• passionsblomman

    I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

    Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

    Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

    Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

    "Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

    Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

  • Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • Norrskensflamman
    Hvidbrud skrev 2013-08-07 09:29:00 följande:
    Har hönsen flyttat in blommis?

    Idag har jag något stort på hjärtat, men jag återkommer... Frukosten och morgonkaffet står och ropar på mig (underbara sommarlov med sjusovarmorgnar för hela familjen! )
    Hvidis, väntar med spänning! Är det bra eller dåligt? 
  • Norrskensflamman

    Blommis, så härligt med hönsen!! Tror det var precis vad du behövde. Det är en tupp och fyra hönor alltså?
    Är det någon speciell ras? Bilder, tack! Jag har ju själv haft rashöns. Jag fick 22 st små små fjunbollar av min farbror från Skåne som håller på med rashöns, uppfödning, utställningar mm. Han flackar över hela Europa pga de där hönsen... Och så skulle han upp till oss. Med sig hade han en liten kartong med lufthål och det pep värre om den... ♥. Jag var helt i chock!! Första tiden var de under värmelampa tills de var mogna att flytta ut. Sedan bodde de i stallet i en egen box, bredvid hästen.
    Oj, så höns bajsar! Men det är så trevligt med egna ägg Vår tuppar gol hela tiden på somrarna, KAN ju ha att göra med att  vi har ljust dygnet runt i ett par-tre månader...

    Nu har vi fått hamsterburen. Nu ska den bara inredas och så väntar vi på att få höra om det blev några hamsterbebisar i veckan.

    Flickorna är iväg och cyklar till en vik vid havet med brorsans sambo. Där ska de campa, koka mat på stormkök och tälta. Problemet är att det spöregnar. Så risken finns väl att de tog bil och cykelställ och sover inne i en släktings stuga istället  

  • Hvidbrud

    Så härligt det låter med dina höns blomman! Äntligen! På söndag ska vi på öppen visning av ett hus som skulle passa oss perfekt, som inkluderar 100m2 stor odlingslott med möjlighet att ha höns! Kul! Så får vi hoppa på lånelöfte och att budgivningen inte skjuter i höjden!

    men det var ju inte det som jag hade på hjärtat.....

    Har precis kommit hem från ultraljusdunderökning och i februari ska vi utöka fotbollslaget med en spelare. Oups! Så kan det gå när ägglossningen kommer tre dagar för tidigt och modern blir kåt som en bock och yr som en höna....

  • passionsblomman

    Hvidis! Hoppsan hoppsan! Så kan det gå när inte haspen och så vidare...

    Vad roligt! ja, jag VEt att det ju blir slitigt och tre barn och inte sova och hela grejen-men ändå, fatta vad fränt! Jag har ju hela tiden sagt att du ska ha ett fotbollslag-och det är klart att du då ska ha ett hus till dem också. Vad mycket spännande som händer i ditt liv just nu, eller, kanske mer att det precis är i startgroparna att hända massor.
    Men vilken hemlis att gå och tiga om sådär länge! För, det måste ju typ ha varit i maj nån gång då, som du plussade, om det ska bli ett februaribarn.
    Hoppas huset är perfekt och inga andra bud och bra lånelöfte och allt (berätta inte att du är gravid isåfall, de räknar på hur många barn man har, så hyssj!)


    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • passionsblomman

    Flamman, hönsen är av rasen Hedemora och jag ska gå med i genbank så jag är med och bevarar en gammal Svensk lantras på allra bästa sätt. Flera av de raserna är helt utrotningshotade, så det behövs. Det jag gillar med dem är att de har kvar egenskaper som sunda djur ute i naturen behöver, så som att söka egen föda, ta hand om sina kycklingar, ruvlust och gott socialt flockbeteende.

    Sedan är just hedemorahönsen väldigt härdiga, efter århundraden av vintrar i Dalarna. De har utvecklat ett extra dunlager så de ser större ut än de faktiskt är (fast det är en rätt liten ras) och de kan se ut som om de har mammelucker på sig, som duniga byxor. Alltså blir de inte lika ömtåliga för våra vintrar som andra höns (som ju är skogsfåglar från asiens djungler från början, och där snöar det ju föga) Det innebär att just hedemorahösen faktiskt går ut även på vintern, om det inte är alldeles för ruskigt väder, och ifall man skottar undan lite av den värsta snön i hönsgården.

    Just nu håller jag på att lära dem att när jag kommer betyder det godsaker, så jag blandar olika spännande saker i min lilla matresthink och bjuder dem att smaka vad jag kan komma på skulle kunna falla damerna i smaken. De fattar snabbt kan jag säga-de är snabbt framme och kollar in skålen. Igår fick de några hallon och björnbär, (naturligtvis sådana som var skadade eller övermogna, jag har inte blivit tokig nog att ge dem de hallon jag själv tänkt äta) och det var uppenbarligen riktig partymat.
    Bara jag nu också fixar en varmkompost för sådant hönsen inte kan/får äta, så kommer jag snart inte att ha mycket äckelsopor kvar, utan det blir förpackningsmaterialet som återstår.

    Men, ljudisolera huset måste jag nog försöka, för idag satte tuppeländet igång klockan fem. Det är för tidigt. Mina gardiner hjälpte uppenbart inte alls-snarare tvärtom tycks det.


    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • passionsblomman

    Förresten la den andra hönan också ägg igår, sent omsider på eftermiddagen. det behövdes att jag la ett tillfälligt tak av säckväv över det halvfärdiga värpredet för att det skulle bli mörkt nog att duga åt henne. den första hönan la sitt mitt på golvet bredvid matskålen, så det är uppenbart olika hur petigt det är...

    Tre ägg redan de första dagarna, det måste man väl kunna ta som ett teckan på att de kanska ska kunna trivas här?

    Nu ska jag för första gången på mycket länge ta en rejäl promenad med hunden-det har inte gått att fåhonom att promenera alls i hettan, men idag hänger regnet i luften och det är bara 22,8 grader, vilket är betydligt mer barmhärtigt att gå i än 27. Bäst jag tar med mig en påse-tänk om där finns en kantarell eller två därute? Drömmer


    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Hvidbrud

    Blommis: jo, sömnlösa nätter blir det en runda till. Men det får man ju ta Vi hade sagt att vi inte skulle säga något till någon förrän efter ultraljudet. Sist jag berättade tidigt blev det ett fasligt väsen här hemma, så nu tog vi det lite lugnt. Sen har jag inte alls varit så säker på att allt stod rätt rätt till, men det gjorde det ju!

    Ska varken berätta om graviditet eller studier för banken tror jag.... Det blir nog bäst så....

    Klart hönsen trivs hos er!

  • MSW

    Hvidis: Stort grattis till hela familjen!!! Och lycka till med lån och allt!! Pb: Vad mysigt det låter med hönsen!!

Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård