• passionsblomman

    I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

    Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

    Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

    Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

    "Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

    Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

  • Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • Daa

    Handlingsförlamningen som uppstår när man inser att det, som man trodde, tillfrisknade barnets smått panikslagna "kissa mera!" inte betyder det man trodde och det redan är försent och barnet, syskonet och en själv är helt nedkräkta. Stackars lilla Fälga.  Förutom att vara tacksam för wc och rinnande vatten är vi mycket tacksamma för fri tillgång till tvättmaskin.  

  • lanovia 08

    Men fy Daa, vilken påsk ni fick. Tvättmaskin ja, den sjunger jag mitt pris till när magsjukan hälsar på.

  • lanovia 08

    Vi har spenderat en helt ljuvlig helg i stugan. Visst det är kallt men solskennhela helgen och myclet utomhusvistelse. Jag har laddat på batterierna och försökt få mig själv att inse att jag inte är en värdelös liten skit. Men så känns jobbsituationen just nu...

  • lanovia 08

    Flamman hur har det gått med att få ledogt till barnens skidåkning?

  • Norrskensflamman

    Hej alla!


    Jag har varit påskledig i full bemärkelse, men är nu tillbaka på jobbet och fulsurfar lite


     


    Daa; så himla trist med magsjukan Hur mår Fälga och ni andra nu?


     


    Blomman; vilken härligt påskbild! Solig Så gött med rökeri i närheten. Jag skulle ränna där ofta kan jag säga...


    Tidigare rökte exet fisk här hemma, men det rökeriet tog han med sig eller gav bort åt någon av sina kompisar när han drog. Så nu är det "köpes" som gäller.


     


    Påsken har varit bra. Jag har lyckats koppla bort jobbet och de bekymmer vi har där, helt och fullt hela påskhelgen. Skönt!


    Vi åkte skärtorsdag efter skolan upp till Finska Lappland och anslöt till övriga vänner från det stora landet i öster. Vi fick en underbar heldag på långfredag i slalombackarna. Lördag åkte vi hemåt. På vägen hem passerade vi en jättefin slalomanläggning (fem mil från den vi först var i). Jag har åkt där förut och vet att backarna är underbara, men m hade aldrig varit där. Då solen sken från klarblå himmel så stannade vi och beslöt att åka slalom tre timmar i stället för att sitta i bilen Visst, det var ganska blåsigt och kallt, solen gömde sig ibland, men herregud vilken skidåkning!!! Sen bar det iväg hemåt. Svängde förbi mina päron som hade haft besök av påskharen som lämnat påskägg till Knoll o Tott, kan ni tänka er?!


     


    Påskdagen och Annandag påsk har jag tillbringat förmiddagarna i kyrkan med kören, även barnen medverkade igår. Sedan hem och packa matsäck och ut på längdskidor på isen. Helt underbart och soligt Solig Vilken avkoppling!


     


    Nu är det tillbaka till verkligheten på jobbet. Mindre roligt, men nödvändigt. Barnen är på fritids, men de kommer ha skoj där. De skulle ut och åka längdskidor idag och imorgon ska de till bagarstugan och baka klådda


    Måste jobba... Ha det bäst! Kram o


     


     

  • Norrskensflamman

    Just det; Lanovia, härligt ni verkar haft det och skönt med laddade batteri. Kram!


     


    Barnen har fått ledigt fem dagar från skolan. De får med sig uppgifter att jobba med förstås. De är överlyckliga att få åka och träffa pappa och nu hoppas jag bara att planerna från hans sida inte ändras...


    De har gjort teckningar och presenter till pappa, hans nya "tjej" (fru) och till sin lillebror.


     


     

Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård