få med en sån botten vore det perfekt. Får provbaka igen. Men då får mina kollegor ta det som blir kvar efter att vi testat :)

  • Sofie R

    Åh, jag är så glad! Efter tre försök fick jag äntligen till min vit chokladsmörkräm! Första gången gjorde jag bort mig och ställde den i kylen.. Andra gången gjorde jag med saltat smör. Men nu, osaltat smör och använd den direkt. Kanonbra! Och gott!

  • Chicita
    Sofie R skrev 2014-03-07 19:32:01 följande:
    Åh, jag är så glad! Efter tre försök fick jag äntligen till min vit chokladsmörkräm! Första gången gjorde jag bort mig och ställde den i kylen.. Andra gången gjorde jag med saltat smör. Men nu, osaltat smör och använd den direkt. Kanonbra! Och gott!
    Härligt Glad 

    Det första felet har jag också gjort.

    Men det går att lösa. Kör den i micron en jättekort stund bara Glad
     
  • CamillaForsgren

    Nu är det en månad sen, men jag kan berätta om min provbakning av våran bröllopstårta.

    Det kommer vara två olika bottnar: Pound cake och bisvibotten
    Fyllning: Dulce de leche och vit chokladmousse/fluff
    Citronsmörkräm
    Fondant och marsipan

    Varje våning(kommer att ha tre) kommer innehålla två pound cakebottnar och en biskvibotten.
    På bottnarna kommer det vara såhär:



     Smörkräm, kola och chokladmousse(som självklart är utbredd, men syns bättre såhär)

    Ser verkligen fram emot att baka tårtan, när jag provbakade så gjorde jag bara en våning 
  • Chicita

    Just ja, glömde ju visa tårtan jag gjorde till sy-lanet
    Hallonmousse och chokladmousse med sockerkaksbottnar inuti Glad



     
  • Nettis1985

    Chikita: var hittar du bra MV? Jag är så sugen att testa den konsten men vet inte vad man skall ha för att få till så fin spets, vill du hjälpa mig? :)


     


    Bröllopsplanering
  • Chicita
    Nettis1985 skrev 2014-03-10 11:47:16 följande:

    Chikita: var hittar du bra MV? Jag är så sugen att testa den konsten men vet inte vad man skall ha för att få till så fin spets, vill du hjälpa mig? :)


     


    Bröllopsplanering
    MV? 
    Det var en förkortning jag inte kände igen Flört 

    Den här spetsen är gjort med "magic decor" från kakburken Glad 
    Formarna jag använder kommer både från det sortimentet och sugar veil-sortimentet.
    Jag tyckte dock att magic decor var lättare att använda än sugerveil.
    Jag bakade spetsen i ugn på högsta värmen/ kortaste tiden som dom har i instruktionerna och den är väldigt formbar direkt när den kommer ut ur ugnen då. Och eftersom det bara tar typ 6 min att baka så kan man göra det direkt när man dekorerar tårtan så är spetsen mjuk och formbar direkt när man applicerar den Glad 
  • Brud140816

    Får se om jag lyckas få med bilden... Min dotters tvåårståtta. Fyllningen är den det antagligen kommer bli till bröllopet. Limecurd och limemousse samt vit chokladmousse. Spacklad med smörkräm och täckt med marsipan. Blommor och fjärilar i sp. Enda färdiga är Mimmi-figuren

Svar på tråden Amatör-bagare. Tårtor, kakor, bullar mm