• passionsblomman

    I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

    Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

    Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

    Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

    "Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

    Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

  • Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • Heloise

    Apropå rutiner, anledningen till att jag är så väldigt strikt med Elises matrutiner är inte för att jag är en superduktig morsa utan för att hon inte känner hunger på samma sätt som "andra" barn. Hon har aldrig visat riktig hunger, inte det där panik och skrik som "andra" spädbarn uppvisar. Därför måste jag se till att hon äter på bestämda tider efterosm hon inte kan  "avgöra" själv när hon är hungrig eller inte. Den här problematiken kommer ju att ändras om ett år eller två, från aldrig hungrig till alltid hungrig, och då lär vi i alla fall ha superstrikta matrutiner... pws,ett sådant charmig syndrom det är .Demon

    Nu har hon däremot börjat visa lite lite lite intresse för mat, varje mating är inte en plåga utan hon äter det som jag stoppar i henne, kanske inte med någon direkt glädje men hon gapar snällt och vill gärna kladda och "hjälpa" till. Hon har också börjat "favorisera" mat, kött är gott, fisk är blä, hon gillar naturell yoghurt och gröten. Frukt, där vet vi inte, eftersom hon inte får äta fruktpureér eller frukt.

  • Heloise
    kängu skrev 2011-09-23 19:39:26 följande:
    Hej på er i granntråden! Logopeden här
    Heloise, om du vill kan du ta ta det här i tråden eller så kan du inboxa mig

    Trevlig fredagskväll på er alla!
    Hej! Åh vad du är snäll!

    Jag tänkte svara dig här men det vart så långt att jag inboxar istället för att ta upp plats här med mitt dravel!
  • Ninnnis
    Hvidbrud skrev 2011-09-24 14:22:01 följande:
    Hur gick det igår, Ninnis?
    Heloise skrev 2011-09-24 21:09:52 följande:
    Ja hur gick det igår Ninnis?
    Det gick jättebra!

    Mini sov såklart alldeles för lite på dagen igår och hade varit vaken mycket längre än han brukar när vi kom hem till barnvakterna. Han var pigg och glad när vi kom dit men började bli lite trött och grinig när vi åt pizza, efter en stund somnade han rakt upp och ner i mitt knä. Det händer bara aldrig annars. Jag bestämde mig för att ändå genomföra vår "nattningsrutin" och bytte blöja, tog på pyjamas och ammade i mörkret i deras gästrum. Han vaknade när jag bytte blöja, skrattade lite, åt och somnade om. Han sov sedan hela kvällen, vaknade och flinade lite när vi flyttade honom från vagnen till bilstolen. Ammade lite hemma, innan han somnade om och sov till klockan 9 med två amningar mellan.

    Jag är så stolt över honom, han är så himla duktig på nätterna

    Konserten var super och barnvakterna (hans blivande gudföräldrar) erbjöd sig att göra om det när som helst. Så skönt att det funkade så bra. Tur att han inte är lik mig i det avseendet, eftersom jag skrek från början till slut när jag var hos barnvakt första gången i ungefär samma ålder...  
  • Ninnnis

    Tack för sovtips, Mugglan!

    Jag tror det ligger mycket i det du skriver. Jag upplever ofta att Mini börjar gråta efter att ha sovit en stund, men om jag är snabb ser jag att han inte är riktigt vaken. Om jag hinner agera innan han vaknar (vagna, vagga, buffa etc) så somnar han ofta om ganska omgående, men om han hinner vakna till så är det kört.

    Idag har han faktiskt sovit två längre sovpass, men jag ska abslout prova dina tips.

    Jag tycker det är lite konstigt att själva insomnandet föregås av så mycket gråt och skrik på dagen medan det går (oftast) helt smärtfritt på kvällen. Kanske har han bara svårare att komma till ro på dagen, helt enkelt. 

  • Ninnnis

    Daa, jag blir lite stressad när jag läser i föräldratidningar om barn i samma ålder som Mini, och de beskriver en "vanlig dag" med fasta tidpunkter för mat, sömn, lek och sång. Jag kan inte låta bli att undra om det verkligen är möjligt att en 5-veckors bebis (första tidningen jag läste) har samma rutiner och tider varje dag. Förmodligen inte, men eftersom det framställs så i tidningen ger det oss "vanliga" mammor dåligt samvete.

  • Ninnnis

    Ingis förresten, maken tror att Mini kan sitta bakom föraren i vår bil. Vi har dock inte testat. Hvidis och Fru E, hänger ni med? *hoppas hoppas*

  • Ninnnis

    Förlåt för allt jag glömt kommentera, men jag är så trött att ögonen går i kors. Maken har precis gått och gjort sig iordning så jag ska gå och krypa ner hos honom. Efter god fläskfilé med tillhörande vin och tiramisu till efterrätt kommer jag att somna gott

  • Hvidbrud

    Grattis till inlägg 10.000!!!! Det blir nästan 1000 inlägg per månad det!

    Så bra att det gick så bra!

    Själv har jag slutat läsa mama och föräldrartidningar... Nu slår jag upp om jag tycker att någon käns som om det gnisslar. Blev helt srrssad av alla borden och måsten och skullen, se det passade mig inte alls, tänker- om jag ska lyssna på alla andras råd, när ska jag då hinna lyssna till min egen instinkt? Godmatt fina trådisar!

  • Ninnnis
    Hvidbrud skrev 2011-09-25 00:04:16 följande:
    Grattis till inlägg 10.000!!!! Det blir nästan 1000 inlägg per månad det!

    Så bra att det gick så bra!

    Själv har jag slutat läsa mama och föräldrartidningar... Nu slår jag upp om jag tycker att någon käns som om det gnisslar. Blev helt srrssad av alla borden och måsten och skullen, se det passade mig inte alls, tänker- om jag ska lyssna på alla andras råd, när ska jag då hinna lyssna till min egen instinkt? Godmatt fina trådisar!
    Oj 10.000, det såg jag inte ens!

    Du är klok, Hvidis. Bra inställning. Jag kan tyvärr inte hålla mig ifrån tidningarna

    Egentligen blir jag inte så stressad för att "alla andra" verkar ha rutiner, det är mer att jag är otålig att själv skaffa fasta rutiner. För en välorganiserad planerings- och rutinmänniska som jag hade det varit så skönt att få lite struktur på dagarna. Samtidigt inser jag att Mini faktiskt bara är 12 veckor gammal, och jag får helt enkelt ge mig till tåls

    Däremot funderade jag över att 5-veckorsbebisen hade sång. och lekstund klockan 14 varje dag. I den åldern var jag glad om Mini var vaken i 5 minuter utan att gråta antingen pga hunger eller trötthet... Jag bestämde mig för att avfärda det som trams  
Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård