• passionsblomman

    I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

    Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

    Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

    Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

    "Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

    Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

  • Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • Hvidbrud

    I morgon ska jag och ungarna en runda på stan, baka vaniljbullar och få besök av barndomsbästisen som flyttat till Stockholm. Mysigt! Hon har en 08 och en 10 så barnen får springa och leka

    Vi ska prata om var och hur vi vill bo nu. Här inne i stan är för dyrt. Hyreshöjningar varje år har höjt vår hyra nästan 2000kr sen vi flyttade in och vi har inte råd längre. Om jag ska plugga blir det ännumindre pengar och pm jag inte hittar nytt jobb blir det helt omöjligt!
    Var en sväng med e och tittade på huset som jag tror vi har råd med. I ett bra område, nära till makens tåg och till billigare matbutik än vår dyra guvci-Ica

  • Hvidbrud

    Men huset är k-märkt från 1870. Lågt i tak och trångt och mysigt. Maken får klaustrofobi tror han.... För mig kan det vara drömmen, huset på landet i stan. För maken kan det vara mardrömmen... Och att vi inte har pengar till insatsen gör att det känns lite dumt att ens drömma. Tja. Var månne vinden blåsa?

  • Hvidbrud

    Rockringsuppdatering: körde i kanske 7-10 minuter i går och jag känner att min hållning är bättre och hela muskelkorsetten är aktiverad. Men öm i kroppen...

  • Norrskensflamman

    Godmorgon! Hvidis, vad är det för rockring du har?Jag har en ganska stor, tjock med bollar på insidan (som golfbollar ungefär, infällda liksom)Ibland rockar jag med den. Jobbigt och ONT första gångerna. Man blir alldeles röd i orådedet. Men sen blir det bättre.      

  • Norrskensflamman

    Låter spännande med huset! Synd att du och maken inte har riktigt samma känsla ang det... Hoppas ni hittat något alternativ som passar er båda. Hur ställer han sig till flytt från lägenhet i centrum till hus en bit utanför?

  • Norrskensflamman

    Hade en mysig kväll igår. Brorsan med sambo hade också kommit hem till päronen, så vi hade våffelkalas där och jag och svägerskan och m hann gå en sväng till brasan vi också. Kul att få träffa lite bybor. De ser ju fortfarande mig som den lilla guldhåriga flickan som cyklade omkring i byn och kom in och surrade en stund med dem. Sedermera tonårstjejen på hästryggen.

  • Klockarbol

    Hvidis - låter som ett härligt hus! (Säger hon som bor i K-märkt stuga från ~1850 med som mest 2,07 i takhöjd närmast skorstensstocken :-] )
    Det är ju väldigt mycket jobb med ett gammalt hus för att underhålla det och det underlättar om man har lite kunskaper om gammeldags byggteknik. I dag finns det massor att läsa på nätet dessutom.
    Jag inbillar mig att jag ska restaurera åtminstone ett fönster i sommar och tänkte nog ge mig på dörrarna till farstun också - hela farstun är i behov av en hel del TLC men det känns enklast att börja med dörrarna som går att haka av och lägga på bockar inomhus.

    Ni verkar ha haft en riktigt trevlig kväll Flamman!

    Jag parkerade mig i soffan framför ett tv-program om Bermudatriangeln när jag kom hem i går, har velat se det programmet länge nu - jag vill fortfarande se det programmet för jag somnade promt i soffhörnet...
    Men resten av kvällen gick som planerat, lugnt och skönt i tv-soffan! Glad

    Nu ska diskmaskinen plockas ur och middagen förberedas sen ska jag åka och uppvakta bästaste kollegan o vännen!

  • Syrinx

    Ja, tack Ninnis, Ingis och Fru E med telningar för en jättemysig fika i måndags! Så kul att träffa er! Jag är mest glad att det inte var jag som började spotta på någon av er, sådär första gången jag träffade er!

    Roliga nyheter - min fantastiska make provspelade sig till provveckor till hösten! SkålSkålSoligSolig De är fyra stycken som ska göra provveckor till de två tjänsterna. Det är en alldeles makalös prestation, framför allt efter den här intensiva helgen. Jag är så stolt och glad! ....och självklart hade jag tänkt att välkomna honom igår när han kom hem med bubbel och massor av gotte, men vaknade på morgonen med 38.5 i feber och en hals så ond och svullen att jag knappt ens fick i mig vatten. Jag låg fullkomligt däckad hela dagen och bara sov, så välkomstkommittén bestod av de överlyckliga misarna. 

    Valborgsplanerna, som var att hälsa på goda vänner som häromveckan fick en liten dotter, brann därför inne. (Ingen avsiktlig rolighet, jag lovar!). Istället lagade maken goda biffar och vi skulle se en film. Jag fick i mig en biff innan jag somnade från filmen... Jaja, det kommer andra Valborg och andra roliga saker att fira! 

    Hvidis, vad spännande med huset! Jag tycker också att det låter fantastiskt. Hoppas att du och maken kan hitta något som ni båda tycker känns bra. Har du några tankar för hur du vill skapa ditt kall? 

    Det där med rockring verkar ju vara en bra sak! Jag var aldrig något vidare bra på att rocka rockring när jag var liten, hade svårt att få den att fortsätta snurra... Men det är kanske något värt att försöka ta upp såhär i vuxen ålder?

    Klockarbol, jag gissar att du bor i den norra av de två städer som brukar bråka om vem som är mest lärdomsstad? Isåfall är det där jag är född och där jag har den absoluta merparten av släkten - de är verkligen inte heller förtjusta i upptågen kring Valborg, trots att de är födda där. Jag var med som liten när alla vinkade med mössorna, men annars har det inte varit någon entusiasm över det hela. 

    Daa, hur var brasan? Lika mycket geggamoja i år?  

  • Hvidbrud

    Krya på dig syrinx! Och grattis till makens framgång! Härligt Hoppas att du är frisk till på fredag
    Mitt kall... Ja, det kommer ju tyvärr inte av sig själv, så det är bara att börja ropa. Eller något. *mycket förvirrad*

    Flamman: härlig Valborg ni hade. Känd som om den var precis vad du behövde*hjärtar*
    Min rockring har bollar stora som pingisbollar på insidan med magneter i. Det gör ont men gott. Ska snart ta fram den igen!
    Klockis: underhåll ja... Helst av allt drömmer jag om ett passiv-hus. Ett nybyggt fräscht som använder ett minimum av jordens resurser. Med solceller och ha pengar till att betala allt utan lån- det skulle jag ha använt en del av mina 10miljoner till...

    blommis: tänker på dig hjärtat! Hoppas att du blir väl omhändertagen! Kram!

  • Norrskensflamman

    Synrix, grattis till makens provspelningar Och du, krya på dig... Attans också


    Klockis, jag har varit i din stad en gång på Valborgs. Då var jag närmare studenterna i ålder så det kändes väl ändå rätt okej, men jag minns att jag tyckte det var förfärligt skräpigt överallt i parker och på gator morgonen efter !!


    Men som "vuxen" så kan jag tänka mig att man flyr stan just Valborgshelgen...


    Jag tycker det var så skönt att ha en lugn Valborg tillsammans med familjen.


    Igår var jag ut och joggade i sakta mak 5,5 km. *klappar mig själv på axeln*.


    Ikväll funderar jag på att hoppa över körövning och bara vara hemma och greja. Flickorna kommer hem imorgon kväll


    Idag ska musikern och göra arbets-EKG. Få se hur det går. Förmodligen bra. Han cyklade 3 mil på motionscykeln hemma i tisdags! Och han håller bra tempo kan jag säga. Jag skulle inte orka.


     


     


     

Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård