• fru AM

    Välkomna till Tivoli Empatia!

    I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?


    Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.


    Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.


    Förra tråden: 

    www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

  • Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • nennesjuttioåtta

    PB – allra varmaste kramar! Usch, vilken jämmerdal du hamnat i men tröstrikt att höra att du träffat en kompetent och empatisk läkare som hjälper dig ta hand om dig.


    Klockarbol – kram på dig med!!!

  • fru AM

    Oupsie: Boobs grejor är bra - KÖP!


    Cicci: Bra shoppat! Jag och maken shoppade loss på lunchen också - lampor och en klänning till Livia.


    Muggles: väldigt ospecificerade cravings blir en väldigt ospecificerad gissning ... Jag tror pojkar - eller flickor!


     


    Tack för alla dessert/gottistips! Nene - hittade ett recept på Nötpaj m pepparkak. Låter gott. Och jag råkade häromdagen köpa en jättestorburk pepparkakor som vid hemkomst visade sig vara i smulor ... Orka gå tillbaka - men jag kan ju baka något med smulorna tänkte jag!


    Nötpaj med pepparkaka 12 - 16


    Ingredienser Pajdeg:
    4-5 pepparkakor, ca 30 g, stötta 
    3 dl vetemjöl 
    125 g margarin eller smör 
    2 msk vatten 

    Fyllning:
    4 dl blandade nötkärnor, t ex hassel-, val- och pinjenötter 
    1 ½ dl strösocker 
    1 1½ dl ljus sirap eller honung 
    50 g margarin eller smör 
    4 ägg
    Ugn 175º.

    Blanda snabbt ihop ingredienserna till pajdegen. Tryck ut den i en bakform med löstagbar kant ca 26 centimeter i diameter, så att degen går upp en bit på kanten. Nagga bottnen med en gaffel. Låt stå kallt cirka 30 minuter.

    Bred ut nötterna i en långpanna, lägg hasselnötterna för sig. Rosta i mitten av ugnen 7 - 8 minuter. Gnugga bort en del av skalet på hasselnötterna med hushållspapper. Lägg nötterna i pajskalet.

    Blanda socker, sirap och fett i en kastrull och låt det koka upp under omrörning. Vispa äggen lätt i en skål, vispa ner dem i den varma sockersmeten och häll den över nötterna.

    Grädda i nedre delen av ugnen tills fyllningen precis har stannat i mitten, 30 - 35 minuter.

    Låt pajen kallna helt till nästa dag. Servera pajen i tunna skivor med frukt, till exempel färska fikon, vindruvor eller ananas och eventuellt en kula sorbet eller glass.
  • Lapinette

    KRAM till alla behövande!

    Själv sprudlar jag av energi efter ett lunch-pump-pass! Jag blir ta mig fn hög av träning.

  • 1up

    PB:


     


    Depression: x


    Utbränd: x


    Medicinering modell tung: x


    Sjukskrivning: x


    Sisyfosarbetet mot livet som man vill att det ska vara: x


     


    Puss.

  • smint

    PB: Megakram till dig vännen. Men tur att du fått träffa en sådan bra läkare, hoppas nu bara FK inte kommer bråka.

  • snaily

    PB
    Tack för rapporten, jag har tänkt på dig! Vad SKÖNT att läkaren verkligen tog dig på allvar, hon låter väldigt vettig! Hur som helst - stor kram!


    Klockarbol
    Skeppar iväg ett gäng kramar åt ditt håll också!


    Hjortron - gott, men ibland har jag lite svårt för varma hjortron, det beror lite på vad tillbehören är. När jag tänker efter så har jag svårt för varma bär/varm sylt i allmänhet. Gillar INTE kakor med sylt i. Fast våfflor ska helst vara med hjortronsylt, så är det bara!


    Muggles
    Klart det är två tjejer om de heter Ada och Beda...


    Telis
    Usch, tycker också synd om lille Televinken!


    Vad var det mer...


    Här är himlen alldeles rosa-orange (där det är moln, i övrigt är den alldeles isblå), ett jättekonstigt men vackert overkligt ljus ute!


    Jag har storhandlat så jag kan laga mat att fylla frysen med! Fast det får bli sen, nu tror jag det är dags för en tupplur!

  • Telis

    Stor kram, PB! Vad skönt att du inte blev bortviftad utan att det var en bra läkare!


    Klockarbol, vilken gigantisk frys du måste ha. Aronia hade jag aldrig hört talas om men efter att ha googlat och sett att dom har "en sträv, något fadd smak" så förstås jag varför.

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!