• passionsblomman

    I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

    Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

    Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

    Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

    "Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

    Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

  • Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • Hvidbrud

    Den där artikeln jag länkade till, den försöker belysa just varför de problemen uppstår, hur de är den andra sidan av myntet i vårt samhälle. Jag blir också upprörd när jag hör om allt elende som händer i våra "ghetto" men tänker att det måste vara del av något större och artikeln satte fingern på det precis.

    Fick precis antagningsbesked till utbildningen i höst.

  • Hvidbrud

    Ja, blommis! Utan intervjuer och tjafs. De där dinosaurie-betygen från förra årtusendet måste väga tungt. (Här passar jag på att tacka min gamla klasskompis på gymnasiet, som höll på att hoppa av trean, men vi övertalade henne att läsa in den tiden hon missat tillsammans och hon var så klok, begåvad och mycket duktig på att studera och ställa de rätta frågorna, att när vi gick ut gymnasiet och fick slutbetygen, var det inte bara hennes som var bra utan mina hade fått sig en rejäl skjuts på vägen! Tack Y! Tack!)

  • passionsblomman
    Hvidbrud skrev 2013-05-22 18:34:56 följande:
    Ja, blommis! Utan intervjuer och tjafs. De där dinosaurie-betygen från förra årtusendet måste väga tungt. (Här passar jag på att tacka min gamla klasskompis på gymnasiet, som höll på att hoppa av trean, men vi övertalade henne att läsa in den tiden hon missat tillsammans och hon var så klok, begåvad och mycket duktig på att studera och ställa de rätta frågorna, att när vi gick ut gymnasiet och fick slutbetygen, var det inte bara hennes som var bra utan mina hade fått sig en rejäl skjuts på vägen! Tack Y! Tack!)
    HURRA!!! SkålSkål
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Klockarbol

    Hvidis - Jag intämmer i Blommans HURRA! Skål

    Jag tror att jag slarvade med stretchingen efter mitt skenande i kväll Rynkar på näsan
    Förutom att mina knän har synpunkter i stil med "Hallå! Vi är faktiskt också leder" så har jag grisont i skenbenen? Liksom i nån tarm som går från skenbenet ner mot foten.
    Å inte kan jag komma på nåt sätt att stretcha den biten annat än att vinkla foten upp och ner vilket ögonblickligen resulterar i tåspretarkramp...

    Nu får jag ju erkänna att mina gympadojjor onekligen har varit med ett tag och jag går ju i dom varje dag så nya vore på sin plats men jag hittar inte min reebookmodell nånstans *surar* så onda skenben kanske kan bero på dåliga skor helt enkelt?

    Annars får jag konstatera att min ovilja att vistas i folksamlingar ledde till att jag skenade mig till ett personbästa minsann! 5 km på 46 å en halv minut Förvånad Vem hade kunnat anat det? (2008 var min snabbaste innan på 52 minuter)
    Ffa med tanke på att jag så här dags förra året vägde knappt 48 kilo och inte klarade att gå längre sträckor än nåt 100 meter innan kroppen helt sonika krampade och vek ihop sig.

    Så dagens behållning är kvittot på att jag faktiskt är på banan igen!!! Body and soul Solig

    Jag springer inte, har aldrig gjort och tänker nog inte heller prova nu när mina leder krånglar, men jag går gärna - helst i skogen för att plocka bär och svamp, men jag kan nedlåta mig till att gå 'fort' för kondition och puls nu och då.

    Men det är roligare att plocka blåbär

    Go'natt

  • Hvidbrud

    Bravo Klockis! Bra jobbat, är så glad för att höra att du har det så mycket bättre. Det förtjänar du.
    blåbär är gott.

  • Fru E

    Hvidis-recept tack! 31 fika ja än så länge Blommis-hejja dig Hmmm det var något jag skulle kommentera men det verkar fallit bort i tröttdimman efter lillebrors natt, gäsp!

  • Fru E

    Lillebror växer och frodas alldeles för fort , 4 1/2 månad och har börjat med smakportioner. Igår blev han tvärilsk när han insåg att hanbara fick lite skrädgröt Hvidis - har du bestämt dig för att plugga?

  • Hvidbrud

    Fru e: recept kommer i kväll, jag har ändrat så pass mycket i orginalreceptet att det har blivit ett nytt och jag vill gärna skriva ner det till dig.
    Jo, jag har tänkt plugga 2år till visual merchendiser här i Malmö.
    Drömde om den vackraste klara fullmånen som lyste av full kraft på dagen. Det måste väl bara vara ett gott omen?

Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård