• passionsblomman

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

"Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

• Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • Hvidbrud

Jepp! En morgon på väg till jobbet i höstas, när jag var ute i god tid för att hinna andas och njuta.

• Klockarbol

I dag är en ganska dålig dag.
    Typ 'rulla ihop sig i fosterställning'-dålig.

I dag bestämde sig läkarna för att ta bort all behandling utom smärtlindringen på min kamrat som opererades för cancer tidigare i år.

Det suger.

Siktmycket.

• passionsblomman
    Klockarbol skrev 2013-07-15 21:27:28 följande:
    I dag är en ganska dålig dag.
    Typ 'rulla ihop sig i fosterställning'-dålig.

I dag bestämde sig läkarna för att ta bort all behandling utom smärtlindringen på min kamrat som opererades för cancer tidigare i år.

Det suger.

Siktmycket.
    Det suger!

Något alldeles hemskt!

Kram!!!
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • passionsblomman
    Hvidbrud skrev 2013-07-15 21:26:15 följande:
    Jepp! En morgon på väg till jobbet i höstas, när jag var ute i god tid för att hinna andas och njuta.
    Den har ju en mycket djupare och vidare vy, din bild, men den känns lite sambesjälad med min den här från förra hösten:

På vilen av bänkarna som helst önskar jag dessutom att Klockarbol fick sitta med armen om sin vän och Vara Nära.
  • Hvidbrud

Jättefin bild blommis!
    Klockis: stor kram till dig och din vän. =---*_*---=

Här är det fullt upp. Har svägerskan och dottern på besök i en vecka. De passar barnen när vi måste jobba. Jobbet är kaos, för lite personal, för stor arbetsbörda och dålig chef på det... Jihu! I söndag kon jag hem kl 9... Tre personer för lite, två tjejer som jobbar där normalt, resten, 8 st som skulle lära sig hur man gör... Katastrof!
    Snart semester. Snart semester. Snart semester. Om jag har tur.

Ha en bra dag, alla fina! Berätta gärna vad ni har för de och vad ni går och funderar över

• passionsblomman

Här är det varmt! Varmt så jag inte orkar bygga på mitt hönshus-vilket jag just nu ndå inte kan utan hjälp av sambon, som varit sjuk i flera dagar. Nu är han på jobbet igen, men han är nog inte så pigg som han trodde, så jag räknar kallt med att han är för trött ikväll med. Vi måste få klart nu-annars kan vi ju aldrig hämta hönorna ju.

Jag har iallafall byggt med lecablock så det ska bli en kompost/gödsellåda i ena hörnet av hönsgården. Det blir bra, för dels kommer inte rovdjuren att ta sig in den vägen , den saken är klar, och dels gillar höns att sprätta runt i allt möjligt. Och dessutom kommer jag att kunna tömma det jag städar ur hönshuset utan svårigheter.

Truls har jag stoppat ner i regnvattenkaret så han inte kulle förångas i värmen igår. Han uppsattade inte alls min omsorg-men pigg blev han åtminstone, han for runt som en tok i trädgården så han blev fint fönad bara av fartvinden. Eftersom han är helt nerklippt, så blir han lockig som ett litet lamm. vad förvånad jag skulle bli om jag frågade "vad säger hunden?" (då han brukar ge skall) och han istället skulle svara "määääh!"

Just nu sitter jag och ringer frisören och hoppas på en tid för sonen behöver bli av med sisådär två tredjedelar av kalufsen och jag behöver lite färg på min tillvaro. Det har jag egentligen inte alls råd med, men jag kanske gör det ändå. Det är långt mer än ett år sedan.

• Daa

Klockarbol: vilket fruktansvärt besked! *kramar om dig och din vän*

• Daa

Hvidis: jag funderar på min medicin. Det har varit dags länge att sluta med min lilla dos antidepp och sömntablett. Jag har skjutit på det tills nu, eftersom det har varit så stressigt på jobbet inför semestern. Två nätter har jag varit utan, med två nätter med medicin mellan. Såhär är det: jag kan inte sova när jag inte tagit tabletterna och jag vet inte hur jag ska tänka. Är det stress över att inte kunna somna som gör att jag inte somnar eller har jag på något sätt blivit fysiskt beroende? Hur ska jag hantera det ena eller det andra? Ska fråga min läkare när hon är tillbaka från semestern. Det kanske inte är så viktigt att sluta. Det är snart två år sedan jag blev dålig och jag har fått må bra sedan medicinen började fungera. 

Annars: parvlarna blev för en stund sedan väldigt imponerade av den rejäla regnskuren som kom och bad om att få "vara ute utan kläder". Jag tänkte att det kan de väl få och så kom det sig att två nakna små barn sprang omkring på gården i regnet medan föräldrarna stod på farstubron och huttrade. Fälga hävdade med bestämdhet att hon inte frös fastän hennes spända kroppsspråk sade något helt annat. 

Nyss försökte hon ge Axel nattvarden, tror jag. Hon sade något som lät som Kristi till dig och räckte honom med stor omsorg en pusselbit.

Och nu ska vi laga mat. Det är lämpligt väder för soppa här där vi bor.

Semesterkramar.

Hoppas att du får semester, Hvidis. Det verkar verkligen behövas där du jobbar.  

• Hvidbrud

Daa: underbara parvlarna!
    Att prata med läkaren först tror jag är en bra ide. Han/hon kan kanske bättre förbereda dig på vad du kan förvänta dig under tiden du slutar, eller så kan du kanske få ett annat, mildare preparat i en övergångdperiod? Betablockerare, on det är det du fått, är ju väldigt vanebildande och kroppen behöver tid att justera sig. Fast här är jag ute på djupt vatten, så jag tycker att du ska prata med doktorn. Sömnen behöver du ju *hjärta*

• Hvidbrud

Blommis: blev det nått bygge?
    Vi har det också varmt här nere. 24 grader halv nio på kvällen igår. Härligt! Har jag sagt att jag vill ha trädgård?

Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård