• passionsblomman

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

"Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

• Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • Klockarbol

Hej i den alldeles för varma sommarvärmen!

Förra året kunde jag inte måla för att det regnade hela tiden och nu kan jag inte måla för att det är så förtvivlat varmt så färgen torkar för fort (linoljefärg)...
    Alla härliga kanterellbebisar försvann på nolltid och blåbären må vara smakrika men ack så torra - fast det är iaf för varm för att älga runt i skogen och slåss med törstiga getingar.

Min enorma svarta vinbärsbuske plockar jag några liter från varje morgon innan solen hunnit dit. Vinbären är lite småtorra dom också men jösses så goda!
    Frysen fylls sakta men säkert med gelébär och svart vinbärspuré (till glass och bakverk) och förhoppningsvis blir det några liter välmogna bär till saft också (även de får gå i frysen för jag längtar inte direkt efter att sylta och safta just nu).

I dag regnade det faktiskt för första gången på veckor - ett stilla fisljummet regn som drog förbi på sisådär 10 min... Men tydligen ska det regna nästa vecka säger SMHI. Hoppas det blir så för här stödfodras boskapen redan.

Första semesterveckan är snart till ända och en hel del har vi hunnit med här hemma även om vi inte har varit direkt jätteeffektiva. Hade önskat att vi kunnat klippa skott som kommit upp där vi tog ner ett syrenbuskage i höstas men där är det sol hela dagen så det fick vi lägga ner.
    Jag har även hunnit med ett anfall av "snart är semestern slut och jag har inte hunnit någonting aaaalls"-ångest.
    Vilket känns lite skumt eftersom jag faktiskt har 4v semseter i år för första gången i hela mitt liv Förvånad.

Nästnästa vecka bilar vi västerut för hotellyx i Norge och bröllop i Värmland. Lite delade känslor just nu - det är ju så många måsten att göra - men jösses så skönt att åka iväg nästan en hel vecka!

Min sjuka kamrat fick somna in i tisdags. Jag är tacksam för att det inte blev mer långdraget och att hon fick vara smärtfri. Jag lider med hennes familj som har det svårt nu.
    Och lika mycket som jag bävar för att gå på hennes begravning, lika rädd är jag att begravningen blir när vi är bortresta så jag inte kan gå.

Nu ska jag nog ta och ge mig på disken.

Kram på er alla

• Norrskensflamman

Hej på er alla fina!Vi är tillbaka från semesterresan. Vi hade det toppen! Varmt och skönt. God mat o dryck och trevlig samvaro. Hemma hade de kallt och regn, så vi valde rätt vecka att åka iväg. Har hunnit vara hemma också och fått några fina sommardagar här hemma. Nu sista semesterveckan sedan dags för jobb igen. Känns sådär... Men skönt att ha ett jobb iaf att gå till, för det kostar att vara på semester... hrm...I fredags spelade (och sjöng) min m på en liten minispontan rockkväll på ett berg med utsikt över havet här i kommunen. Jag länkar till några klipp här. Nu ska jag fortsätta njuta av semestern! STor kram till alla ♥

• Norrskensflamman

Klockis: Stor, varm kram i sorgen efter din vän ♥ Så ofattbart sorgligt, men eftersom det nu var som det var så kanske det ändå är en liten, liten tröst att det inte blev mer långdraget och smärtsamt än det blev... Men så förfärligt sorgligt ändå! *kramar om igen*

Kjell; härligt med välförtjänt semester! Särskilt efter en sådan vigsel som du beskrev ovan

Idag har jag, musikern och Knoll & Tott varit och besökt Parvlarna och Parvelföräldrarna Åh, så ljuvliga dessa småttingar är ♥ Tack Daa och Skäggmannen för go'fikat och det efterlängtade kaffet. Shopping tar på krafterna Tungan ute

• Norrskensflamman

Spammar vidare...

Imorgon ska jag och brorsan och hans fru åka hem till byn och rensa ut mammas kläder. Pappa bad oss göra det. Mycket ska slängas, men de finaste klänningarna (min mor gillade vackra kvalitetskläder) som hon inte använt så mycket, ska vi skänka till Kupan (Röda korset).

• Klockarbol

Parvelfika låter ju härligt!

Jo, det är en tröst att det inte blev så långdraget för min kamrat. Jag har skickat en kondoleansblomma till familjen och tänt ett ljus här hemma.

Det låter som ni har haft en himla trevlig semesterresa Flamman. Hoppas ni fick ladda batterierna lite <3

I dag har vi äntligen fått regn här! Mycket regn i lagom tempo och utan åska.
    Trots att jag hittade ytterligare ett ställe där det regnar in så är jag illande lycklig över regnet!
    Fast i morgon får det gärna vara uppehåll så jag kan skära till ett par fönsterrutor och kitta fast dom i fönsterbågen jag rustar.
    Och kanske skrapa lite mer färg på farstukvistdörren som jag också försöker fixa till. Även där ska fönsterglasen tillbaka i bågen (6 glas) men där är alla orginalrutor intakta så det blir lättare.
    Lika bäst att börja med fönstret som jag egentligen vill dra lite på för det är så himla många år sedan jag skar glas senast...
    Måla får jag vänta med tills det blir svalare väder.

Kram till alla i den sommarlugna tråden Hjärta

• Daa

Tack själv, Flamman. Kakorna ni tog med blev kvar här, förresten. 
    Det var så kul att se när Knoll och Tott lekte med parvlarna. Axel som brukar vara blyg länge pratade ganska mycket med stortjejerna under leken.  Hjärta alla barnen!

• Daa

Vi var iväg en tripp söderut. Det kändes som en lång resa, men vi tog väl oss bara typ halvvägs genom Sverige. Fyra nätter var vi borta, två på hotell och två på vandrarhem. Vid den tredje nattningen, i ett ofattbart varmt rum med provocerande icke sovvilliga 2,5-åringar som under större delen av dagen betett sig som 2,5-åringar ibland gör och en grusad förhoppning om att komma iväg på en joggingtur bara för mig själv en stund, kände jag på allvar att jag ville sätta mig på en buss och åka hem. Ensam. 
    Men annars hade vi det bra på semestern. Nu har maken sin sista semestervecka och sedan ska jag vara föräldraledig i två. 
    Nu ska vi iväg till mina föräldrar en sväng.

Massa kramar. Jag tänker på er och undrar hur ni har det. 

Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård