• passionsblomman

    I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

    Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

    Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

    Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

    "Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

    Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

  • Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • Norrskensflamman

    Stackars prinsessan Moa. Här kommer krya på dig-pussar  
    Glass hjälper mot det mesta
    Men det kan vara värt att kolla med BVC om ni ska låta en läkare titta på henne. Jag brukar ringa till BVC och fråga vad de tror. Moa har ju verkligen haft otur sista tiden med sjukdomar.

    Mina skruttar, särskilt lilla K har varit ovanligt ofta sjuka denna höst o vinter. Dels har den här långa kalla vintern tagit hårt på människor öht men dessutom tror jag vi alla har varit rätt nergångna i vår familj pga den situation vi varit i. Kanske blir man mer mottaglig för div. virus och smittor då?

    Jag o bilar = ingen bra kombination.
    Jag sålde ju skruttbilen som jag hade så otur med och var tvungen att lägga ner så mycket pengar på. Den här bilen är ju nästan ny (5 år) så jag trodde inte jag skulle behöva lägga ner nåt på den på ett tag. Jag köpte den i oktober. Men nu blev det detta. Hoppas det stannar där och inte blir en massa annat också.
    Den ska besiktigas nu under våren.

    Sista minuten här uppifrån finns inte så många (om några öht) under semestertiden i juli. BAra från Sthlm, och då måste man ju ha tur och hitta billig biljett här uppifrån till Sthlm också, och det brukar inte finnas när man är ute i sista minuten. Eller så passar inte tiderna.
    Dirketflygen till semesterorterna här uppifrån går bara i maj och en vecka in i juni i bästa fall och så sen under hösten, i slutet av säsongen. Typ Turkiet sep-okt. Det är liksom "restresorna", de tider då andra inte vill åka, då tillgången på turister avtar, som man sätter in resorna åt oss här uppe. Diskriminering?

  • Fru E

    Ninnis- det behövs ska ringa Ö i eftermiddag för en pratstund tänkte jag

  • Ninnnis
    Fru E skrev 2011-03-18 12:00:56 följande:
    Ninnis- det behövs ska ringa Ö i eftermiddag för en pratstund tänkte jag
    Gör det!
  • Ninnnis

    Jag känner att jag har en dålig dag idag.

    Hunden blev biten på dagis igår, så nu har han två ordentliga sår efter stora hörntänder i nacken.

    Tröjan jag tog på mig imorse visade sig ha hål i halsen. Jag tillbringade 10 min på att försöka lappa ihop den innan jag insåg att jag inte hade tid och fick därför stressa till jobbet.

    Halsen värker och näsan rinner, det känns som att jag har snor i hela huvudet.

    Vi har apmycket att göra på jobbet och min kollega går mig på nerverna. Vår nya kollega som skulle avlasta oss slutar idag.

    Öresundsbron är stängd pga nedfallande is så jag vet inte om jag kan köra hem när jag ska.

    Så, nu har jag gnällt färdigt. Det är ju trots allt fredag och imorgon blir det babyshopping i Ullared följt av middag och övernattning i bästisen & sambons nys hus.

  • Hvidbrud

    Blä blä blä ninnis! Det är ingen rolig dag alls! Tror nog att isen hinner smälta innan det är dags för dig att köra svarta blixten hemmåt lverlämningstråden Sundet. Kan du inte ta tåget annars och få din man att hämta dig? Och låta bilen stå till måndag? Nä, kanske inte.... Kram på dg iallafall fall och en kram till fru E!

  • Ninnnis
    Hvidis!

    Svarta blixten är tyvärr utbytt mot mörkgrå familjebil... Jag hoppas också de får ordning på isen innan jag ska köra, annars har vi ingen bil att köra till Ullared imorgon.

    Kram till dig också!
  • Fru Bygg

    Usch, vad dålig jag är på att kommentera här just nu. Jag försöker hinna med att läsa, men sen tar tiden slut.
    Jag tänker på er alla och håller tummarna när det behövs!

    Ninnis, oj vilken dålig start på dagen, men jag är övertygad om att den kommer att bli toppen! Imorgon är det ju babyshopping, spännande. Det verkar som du fått många bra tips från alla, så jag ligger lågt där!

    Fru E, håller tummarna för B1 och B2!

    Villemoa, stackars Moa, hoppas hon krya på sig snart! Är helt övertygad om att du kommer (och ÄR) en riktig pingla!

    Flamman, jobbigt med makens dipp, men skönt att det har känts bättre innan. Bikinin var supersnygg och det kommer du att vara i den också!

    Leksi, jobbigt med A:s RS-virus. Hoppas han blir frisk snart och att ditt läkarebesök nästa vecka går bra också!

    Hvidis, jag har hållt tummarna så de är blå tidigare i veckan och nu är jag så glad för er skull! Önskningar om ngt för bara dig i födelsedagspresent låter ju toppen. Det är aldrig fel med lite egentid (med maken eller ensam) speciellt när ni snart är fyra!

    Fru Sy, vad underbart att du får sitta upp lite. Roligt med lite egengjorda kläder till Orvar. Är så imponerad att du orkat ta det lugnt och ligga still hela denna tiden. Skönt att få röra på sig lite. Spännande att se när Orvar tittar ut framöver, fast det är klart det kan vänta ett litet tag till!

  • Fru sy

    Villemoa: Vad jobbigt att Moa blivit sjuk igen, och det är ju hög feber hon fått tjejen oxå. Hoppas det inte blir långdraget och att ni andra slipper det. Tror säkert den långa vintern påverkar vårt immunförsvar. Min mamma jobbar på en förskola som är "I ur och skur" där barnen sover ute, sen de började med det har sjukdomarna minskat markant.

    Flamman: Irriterande att behöva lägga pengar på bilen när det finns så mycket roligare saker att lägga pengarna på. Hoppas verkligen ni kan komma iväg på ngn resa iaf du och flickorna!

    Jag ringde hörrom dagen till Volvo och frågade vad det kostar att koppla ur airbagen fram så vi kn ha Orvar där... det kostar 4500!!! Helt ofattbart tycker jag. Men sen sade han att en del nyare bilar har så man kan koppla ur den själv med nycklen och när vi kollar upp det idag så kan vi det. Vet bara inte om man vågar lita på det? När vi åker alla känns det ju skönare att ha han i baksätet men om man kör själv är det väl skönt att ha han fram? Hur har ni andra gjort?

    Gick bra hos bm idag, proverna som togs var kanon. Var en annan bm idag för vår är iväg. Det påverkade ju såklart vad som ficks för mått på magen. Blir först 3 cm mindre än förra gången och sen när hon mätte om samma mått som för 2 veckor sedan. Hon trodde enbart det berodde på vem som mätte... men vi ska ändå dit för säkerhesskull om en vecka och mäta igen. Sen har nog magen sänkt sig lite oxå... tydligen ligger han väldigt fixerat nu. Bm sa att man räknar fullgånget vid 37+0, dit har vi ju bara 2 veckor Och kommer han nu innan så är det ju inte mkt för tidigt! Blir att ligga lite nu, får alltid ont när vi varit iväg. Hoppas på soffan och stickning lite senare i em/kväll.

    Kramar  

Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård