• passionsblomman

    I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

    Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

    Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

    Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

    "Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

    Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

  • Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • passionsblomman
    Norrskensflamman skrev 2012-03-13 22:40:43 följande:
    Mitt när vi åker i liften jag och lilla K, så tittar hon på mig med stora, blå ögon och säger "Mamma! Jag tycker du är så jättefin!!"  Då blir man ju så glad så hjärtat bara svämmar över Hjärta
    Naaaaaaw! Lilla gumman.
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Fru E

    Flamman-vet inte om det ska kollas upp. Ger det ett par dagar till för att se om det minskar. Det är jobbet som håller maken borta han har sedan oktober jobbat enormt med övertid. Lovade först att det bara var till början av december men än syns ingen bättring. Han är ofta inte hemma förrän 20-23 och då fortsätter han. Vet att maken inte är nöjd heller men nu när vi har buster är det inte bara en själv som drabbas. Sen hjälps situationen inte upp av operationen, alla försöj, renovering som står stilla, extra mkt på jobbet etc. Känner snart at min gräns är nådd Så lagom ego och neggo..... Buster mår bra och lever rövare med trots! 19 kg hund är en utmaning ibland, speciellt när han får för sig att jaga koltrastar.......

  • Fru E

    Blommis- den där spärren har jag alltid, har svårt att dela med mig av alla tankar. Många som stängs inne istället för att komma ut.

  • Syrinx

    Fru E - stor, stor kram! {#emotions_dlg.flower} Det låter verkligen som en väldigt tuff situation för er. Önskar jag kunde göra eller säga något klokt för att hjälpa! Hoppas du kan finna lite glädje och styrka i Buster - han låter härlig.
     

  • Syrinx
    Ninnnis skrev 2012-03-13 19:55:55 följande:
    Nu ska jag förbereda spenat- och ädelostsoppa samt after eight-cheesecake till morgondagens lunch/fika/playdate med finaste Hvidis och sötaste lille J
    Åååååh vad gott och mysigt!

    Apropå kakor, så blev min kladdis häromdagen supermumsig! Surdegsbrödet blev däremot inte alls lyckat, det ville inte jäsa och smakade för surt. Fästmannen gillade det faktiskt, han sa att det smakar som malten när han gör öl............ (Är det verkligen en komplimang?!?!) Men jag tror jag vet vad som blev fel, hoppas jag, så jag gör ett nytt försök idag! Heja surdegen!
  • Syrinx
    Norrskensflamman skrev 2012-03-13 22:40:43 följande:
    Mitt när vi åker i liften jag och lilla K, så tittar hon på mig med stora, blå ögon och säger "Mamma! Jag tycker du är så jättefin!!"  Då blir man ju så glad så hjärtat bara svämmar över Hjärta
    ...och tårkanalerna på Syrinx också. Vilken underbar liten tjej du har! 

    Jag håller med om vad Blomman sa - det är så härligt att läsa dina sprudlande inlägg och märka hur det verkligen lyser igenom av lycka och kärlek. Hjärta  Härligt med en musiker som är på väg att flytta in och som vill planera gemensam semester, och härligt att dina flickor är så glada i honom också!
  • Syrinx

    Blomman, det verkar vara dåligt med Alla Andra i den här tråden! *blundar hårt för dammråttorna som muterat till dammdrakar, oputsade fönster, diskberg och vit (ja, vi har ju inga barn...) matta som är i akut behov av tvätt*
    Jag tycker det låter mycket klokare, roligare och bättre att njuta av vårsolens första strålar, kvittrande fåglar, de första fjärilarna och näpna vårblommor som vågar sig upp! 

    Lanovia, så skönt att dopet gick bra! Här kommer ett ytterligare gäng kramar fyllda med extra energi och styrka för att klara av de fortsatta prövningarna: KRAAAAAM! (Nu får det ju vara nog med allt ert sjukdomselände! Snart kommer våren på riktigt, då blir det bättre!)

    Hvidis, huuuuuu för vaxning där! Det skulle jag nog aldrig våga! Vaxa benen klarar jag bra på egen hand, men muttan... nää... Tungan ute Äppelpaj med vaniljsås låter som en bra belöning däremot!

  • Syrinx

    Blomman, fantastiskt med segern för din pojkes lag! Vilken grej att äntligen få vinna!

    Och tack för megaboostarkram. Det kan behövas lite extra just nu - jag fick besked häromdagen att provspelningen till ett jobb som jag har spanat på i flera år och så himmelens gärna vill knipa ligger 24-25 och 28 maj. Vi gifter oss 26 maj. 

    HUR kan allt krocka hela tiden?! Nästa helg har jag två spelningar intryckta och blev samtidigt inbjuden till en provspelning i Oslo - som jag ju förstås inte kan ta. Sedan har jag INGENTING fram tills vårt bröllop, och då lägger den orkestern sin provspelning samma helg! Samma sak i höstas flera gånger - ökenökenökenökenöken och så får jag tacka nej till flera spelningar för att allt hamnar samma helg! Är det någon däruppe som har något emot mig, kan man ju börja fråga sig?

    Suck. Men jag åker ju förstås på provspelningen i maj ändå. Jag får ladda mycket mentalt för att klara av den abrupta omställningen mellan provspelningspress och bröllopslycka. Sätta upp målbilder. Förbereda mig på alla tänkbara scenarion. Inse att någon mysig dagen-före-bröllopet-känsla kommer vi inte få tillsammans, med dukning och dekoration av festlokal, ett bad på hotellet och prat om morgondagen och famtiden, avslappning fast pirr i magen på samma gång. Nope. Inte för mig, inte.

    Men det hade ju kunnat vara provspelning på bröllopsdagen, och då hade jag ju behövt välja. Hemska tanke. Så det är ju bra. Det är inte heller superlångt mellan bröllopsort och provspelningsort, och min fina pappa har sagt att han ställer upp som chaufför precis som jag vill, vilka tider som helst. Stort stöd och många händer har erbjudits till oss, som hjälp med förberedelserna. - Men framför allt, jag har världens underbaraste fästman som inte ser det dramatiska i det hela alls. Självklart ska jag provspela dagen före vårt bröllop och det är inte alls synd om honom som får ta hand om det andra på egen hand. Allt kommer gå superbra och sedan har vi en fantastisk bröllopsdag. Vad skulle jag göra utan honom? Hjärta

  • Norrskensflamman
    Fru E skrev 2012-03-14 08:05:03 följande:
    Flamman-vet inte om det ska kollas upp. Ger det ett par dagar till för att se om det minskar. Det är jobbet som håller maken borta han har sedan oktober jobbat enormt med övertid. Lovade först att det bara var till början av december men än syns ingen bättring. Han är ofta inte hemma förrän 20-23 och då fortsätter han. Vet att maken inte är nöjd heller men nu när vi har buster är det inte bara en själv som drabbas. Sen hjälps situationen inte upp av operationen, alla försöj, renovering som står stilla, extra mkt på jobbet etc. Känner snart at min gräns är nådd Så lagom ego och neggo..... Buster mår bra och lever rövare med trots! 19 kg hund är en utmaning ibland, speciellt när han får för sig att jaga koltrastar.......
    Usch EA, låter tufft... Önskar jag bodde närmare så vi kunde träffas så jag fick krama om dig och kanske hjälpa dig lite. Om inte annat med att få upp humöret...
  • Norrskensflamman

    Syrinx; Tack för värmande ord
    Och, du så kul med jobb men nog är det väl själva... att allt kommer samtidigt!!!  Men så underbart att ni har de som hjälper er runtomkring, och din fästman verkar vara en guldklimp, en klippa

Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård