• passionsblomman

    I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

    Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

    Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

    Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

    "Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

    Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

  • Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • Soldemor
    passionsblomman skrev 2013-01-11 11:42:38 följande:
    Apropå fyrverkerier var det någon som undrade hur Truls tog det på nyår. Det konstiga är att ifjol brydde han sig inte alls mer än att han blev sådär ivrigt upphetsad som han alltid blir när det händer något. men i år blev han skakigt rädd ett tag. Jag körde "glada rösten" och pratade med honom som om fyrverkerier är det roligaste som finns, och han lugnade ner sig småningom. Men jag undrar varför det var läskigare i år än ifjol...
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
    och hos oss var det precis tvärt om, lugnaste natten (ja, inte ute!) sedan vi blev med katt
  • Soldemor
    passionsblomman skrev 2013-01-11 11:43:17 följande:
    EA?
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur

    mm, hur går det? Vad händer? Händer det något?


     


    Trevlig helg, alla! Nu skall jag iväg och begrava lite, sedan hem och ha helg tills i morgon natt. Men jag skall försöka få nya telefonen att förstå, att jag vill komma in här och kolla!

  • Ninnnis
    passionsblomman skrev 2013-01-11 10:46:02 följande:
    Jag gissar på massa g = massage.
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
    Aha! Jag tänkte ett lass G = GLass
  • Ninnnis
    passionsblomman skrev 2013-01-11 10:54:39 följande:
    Ninnis, har du kört kaffebaljorna och dubbel dos tabletter? och vilar du?
    Jag tror du har spänningshuvudvärk efter oron med navelsträngen och det. Lite massa G på dina axlar och i nacken och hårbotten tror jag du skulle ha. Du får be släkten ställa upp-massaG och fötterna upp i soffan och viiiiila en stund!
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
    Man ska ju inte dricka för mycket kaffe heller som gravid, men två panodil med en kopp kaffe på morgonen hjälpte inte. Ska försöka en ny dos strax. Det är säkert som du säger, oro i kombination med för lite sömn. Jag har dunderpiller hemma som hjälper mot i princip all huvudvärk, men de får jag tyvärr inte ta nu.

    Vila har jag inte haft så mycket möjlighet att göra, har jobbat hela veckan och de senaste fyra dagarna har alarmet ringt 05.00. Maken har haft långa dagar och kommit hem ganska sent också. Hoppas kunna vila lite i helgen, sen jobbar jag bara måndag och tisdag innan jag slutar. Mini får vara på dagis tre dagar i veckan när jag är mammaledig så förhoppningsvis hinner jag vila lite mer då.
  • Ninnnis
    passionsblomman skrev 2013-01-11 11:42:38 följande:
    Apropå fyrverkerier var det någon som undrade hur Truls tog det på nyår. Det konstiga är att ifjol brydde han sig inte alls mer än att han blev sådär ivrigt upphetsad som han alltid blir när det händer något. men i år blev han skakigt rädd ett tag. Jag körde "glada rösten" och pratade med honom som om fyrverkerier är det roligaste som finns, och han lugnade ner sig småningom. Men jag undrar varför det var läskigare i år än ifjol...
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
    Jag var på en förelsäsning på djursjukhuset om ljudfobi (främst i samband med fyrverkerier) innan jul och veterinären där sa att det kan växa fram hos hundar. De kan uppleva det som lite läskigt varje gång utan att reagera nämnvärt, sedan kan det byggas på för varje nyår som går. Det är tydligen inte helt ovanligt att ägarna upplever att hunden "plötsligt" blir rädd för fyrverkerier efter ett antal år. Sen kan valpar tydligen vara mindre påverkbara och sedan reagera mer när de blir äldre.
  • Ninnnis
    passionsblomman skrev 2013-01-11 11:43:17 följande:
    EA?
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
    Jag messade med EA igår eftermiddag, och då hade hon sammandragningar nästan hela tiden men inget mer. Men en rapport idag kan väl vara på sin plats?
  • passionsblomman

    Akta dig Ninnis, så inte din kropp TAR sig platsen att vila, antingen du har tid och möjlighet eller ej! *förmanar* Den vill inte ge järnet nu. Jag vet att man inte ska dricka för mycket kaffe-men så här sent så vad kan hända? att bebben får tillfälligt duracellbeteende en stund? Det kan det vara värt om det samtidigt hjälper mor att bli av med skallebank. Fast jag tror mer på viiiiila och MassaG. Fast G-lass i en stor skål innan vilan och ihop med kaffe-det tycker jag låter som en alltigenom perfekt kombo.


    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Fru E

    Oj vilken fart idag, trevligt Sd lugnade ner sig även om de blir mer och mer frekventa än innan. Bf igår enligt kliniken och det är det datumet som vi nog går på......märker att han tycker det är trångt för det bökas överallt och strålar/ilar neråt. Idag behöver han inte komma för då har ena tjejkompisens son födelsedag annars får han gärna komma innan den 15 då vi ska till bm och då blir vi igångsatta....... Lanovia-viskar tyst hejja hejja! Och jag var alltid sjuk när jag var liten och i princip aldrig nu.... Ninnis-huvudvärk låter inget bra men massa vatten kaffe, massage, profylaxandning och soffvila med vofsingarna! Blommis-det var jag som frågade om truls buster brydde sig inte alls detta året heller vilket är skönt. Dock är han ju rädd/feg för nästan allt annat

  • Ninnnis

    Jag vet, Blommis. Jag jobbar till 15 sen ska jag hämta Mini och hundarna på respektive dagis. Jag ska nog höra med maken om han kan komma hem ungefär samtidigt som mig så kan jag vila lite. Jag är så trött att jag skulle kunna somna stående så jag tror att vila kan hjälpa.

Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård