• passionsblomman

    I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

    Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

    Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

    Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

    "Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

    Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

  • Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • passionsblomman
    Hvidbrud skrev 2013-03-08 13:57:03 följande:
    Blomman blomman blomman blomman! En miljon varma hårda kramar till dig! En mycket tydlig dröm om hur du har det, gumman! Tårarna trillar och jag vill vara en av skuggighetens som är där vid din sida, som inte kan göra något, men jag kan vara där iallafall. Om jag får kapa din dröm! Tycker att den visar din styrka och din klarhet. Kram kram kram!
    Ja så kan man ju tolka skuggvarelserna också. I drömmen hade jag mer en stark känsla av att de var som andra, eller människor som inte längre helt hörde till "den verklige världen" och därför inte gick att prata med, fast jag plötsligt såg dem, vilket jag inte gjort förut. Själar var och en på sin resa på något vis. Samma tåg men egen kupé...

    Ja, hur som helst så är jag oerhört tackam för de verkliga medresenärer jag har i mitt vakna liv och jag känner mig när jag är vaken inte alls så ensam som jag var på det där tåget. Ni är viktiga och jag är glad att ni finns.
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Leksi

    Åh Blommis! Förvånad Vilket besked du fått! Hoppas du snart får tid för återbesöket och fortsatt utredning. Det positiva är ju att du äntligen blir ordentligt utredd och alla "små obetydliga symptom" nu läggs samman och bildar något logiskt, precis som du skriver.

    Din dröm kunde ju inte vara mer på pricken tycker jag. Vi är ju alla ensamma innerst inne om allt. Hoppas dock att du har bra stöd från sambon och din övriga familj. Har ni berättat för Blompojken?

    Jag tänker på dig och skickar de största kramar och en vacker tulpanbukett! {#emotions_dlg.flower}

    I övrigt får jag väl bidra med lite vardagsprat om mitt liv. Var på rutinbesök hos MVC idag och när hon frågade hur bebisen rörde sig svarade jag sanningsenligt att den rört sig lite mindre de senaste dagarna men det är väl normalt när det börjar bli så här trångt på slutet? Njae, det tyckte hon nog att vi borde kolla upp så jag fick åka till stora sjukhuset och ligga med CTG en halvtimma plus en ultraljudskontroll av överläkare. Kände mig inte så orolig eftersom hjärtljuden lät fina hos barnmorskan innan jag åkte och väl på sjukhuset visade sig allt se finfint ut. Men väldigt skönt att få en grundlig check så här på övertid att allt såg bra ut. Glad

    Vilket härligt kort-sportlov Flamman! Lät helt underbart!! Hoppas ni får fint väder i helgen så du kan åka lite längdskidor.

    Välkommen hit Anne! Och lycka till kärlekensbrudpar!

  • Hvidbrud

    Kram blommis!
    Vet du vad? Jag tolkade drömmen precis som du, angående skuggvarelserna, men det fina med drömmar av den kalibern är att man kan funlira med dem i vaket tillstånd, så de kan ge styrka Tänkte jag.

    Har jobbat Husfru på nygamla stället idag. Pust vad det går undan där! Det var som att sätta sig på en racercykel i nedförsbacke för första gången på tre år, efter att ha kört runt på en trehjuling i ett halvår... Men kul! Vilket engagemang, vilket system de har bygt upp i den kedjan! Imponerad!

    Melodifestivalen avnjöts i eget sällskap idag. Ungarna sov och gubben kollade på fotboll. Jag skuttade runt lite, bara för att jag kunde

    Sov gott alla fina, gamla som nya! Jubbedag i morgon! Tjingeling!

  • passionsblomman

    Hvidis, ja det har du rätt i! Där tänkte du bra.
    Jag tycker för den delen att drömmar och att ens fatta vad de vill säga ger en styrka i sig-även de gånger man vaknar och skriker rakt ut. Jag kan behöva de där meddelandena ibland för att ta mig själv och mina innersta rädslor på allvar och fronta dem.

    Jobbigt är det däremot de gånger man vaknar och har en olustig känsla och vetskapen att man drömt skitkonstiga saker och inte fattar nångting alls. Då är det liksom inte till någon nytta på ett medetet plan. Men klart, det kanske rensas i psyket på något vis utan att man bergiper vad det är som händer.

    Har din rockring kommit och hur fungerar den?

    Jag har den här veckan bränt nästan 5000 kalorier medelst crosstrainer och promenader. Ganska bra travat av en trähäst. Jag har klarat 1 kg på tio dagar också, och även om jag är sur för att jag ändå just nu väger mer än jag gjorde samma datum ifjol, så är det ju ett litet steg åt rätt håll.


    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Hvidbrud

    Blommis: rockringen kom efter många om och men. Saknade några ploppar men den fungerar utmärkt till trots. Körde hundra varv ena hållet- lätt som en plätt, andra hållet körde jag tretti innan den åkte ner... Dagen efter gjorde det ont på ställen jag glömt jag hade muskler. Inuti liksom. Bakom revbenen. Så jo, det är supereffektivt att träna muskelkorsetten Ska på den i morgon igen och på orbitreckern.

    5000! Bravo blommis!

    Ingis!!! Läget? Ikeafika i morgon?

  • Daa

    Blommis, vilken dröm! Och så otroligt gripande du skildrade den. Det blev både tårar och gåshud här. *massa kramar inför det som ligger framför*

Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård